Nem könnyű kiigazodni a termékjelölések széles skáláján, legyen szó fair trade minősítésről, felelős gazdálkodásról vagy éppen zöldcímkékről. A Századvég a magyar felnőtt lakosság körében végzett reprezentatív kutatása szerint a fogyasztók azonban szívesen megteszik ezt. Sőt, igénylik is a felelősen előállított termékeket.
A megkérdezettek több mint kétharmada (71,9 százalék) fontosnak tartja, hogy egy termék vagy szolgáltatás előállítása szén-dioxid-semleges (pontosabban szén-dioxid-kompenzált) módon történjen.
Ami talán ennél is fontosabb: a válaszadók több mint fele (51,5 százalék) hajlandó lenne ezért többet is fizetni, legnagyobb arányban maximum 20 százalékkal.
Ez pedig valódi piaci igényt jelez a fenntartható termékek iránt.
A karbonsemlegességet azonban nem adják könnyen. Ennek megszerzése a vállalatok szempontjából nézve meglehetősen összetett, költséges és sok papírmunkát igénylő folyamat. A „carbon offsetting”, vagyis a szén-dioxid-kibocsátás kiegyenlítése egy olyan folyamat, amelyben a vállalatok a termék vagy szolgáltatás előállítása során kibocsátott üvegházhatású gázokat különböző környezetvédelmi projektek támogatásával ellensúlyozzák, leggyakrabban erdőtelepítéssel. A projektek végrehajtásáért felelős szervezetek ezek alapján tanúsítványokat állítanak ki, amelyeket újabb szereplők hitelesítenek, és az így létrejövő karbonkrediteket vásárolhatják meg a vállalatok, hogy – legalábbis papíron – semlegesítsék saját kibocsátásukat.
A fenti folyamat nemcsak bonyolult, de erős bizalmat is feltételez mind a fogyasztók, mind a részt vevő vállalatok oldaláról. A szén-dioxid-kompenzálást ezzel összefüggésben gyakran érik kritikák, elsősorban a világ távoli tájain végrehajtott – és emiatt a fogyasztók által nehezen ellenőrizhető – erdőtelepítési projektek körüli botrányok miatt.
A leghíresebb ezek közül 2023-ban robbant ki, amikor kiderült, hogy az egyik legnagyobb karbonkredit-hitelesítő szervezet által hitelesített karbonkreditek akár 90 százaléka nem képviselt valós kibocsátáscsökkentést. Az elmúlt időszakban is rendszeresen lehetett olvasni olyan botrányokról, amelyekben túlbecsülték a kibocsátáscsökkentés mértékét, vagy éppen jogosulatlanul bocsátottak ki karbonkrediteket.
Bár a klímasemlegességi projektek eddigi megvalósítási tapasztalatai kapcsán a lakosságnak joggal lehetnek fenntartásai, mégis a válaszadók több mint 90 százalékának fontos az, hogy a vállalatok törekedjenek a klímasemlegességre.
Az is egyértelmű, hogy nem a távoli őserdőprojekteket támogatják, tízből kilenc válaszadó kifejezetten fontosnak tartja, hogy a szén-dioxid kiváltására vonatkozó törekvések a lakóhelyükhöz közel, ellenőrizhető projektekben valósuljanak meg.
Ami az egyes korosztályokat illeti, a karbonsemlegességnek az 50 év feletti korosztály tulajdonít nagyobb jelentőséget, akárcsak a helyben megvalósított kompenzációs projekteknek. A 18–29 éves korosztály elsősorban a természetes vagy újrahasznosított alapanyagok használatát várja el a gyártóktól, miközben kevésbé releváns számukra a karbonsemlegesség, vélhetően nem kis részben a nyomonkövethetőség kihívásaival összefüggésben.
A hazai ESG-kerettörvény szerencsére megadja a lehetőséget a valóban ellenőrizhető, a hazai kibocsátást Magyarországon megvalósított környezetvédelmi projektekkel ellensúlyozó kezdeményezéseknek. Mivel az ESG-szempontok egyre inkább beépülnek az üzleti és fogyasztói döntésekbe, kiemelten fontos, hogy a klímasemlegességi projektek szabályosan, átláthatóan és nem utolsósorban a helyi igényeknek megfelelően valósuljanak meg.
De mit tehetnek még a gyártók, hogy megfeleljenek a fogyasztók fenntarthatósággal kapcsolatos elvárásainak?
A képzeletbeli ranglista első helyén a természetes vagy újrahasznosított alapanyagok használata áll, ezt kifejezetten a fiatalabb generáció várja el. A dobogó második fokára a már említett szén-dioxid-kompenzálás került, míg a harmadik helyre a munkavállalókra irányuló figyelem, a munkavállalói programok.
Gyakran hallani, hogy az ESG és vállalati fenntarthatóság csak egy múló trend, azonban az átalakuló fogyasztói igények, különösen a fiatalabb korosztályok esetében, nem erről tanúskodnak. Érdemes ennek megfelelően – az adatgyűjtésen és jelentéstételen túlmenően – valódi, fenntartható gyártástechnológiában, termékekben, szolgáltatásokban és üzleti modellekben gondolkozni.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.