A Hyundai 606 millió dollárt vesztett az áprilissal indult üzleti évének első negyedében azzal, hogy Donald Trump 25 százalékosra növelte a külföldi autókra kivetett importvámot, s nemrég további emelést helyezett kilátásba. A dél-koreai autógyártó óriás egyben figyelmeztetett, hogy a folyó negyedévben még súlyosabb teherrel kell szembesülniük, ha Washington és Szöul nem jut kompromisszumra a vámtárgyalásokon.
Erre sok idejük már nincs, a határidő jövő pénteken lejár. Igaz, mint eddig számos esetben, egy jó deal érdekében Trump a halasztásra is hajlandó. Amerikai részről ez ma meg is történt, a Scott Bessent részvételével esedékes, péntekre tervezett vámtárgyalásokat az amerikai pénzügyminiszter más irányú elfoglaltságai miatt átütemezték, tovább rövidítve a megegyezéshez rendelkezésre álló időt és növelve a Szöulra helyezett nyomást.
Dél-Koreában most abban bíznak, hogy a kedden bejelentett amerikai–japán vámegyezményhez hasonlót sikerül nyélbe ütniük. Az Egyesült Államok 15 százalékos kedvezményes kulcsot alkalmaz a japán importra, ennek ellenében a szigetország vállalta, hogy 550 milliárd dollár értékben visz termelő beruházásokat Amerikába.
A Hyundai ipari csoport elnöke el is húzta a mézesmadzagot március végén Trump orra előtt, amikor is washingtoni tárgyalásaik után a Fehér Házban bejelentette, hogy 21 milliárd dollár értékű beruházást visznek az Egyesült Államokba, hogy minimalizálják az amerikai elnök által elindított kereskedelmi háború negatív hatásait, megőrizzék és erősítsék piaci pozícióikat.
Ennek keretében az ipari konszern saját acélgyárat is épít Louisiana államban helyi autógyárainak kiszolgálására, amelyből már kettő is van:
de lesz még egy harmadik is egy meg nem nevezett helyszínen. Ez elég bőséges és meggyőző ajánlatnak tűnik, s ha a dél-koreai ipar konglomerátumai is hasonló rugalmasságot mutatnak, azzal meglágyíthatják a mindent üzleti alapon kezelő amerikai elnök szívét.
A vámtárgyalások tétje tehát hatalmas, s ahogy a Hyundait ért csapás is jól mutatja, gyors kezelést igényel.
A vámbizonytalanságot leszámítva a dél-koreai autógyártóval amúgy nincsenek különösebb gondok, negyedéves bevételét 7 százalékkal 48,3 ezermilliárd vonra (11 936 milliárd forint) növelte, szemben az LSEG 47 ezermilliárdról szóló elemzői konszenzusával. Az igazsághoz tartozik, hogy a von gyengülése is segített ebben.
A Hyundai üzemi nyeresége ezzel szemben 16 százalékkal, 3,6 ezermilliárd vonra (947 milliárd forint) esett vissza, de még így is magasabb volt a 3,5 ezermilliárdos piaci várakozásnál. A vállalat közölte, egyelőre nem írja át az üzleti terveit, azt a vámtárgyalások zárultával fogja aktualizálni. A rossz hírekre az autógyártó árfolyama 2 százalékot esett a szöuli tőzsdén.
Kulcskérdés, hogy a Hyundai Motor megnyugtassa a befektetőket, hogy rendelkeznek-e hatékony eszközökkel a vámokkal kapcsolatos bizonytalanság kezeléséhez, de ezt ezúttal sem tartották fontosnak közölni
– Shin Yoon-chul, a Kiwoom Securities elemzője szerint elsősorban ez vezetett a bizalomvesztést jelző árfolyamcsökkenéshez.
A Hyundai, amely a Kia leányvállalatával együtt a világ harmadik legnagyobb autógyártó csoportjának számít az értékesítési darabszám alapján, bevételének több mint 40 százalékát az amerikai piacról szerzi, ami kiemelkedő kitettséget és kockázatot jelent számára.
A Hyundai és a Kia Egyesült Államokban eladott járműveinek kétharmada exportból származik, egyharmados a helyi gyártás részesedése. A lezárt negyedévben a Hyundai a vámemelések elől menekülve kiszállításait az amerikai piacra fókuszálta, ennek meg is lett az eredménye, eladásai 10 százalékkal nőttek – írja a Reuters.
Árat nem emelt, lenyelte a pluszköltségeket. A jövőben azonban ezt nem fogja – tették most világossá. Az áremelések mértékét viszont nem a vámokhoz igazítják, hanem rugalmasan, a piaci körülmények és a versenyhelyzet alakulását figyelembe véve árazzák be járműveiket.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.