BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A súlyosan eladósodott Boeing eladja digitális üzletágát

Kelly Ortberg vezérigazgató arra törekszik, hogy racionalizálja a veszteségesen működő, súlyosan eladósodott repülőgépipari és védelmi konszernt. A cégvezér ezért úgy döntött, hogy értékesíti a Boeing digitális üzletágát, ez az első jelentős üzlet Ortberg vezetése alatt.

A Boeing 10,6 milliárd dollárért értékesíti a digitális repülési megoldásokkal foglalkozó üzletágát – beleértve a navigációs termékeket és szoftvereket kínáló Jeppesen eszközeit, valamint a ForeFlight légi navigációs alkalmazást – a Thoma Bravo magántőke-társaságnak. A tranzakciót várhatóan 2025 végéig zárják le.

A Boeing eladja digitális üzletágát
Problémák sokaságával küzd a Boeing / Fotó: AFP

Ez az első jelentős üzlet Kelly Ortberg vezérigazgató alatt, aki a Boeing pénzügyi helyzetének megerősítésére törekszik. Ortberg tavaly augusztusban vette át a vállalat irányítását, a digitális repülési megoldásokkal foglalkozó üzletágát értékesítése pedig része annak a tervnek, hogy racionalizálja a veszteségesen működő, súlyosan eladósodott repülőgépipari és védelmi konszernt.

Problémák sokaságával küzd a Boeing

A vállalkozás kálváriája évek óta tart, tavaly januárban az Alaska Air menet közben égből pottyant vészkijárati ajtaja okozott kellemetlenséget: a gépen egy hűtőszekrény nagyságú lyuk keletkezett majdnem ötezer méteres magasságban. A pilótáknak sikerült letenniük a sérült gépet, a fedélzeten tartózkodó 177 ember közül senkinek nem esett baja. 

A hatóságok végül egy családi ház kertjében találták meg a gép vészkijáratpaneljét. A balesetet a gyári hibás, kilazult rögzítések okozták. Szintén emlékezetesnek számít, amikor Antony Blinken korábbi amerikai külügyminiszter Boeingja is meghibásodott, s emiatt Zürichben ragadt a politikus. Blinkenért egy kisebb gépet küldtek, a stábja viszont kénytelen volt kereskedelmi járatokon hazautazni, ami aligha javította a cég hírnevét.

Azóta beragadt futómű miatti kényszerleszállások, tűzesetek, elhagyott, jobb esetben csak kilazult alkatrészek okozta hibák, a gyártás során a beszállítóknál tapasztalt minőség-ellenőrzési kritikák miatt került kereszttűzbe a világ második legnagyobb polgárirepülőgép-gyártója. Tavaly júniusban például Új-Zélandon hajtott végre kényszerleszállást egy Boeing 737-800-as, 

amikor röviddel a felszállás után a gép egyik hajtóműve kigyulladt.

Sőt, a vállalat kénytelen volt megegyezni az amerikai igazságügyi minisztériummal, hogy a cég bűnösnek vallja magát, és 487,2 millió dolláros (közel 177 milliárd forint) bírságot fizet két halálos kimenetelű baleset miatt. A Boeing így elkerüli a hosszadalmas büntetőeljárást a 2018-as indonéziai és a 2019-es etiópiai katasztrófáért, amelyekben a cég 737 Max gépei zuhantak le, 346 ember halálát okozva.

Ezenfelül a munkavállalókkal kialakult viták sem segítették a repülőgépgyártót. A fokozott kormányzati ellenőrzés és a sztrájkok miatt a Boeing tavaly kevesebb mint feleannyi kereskedelmi repülőgépet szállított le a megrendelőknek, mint az Airbus és 11,83 milliárd dolláros veszteséget hozott össze 2024-ben.

Vissza a feladónak: a gyártónál landolt a vámháború első Boeing repülőgép-áldozata

Egy kínai légitársaságnak szánt Boeing sugárhajtású repülőgép landolt vasárnap a cég amerikai gyártási központjában. A vámháború így már kézzelfogható: ez a gép a Donald Trump elnök által indított globális kereskedelmi offenzívában bevezetett kétoldalú vámok áldozata.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.