A Boeing 10,6 milliárd dollárért értékesíti a digitális repülési megoldásokkal foglalkozó üzletágát – beleértve a navigációs termékeket és szoftvereket kínáló Jeppesen eszközeit, valamint a ForeFlight légi navigációs alkalmazást – a Thoma Bravo magántőke-társaságnak. A tranzakciót várhatóan 2025 végéig zárják le.
Ez az első jelentős üzlet Kelly Ortberg vezérigazgató alatt, aki a Boeing pénzügyi helyzetének megerősítésére törekszik. Ortberg tavaly augusztusban vette át a vállalat irányítását, a digitális repülési megoldásokkal foglalkozó üzletágát értékesítése pedig része annak a tervnek, hogy racionalizálja a veszteségesen működő, súlyosan eladósodott repülőgépipari és védelmi konszernt.
A vállalkozás kálváriája évek óta tart, tavaly januárban az Alaska Air menet közben égből pottyant vészkijárati ajtaja okozott kellemetlenséget: a gépen egy hűtőszekrény nagyságú lyuk keletkezett majdnem ötezer méteres magasságban. A pilótáknak sikerült letenniük a sérült gépet, a fedélzeten tartózkodó 177 ember közül senkinek nem esett baja.
A hatóságok végül egy családi ház kertjében találták meg a gép vészkijáratpaneljét. A balesetet a gyári hibás, kilazult rögzítések okozták. Szintén emlékezetesnek számít, amikor Antony Blinken korábbi amerikai külügyminiszter Boeingja is meghibásodott, s emiatt Zürichben ragadt a politikus. Blinkenért egy kisebb gépet küldtek, a stábja viszont kénytelen volt kereskedelmi járatokon hazautazni, ami aligha javította a cég hírnevét.
Azóta beragadt futómű miatti kényszerleszállások, tűzesetek, elhagyott, jobb esetben csak kilazult alkatrészek okozta hibák, a gyártás során a beszállítóknál tapasztalt minőség-ellenőrzési kritikák miatt került kereszttűzbe a világ második legnagyobb polgárirepülőgép-gyártója. Tavaly júniusban például Új-Zélandon hajtott végre kényszerleszállást egy Boeing 737-800-as,
amikor röviddel a felszállás után a gép egyik hajtóműve kigyulladt.
Sőt, a vállalat kénytelen volt megegyezni az amerikai igazságügyi minisztériummal, hogy a cég bűnösnek vallja magát, és 487,2 millió dolláros (közel 177 milliárd forint) bírságot fizet két halálos kimenetelű baleset miatt. A Boeing így elkerüli a hosszadalmas büntetőeljárást a 2018-as indonéziai és a 2019-es etiópiai katasztrófáért, amelyekben a cég 737 Max gépei zuhantak le, 346 ember halálát okozva.
Ezenfelül a munkavállalókkal kialakult viták sem segítették a repülőgépgyártót. A fokozott kormányzati ellenőrzés és a sztrájkok miatt a Boeing tavaly kevesebb mint feleannyi kereskedelmi repülőgépet szállított le a megrendelőknek, mint az Airbus és 11,83 milliárd dolláros veszteséget hozott össze 2024-ben.
Vissza a feladónak: a gyártónál landolt a vámháború első Boeing repülőgép-áldozata
Egy kínai légitársaságnak szánt Boeing sugárhajtású repülőgép landolt vasárnap a cég amerikai gyártási központjában. A vámháború így már kézzelfogható: ez a gép a Donald Trump elnök által indított globális kereskedelmi offenzívában bevezetett kétoldalú vámok áldozata.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.