A kártyás fizetések értéke 5192 milliárd forintot ért az idei első negyedévben, ami éves szinten 16,1 százalékos bővülésnek számít. A POS-terminálok száma 6 százalékkal nőtt a vizsgált időszakban, meghaladva a 257 ezer darabot, amelyek több mint 97 százaléka érintéses fizetést is lehetővé tesz – derül ki a Magyar Nemzeti Bank (MNB) adataiból.
A készpénzfelvételek száma 2,4 százalékkal csökkent, az értékük pedig kevesebb mint a kártyás vásárlások felét teszi ki. A negyedév során az ATM-ek száma 1,4 százalékkal növekedett. Mivel a kormány döntése szerint minden hazai településen üzemeltetni kell készpénzfelvételre alkalmas bankautomatát, a jövőben még több ATM-et telepíthetek a bankok.
Az év első három hónapjában tovább folytatódott a qvik kérelem használatának terjedése, közel 800 ezer azonnali utalás indult qvik kérelemre válaszul, összesen 291 milliárd forint értékben, ami negyedéves alapon is több mint háromszoros növekedés. A csaknem 30 ezer elfogadóhelyen összesen 5,8 milliárd forintnyi qvik tranzakció történt, jelezve az új fizetési megoldás terjedését.
Ha így fizetünk, akkor egy QR-kód jelenik meg, amit beolvasva megnyílik a bank okostelefon-alkalmazása, ahol előre kitöltve jelennek meg az adatok, és egy gombnyomással jóváhagyható a tranzakció. Az NFC-s módszer esetén az okostelefon érintésével indítható az ügylet, míg az utaláshoz egy fizetési kérelmet kell elfogadni az appban.
Fontos megemlíteni, hogy az előző év azonos időszakához képest a lakossági egyedi forintátutalások értéke majdnem harmadával, 32,3 százalékkal bővült, míg a lakossági devizautalások összértéke 30,1 százalékkal nőtt.
Az előző negyedévhez képest a hazai szolgáltatók által kibocsátott kártyákkal elkövetett sikeres visszaélések száma 5,1, értéke pedig 8,2 százalékkal növekedett. Ugyanezen időszakban a nem kártyás elektronikus pénzforgalomban elkövetett visszaélések száma 12,4 százalékkal emelkedett, értéke pedig stagnált.
A visszaélési módszerekben jelentős változás nem figyelhető meg, továbbra is az adathalászattal, illetve pszichológiai manipulációval elkövetett visszaélések teszik ki az esetek legnagyobb részét mind a kártyás, mind az átutalásos visszaéléseknél. A leírt kár legnagyobb részét továbbra is az ügyfelek viselik.
Az áldozattá válás megelőzése és a digitális biztonságunk növelése érdekében több dolgot is tehetünk. Fontos hangsúlyozni, hogy a banki alkalmazottak soha nem kérik arra az ügyfeleket, hogy különböző programokat telepítsenek a gépükre, majd utána lépjenek be a netbankjukba, ezért az ilyen kérést mindig utasítsuk vissza.
A bankok, az állami szervek vagy más pénzügyi intézmények soha nem kérnek bankkártyaadatokat, ahogy az ügyfelek jelszavát és PIN-kódját sem. Ezeket tehát senkinek se adjuk meg semmilyen körülmény között, hiába adnak elő a szélhámosok meggyőzőnek tűnő történetet.
Ha egy üzenet vagy egy hívás sürgető, az önmagában gyanús, ezért inkább hagyjuk figyelmen kívül a kérést.
Online bankkártyás fizetésnél ellenőrizzük, hogy megfelelő felületen vagyunk, valamint a bankok mobilalkalmazását kizárólag a hivatalos boltokból (Apple App Store, Google Pay) töltsük le. Az idegenektől érkezett sms-ben, e-mailben lévő linkekre ne kattintsuk. Továbbá érdemes aktiválni a kétlépcsős azonosítást minden fontos fiókon.
Fontos változás a bankkártyáknál: több banknál is cserék jönnek
Számos bank változtat azon, hogy milyen bankkártyákat kínál a jövőben, így az Erste és a Raiffeisen lecseréli MasterCard kártyáit Visára, míg a MagNet Banknál a jövőben már csak egyetlen MasterCard-kártyatípus lesz a jövőben elérhető. A MagNet Bank változása talán a legkevésbé megrázó, hiszen csak a 2025. június 30-tól kibocsátott kártyákat érinti.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.