A Boeing 11,83 milliárd dolláros éves veszteségről számolt be kedden, ami 2020 óta a legnagyobb. Az amerikai repülőgépgyártó hibás döntéseinek következménye a vállalat pénzügyeiben is meglátszik – derült ki a cég pénzügyi jelentéséből.
Rájárt a rúd a Boeingre tavaly, amely az évet már a második héten egy elképesztő balesettel kezdte. Az esemény után pedig a következmények áradata magával rántotta a világ első két legnagyobb repülőgépgyártója között számon tartott céget. A hatóságok egy sor vizsgálatot indítottak a vállalat ellen, amelyeknek számos hiányosságra mutattak rá a folyamatiban és a gyártóüzemeiben. Nem meglepő, hogy a megrendelések is elmaradtak, amelyeket az európai versenytárs, az Airbus szívott fel.
A vállalat 3,86 milliárd dolláros veszteséget jelentett a negyedik negyedévben. A jelentés alapján a veszteséget a fix árú védelmi programok okozták. A vállalat védelmi, űrkutatási és biztonsági üzletága 2024-ben 5,41 milliárd dollárt veszített. Kelly Ortberg vezérigazgató szerint a Boeing „most már proaktívabb és tisztábban látja a programokat érintő kockázatokat”.
A decemberig tartó negyedév bevétele 31 százalékkal 15,24 milliárd dollárra csökkent, ami elmaradt az elemzők 16,21 milliárd dolláros várakozásától
az LSEG által összeállított adatok szerint – írja Reuters.
Az egy részvényre jutó negyedéves korrigált veszteség 5,9 dollár volt, szemben a 3 dolláros részvényenkénti veszteségre vonatkozó várakozásokkal. A készpénzfelhasználás pedig 14,3 milliárd dollár volt 2024-ben, szemben a 2023-as 4,43 milliárd dollárral.
Ortberg újból felvázolta a négy részből álló tervét a nyereségesség elérésére. Mint írta, „talán a legfontosabb változás, amit meg kell tennünk” az a Boeing kultúrájának helyreállítása.
A Boeing részvényei a keddi kereskedés előtti órákban vesztettek értékükből.
Kelly Ortberg augusztusban vette át a repülőgépgyártó irányítását. A vezető akkor azt mondta, hogy a vállalat előrelépést tett a nehéz helyzetbe került üzemek stabilitásának helyreállításában.
Ortberg kedden arról tájékoztatta a dolgozókat, hogy a Boeing előrelépést ért el az ellátási láncának helyreállításában és immár újból havi öt darab 787-es repülőgépet gyárt.
A Boeing kereskedelmi repülőgépekkel foglalkozó részlege most három típusának tanúsítására összpontosít, és jól halad a 777X széles törzsű repülőgépén feltárt probléma javításával. Ortberg óvatosan nyilatkozott a 737-7 és -10 típusok jegesedésgátló rendszereivel kapcsolatos problémák megoldásának állásáról is. Közölte, hogy a vállalat „még mindig a jegesedésgátló tervezési megoldás véglegesítésére összpontosító tesztelési fázison dolgozik”.
A jövőbeli elképzeléseket tekintve a vezető kijelentette, hogy a vállalat továbbra is az „alaptevékenységekbe fektet, miközben racionalizáljuk portfóliónkat azokon a területeken, amelyek nem alapvetőek a jövőnk szempontjából”.
A vállalattól ősszel több száz mérnököt rúgtak ki, vélhetően a racionalizálás jegyében.
A Boeing 2019 óta több mint 30 milliárd dollárt veszített, miután a legkelendőbb 737 MAX repülőgépének két halálos kimenetelű balesete gyártási minőségi és biztonsági aggályokat vetett fel és aggodalmakat azt tekintve, hogy a gyártó félrevezette a szabályozó hatóságokat a repülőgép tanúsítási folyamata során. Egy évvel később a koronavírus-pandémia okozott légüres teret a légiiparban, majd amikor a vállalat már úgy látta, hogy helyreállt a renoméja és a működési környezete, megtörtént a tavaly januári baleset, amikor is egy majdnem új 737 MAX utasszállító ajtaja kiszakadt a helyéről 5 ezer méter magasan. Ez pedig újabb válságba és vizsgálatok sorozatába taszította a gyártót.
A Boeing pedig a légitársaságokat hozta nehezebb helyzetbe. A Világgazdaság hétfőn számolt be arról, hogy az európai Ryanair profitja lényegesen csökkent a repülőgépgyártó késedelmes szállításai miatt.
Csúnyán alulmaradt a Boeing az Airbusszal szemben
A Boeing tavaly kevesebb mint feleannyi kereskedelmi repülőgépet szállított le a megrendelőknek, mint az európai riválisa, az Airbus, és harmadannyit, mint két éve. A Boeing teljesítménye szöges ellentétben áll azzal, amit korábban a vezetői vártak. A döcögős évben számos nehézséggel kellett megküzdenie a világ második legnagyobb repülőgépgyártójának.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.