Impulzusvásárlás
Az impulzusvásárlás olyan fogyasztói magatartás, amikor a vásárló nem előre megtervezett módon, hanem hirtelen felindulásból, érzelmi alapú döntéssel vásárol meg egy terméket vagy szolgáltatást. A folyamatot nem racionális szükséglet, hanem külső ingerek - például akciós ár, vizuális megjelenítés, sürgető üzenet („csak ma”, „utolsó darabok”), online ajánlórendszer vagy közösségi média hatás - váltják ki. A vásárló a döntés pillanatában nem mérlegeli a hosszú távú pénzügyi következményeket, ezért az impulzusvásárlás gyakran túlzott költekezéshez vagy megbánáshoz vezet. Az impulzusvásárlás nemcsak fizikai boltokban, hanem egyre nagyobb arányban online térben jelentkezik, ahol az algoritmusok személyre szabott ajánlatokkal, egykattintásos vásárlási lehetőséggel és azonnali visszaigazolással gyorsítják a döntést. Pszichológiai háttere, hogy az emberi agy a gyors jutalomra reagál, és ilyenkor az érzelmi döntéshozatal felülírja a racionális pénzügyi kontrollt. A jelenséget a kiskereskedelem szándékosan erősíti, hiszen a bevételek jelentős része származik nem tervezett vásárlásokból. A pénzügyi tudatosság egyik célja éppen az impulzusvásárlás csökkentése: például költségkeret meghatározásával, várakozási idő beiktatásával (24 órás „gondolkodási szünet”), vagy olyan vásárlási döntési szabályokkal, amelyek segítenek elválasztani a valódi szükségletet az érzelmi hatásra adott reakciótól.
