
Két év múlva új csapattal bővülhet a Forma-1 mezőnye
A Forma–1 döntéshozói a versenysorozat hivatalos honlapján hétfőn közölték, hogy elvi megállapodást kötöttek a General Motorsszal, melynek értelmében az amerikai autógyártó óriás a tervek szerint 2026-tól GM/Cadillac néven csapatot indít a száguldó cirkuszban.

Az új istálló csatlakozásával 11 csapat és 22 versenyző alkotja majd az F1 kibővült mezőnyét. A GM úgy tervezi, hogy 2028-tól már saját maga gyártja az erőforrásokat a versenyautóinak, az első két idényben viszont valószínűleg a Ferrari motorjait használják.
„Arra törekszünk, hogy növeljük a bázisunkat az Egyesült Államokban, ehhez pedig fontos lépés lehet egy ilyen nagy amerikai márka csatlakozása a Forma–1 mezőnyéhez, mint amilyen a General Motors” – fogalmazott a Greg Maffei, a Forma–1 kereskedelmi jogait birtokló Liberty Media elnök-vezérigazgatója.
„A General Motors és a Cadillac elkötelezettsége ez iránt a projekt iránt fontos és pozitív bizonyítéka a sportágunk fejlődésének, teljes mellszélességgel támogatjuk a csatlakozó csapatot és izgatottan várjuk a velük való közös munkát” – fűzte hozzá Stefano Domenicalli, a Formula–1 elnök-vezérigazgatója.
A Nemzetközi Automobil Szövetség, a FIA vezetője, Mohammed ben Szulajem ugyancsak támogatásáról biztosította a csapatot, és hozzátette, mindent megtesz azért, hogy zökkenőmentes legyen a csatlakozás folyamata.
A General Motors elnöke, Mark Reuss elmondta, számukra megtiszteltetés, hogy csatlakozhatnak az autósport csúcsát jelentő Formula–1-hez.
A csatlakozás egyébként nem lesz olcsó, a BBC-nek nyilatkozó belsős források szerint a General Motors 450 millió dollár (176 milliárd forint) körüli belépési díjat fizet, ezt az összeget szétosztják majd a mezőny jelenlegi tíz csapata között kompenzációként azt ellensúlyozandó, hogy a bevételeket 2026-tól tíz helyett tizenegy felé kell osztani.
Régóta téma a Forma–1 mezőnyének bővítése
Már jó ideje napirenden van a mezőny esetleges bővítése egy tizenegyedik csapattal, a legendás világbajnok korábbi pilóta, Mario Andretti fia, Michael Andretti a GM/Cadillackel közösen nyújtott be pályázatot, amit viszont elutasítottak a Forma–1 döntéshozói. Michael Andretti, aki maga is autóversenyző volt korábban, megosztó személyiség és többekkel összerúgta a port a száguldó cirkusz vezetésében, aminek következtében kvázi nemkívánatos személlyé vált.
Andrettiék a háttérben így is ott vannak a mostani projekt mögött, amelynek alapját az általuk korábban létrehozott csapat és infrastuktúra adja, Mario Andretti pedig elnökségi tag lett, igaz, a napi feladatokban nem vesz részt és döntéshozói joggal sem rendelkezik kapcsolatrendszerével és tapasztalataival tanácsadóként segíti majd az istállót.