Az amerikai Boeing repülőgépgyártó turbulens hónapokon van túl. A legnagyobb kilengések az év eleje óta gyötrik a céget, pontosabban azóta, hogy az egyik utasszállítójának ötezer méter magasan kiszakadt az ajtaja, emiatt kényszerleszállást hajtott végre, aminek következtében felborult a légi forgalom, majd az amerikai külügyminiszter gépe is meghibásodott. A hatóságok azóta megzáporozták vizsgálatokkal a Boeing működését és termékeit, és több biztonsági problémára is fényt derítettek.

El,Segundo,,Ca/usa,-,March,7,,2015:,Boeing,Manufactuing,Facility.
Az amerikai Boeing repülőgépgyártó turbulens hónapokon van túl / Fotó: Shutterstock

A vállalat vesszőfutásáról még John Oliver komikus is megemlékezett a Last Week Tonight című show-műsorában. „A Boeing vállalati kultúrája a biztonság és a minőség helyett a részvényesi érték növelését sorolta előbbre, ami a biztonság és a minőség zuhanását okozta” – summázta a műsorvezető, aki ezután részletesen áttekintette a vállalat történetét, és feltárta a közelmúltban felmerült biztonsági problémák hátterét.

Az amerikai légiügyi hatóság 89 ellenőrzéséből 33-ban jelentős biztonsági problémákat tárt fel. A hatóság 90 napot adott a Boeingnak minőségjavítási terv kidolgozására. A gyártó gépeit azonban folyamatosan használják, ami kockázatos.

A vállalat korábbi minőségügyi vezetője egy hete öngyilkos lett, miután bizonyítékokat adott át a Boeing ellen indított perérben. John Barnett azt állította, hogy a gyártó nagy nyomás alá helyezte a dolgozókat, ami a biztonsági szint csökkenéséhez vezetett. A férfi az évek során többször is elmondta a sajtónak, hogy a Boeing félretette a biztonsági eljárásokat a folyamatok zökkenőmentessége érdekében – emlékeztetett a Mashable. A szakszervezet is figyelmeztetett, hogy a vállalat fittyet hányt a biztonsági eljárásokra, és új követelésekkel állt elő.

Számos incidens történt az elmúlt hetekben Boeing gépekkel

  • Alig egy hete egy Boeing 787-9 Dreamliner kényszerleszállást hajtott végre, ami közben ötven ember megsérült a Sydney-ből az új-zélandi Aucklandbe tartó járaton. Egy utas akkor azt nyilatkozta a sajtónak, hogy a pilóta bevallotta neki, a műszerek elsötétültek, ami miatt elvesztette az irányítást a gép felett. 
  • Néhány nappal később egy Boeing 777-200-as repülő futóművéről leesett egy gumiabroncs felszállás közben a San Franciscó-i repülőtéren. A járatot Los Angelesbe irányították át, ahol sérülések nélkül leszállt. 
  • Az incidens után egy nappal egy Houstonban leszálló Boeing gép lefutott a kifutópályáról. 
  • Szintúgy a napokban egy Boeing 737-900-as hajtóműve kigyulladt húsz perccel a felszállás után.

A Boeingnak el kell köteleznie magát a valódi és mélyreható javulás mellett

– mondta Mike Whitaker, a Federal Aviation Administration adminisztrátora februárban. „Az alapvető változtatások véghezvitele folyamatos erőfeszítést igényel a Boeing vezetésétől, és mi minden lépésükben felelősségre fogjuk vonni őket.”

A Boeing az első lépéseket már megtette, például azonnali hatállyal kirúgta a 737-es programjának vezetőjét.

Padlóra kerültek a Boeing részvényei, a cég botrányaitól hangos a világsajtó

A Boeing folyamatos gyártási és biztonsági problémái, valamint az egyre keményebb jogi csaták súlyosan rontják a társaság pénzügyi teljesítményét és kilátásait. A haváriahelyzeteket övező negatív sajtóvisszhang, valamint a jelentős pénzbüntetések és kártérítések veszélye pedig folyamatosan aláássa a befektetők bizalmát a Boeing iránt.