BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Készül a Forma–1 arany tojást tojó tyúkja: már építik a Las Vegas-i pályát

Negyven év után idén novemberben felbőgnek a motorok a Nevada-sivatagban, ahol korábban még soha nem rendeztek F1-es nagydíjat.

A Formula–1 visszatér a kaszinók városába. Ez a mondat nem lenne meglepő, hiszen a világbajnokság programjában a kezdetektől szerepel a Monacói nagydíj. Monte-Carlo utcái az 1950-es első kiírás óta csupán négy alkalommal maradtak ki a vb-futamok sorából (legutóbb 2020-ban a koronavírus-járvány miatt). Ezúttal azonban nemcsak az európai hercegségbe, hanem az amerikai Las Vegasba is ellátogat a száguldó cirkusz mezőnye.

Prep is Underway for the Las Vegas F1 Circuit
epa10782293 Construction is underway for the Las Vegas Formula 1 Grand Prix in Las Vegas, Nevada, USA, 02 August 2023. The Grand Prix will take place between 17-19 November 2023.  EPA/CAROLINE BREHMAN epa10782293 Construction is underway for the Las Vegas Formula 1 Grand Prix in Las Vegas, Nevada, USA, 02 August 2023. The Grand Prix will take place between 17-19 November 2023.  EPA/CAROLINE BREHMAN
Már javában zajlik a Las Vegas-i bokszutca és paddock építése.
Fotó: Caroline Brehman / MTI

November 19-én a történelemben először kerül sor a nagydíjra, valójában azonban már járt a Forma–1 mezőnye a Nevada-sivatagban található nagyvárosban. A Caesars Palace Grand Prix néven futó verseny 1981-ben és 1982-ben volt része a világbajnokság programjának: először az ausztrál Alan Jones győzött ott a Williams Forddal, majd az olasz Michele Alboreto diadalmaskodott egy Tyrrell Ford volánja mögött. 2023-ban azonban nem a bő negyven évvel korábbi aszfaltcsíkon versenyeznek, hanem egy teljesen új pálya várja őket.

A tengerentúli terjeszkedés nem véletlen, amióta az amerikai Liberty Media 2016-ban megvásárolta az F1 tulajdonjogait, és egyre inkább próbál nyitni az amerikai piac felé. Persze nincs könnyű helyzetben, az Indicar és a Nascar révén igen komoly versenytársakkal kell megküzdenie az ottani motorsportrajongók kegyeiért és pénzéért. Las Vegas ennek ellenére nem tűnik reménytelen projektnek a sportban, ott van például a jégkorongcsapata, üstökösként robbant be a sportágba. A Vegas Golden Knights 2017-ben mutatkozott be az észak-amerikai profi ligában (NHL), amelyben egyből a döntőbe jutott, csak ott vereséget szenvedett. A 2022–2023-as idényben megtört a jég, és sikerült elhódítaniuk a Stanley-kupát.

A Liberty érthető módon kincsesbányaként tekint erre a viadalra. A Financial Times cikke szerint 500 millió dolláros (több mint 175 milliárd forint) bevétellel számolnak a háromnapos versenyhétvégén. Persze költségei is vannak a cégnek.

Az első Las Vegas-i nagydíjat november 19-én rendezik.
Fotó: Wade Vandervort/ AFP

A társaság nem épített saját versenypályát, és a négy évtizeddel ezelőtt használt aszfaltcsíkot sem hasznosította, hanem utcai versenyként valósítja meg a futamot. Ezt úgy kell elképzelni, mint a már említett Monte-Carlo esetében, azaz a hétvége idejére a város egyes utcáit lezárják, és a sportág szakmai és biztonsági követelményeinek megfelelően átalakítják.

Saját állandó bokszutcát és paddockot azonban fel kellett húzni. Ehhez a Liberty egy 39 hektáros területet vásárolt potom 240 millió dollárért (mintegy 85 milliárd forint), amely kiszolgálja majd a 6,12 kilométeres pályát.

Az 50 körös versenyt éjszaka, villanyfénynél rendezik majd, így a hangulat is garantált.

 

A jegyárak azonban elég borsosak. Olyannyira, hogy a legolcsóbb belépő 500 dollárba (több mint 175 ezer forint) kerül, amelyből azonban már nem is lehet kapni, mert az összes elkelt több mint három hónappal a rajt előtt. Szintén nem lehet már venni az 1500 dollárba (több mint félmillió forint) kerülő tikettekből sem, csak a 2000 (715 ezer forint) és a 2500 dollárosra (890 ezer forint) csaphatnak le a szurkolók.

Összehasonlításként: a július 23-i, a holland Max Verstappen győzelmével zárult magyar nagydíjon 184 dollárba (62 523 forint) került a legolcsóbb belépő. Bár sokak számára ez sem tűnik kis összegnek, valójában

a Hungaroringen rendezett verseny jegyárai a legolcsóbbak az idei huszonkét helyszín közül, míg a hamarosan debütáló Las Vegas-ira a legdrágábbak.

A Red Bull idén is verhetetlennek tűnik.
Fotó: Wade Vandervort / AFP

Bár egy új helyszín bemutatkozását a száguldó cirkuszban, főleg ilyen különleges helyen, mindig kiemelt érdeklődés övezi, a vb szempontjából sok izgalomra már nem számíthatunk a kaszinóváros utcáin, de egy eseménydús és látványos versenyben talán még reménykedhetünk.

Egyrészt azért, mert a huszonkét futamos világbajnokság huszonegyedik állomásáról van szó, másrészt az eddigi tizenkét futamból tízet a címvédő Max Verstappen nyert meg, a másik kettőt pedig csapattársa, a mexikói Sergio Pérez – a Red Bull addigra már bőven bebiztosíthatja világbajnoki címét.

Hungaroring: már keresik a kivitelezőt az új paddocképülethez és a tízezres főlelátóhoz

A tervezett fejlesztés célja, hogy a meglévő épület helyett új, korszerű, gazdaságosan üzemeltethető, minden sportszakmai igénynek megfelelőt építsenek.

 

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.