Zömében egyhetes-tíznapos földközi-tengeri utazásra fizetnek be a magyar utasok, a tengeri hajózás piaca teljesen kiheverte a Covid okozta megtorpanást, sőt, jobban van, mint valaha – derül ki a Hajósutak.com tulajdonosa, Kobale Lilla helyzetértékeléséből. A Világgazdaságnak a cégvezető elmondta, korábban az idősebbek körében volt népszerű a hajózás, amelyet újabban egyre több fiatal választ.

Trieste,,Italy,07.20.2019,Costa,Luminosa,Cruise,Ship,Is,Docked,In,
Éjjel halad, nappalra kiköt a kisváros méretű és infrastruktúrájú tengerjáró hajó, ahonnan csillagtúráznak az utasok.
Fotó: Shutterstock

Néhány napja Koppenhágában avatták fel az MSC hajózási társaság legújabb tengerjáróját, az Euríbiát, de a gigantikus tengerjáró mellett szinte havonta helyeznek forgalomba újabbakat, amelyekkel a szédítő tempóban bővülő keresletet igyekeznek a társaságok, így az Európában piacvezető MSC, Costa és Aida mellett a kisebbek is kiszolgálni. Az új hajók építésénél egyre inkább figyelnek arra is, hogy minél kevesebb legyen a károsanyag-kibocsátás. 
Mindenkit meglepett a tempó, amely a piac feltámadását jellemezte a koronavírus-járvány után. Az utazási láz Európa-szerte jellemző, ezért Magyarország sem kivétel, évről évre egyre nagyobb tömegeket hódít meg nálunk is a nyaralás korszerű és kényelmes formája, a tengeri hajózás.

A többnyire kétszemélyes, de pótágyazható kabinokra fókuszló kereslet 

nagyjából kétezer eurós utakat jelent, amelyhez hozzájön a többnyire olasz, spanyol kikötőkbe való utazás költsége. 

A magyarok az autóval könnyen és gyorsan megközelíthető Velencét és Triesztet szívesen választják kiindulási pontként, igaz, Velencében a tengerjárók kitiltása miatt a hajókhoz busszal viszik az utasokat a beszállópontra. Milánó is kedvelt starthely, mert fapados repülőjárattal megközelíthető Budapestről.

Triesztből és Velencéből zömében Törökország, illetve a görög szigetek felé indulnak a hajók, Genovából pedig az olasz és spanyol városokba. Lisszabon és Madeira is keresett útvonal, oda azonban nincsenek rövid utak, 10-11 nap alatt érnek el és vissza a csoportok

– mondta Kobale Lilla.

A hajózást ki lehet próbálni háromnapos, úgynevezett tört utakkal is, amikor a hajó nem oda érkezik vissza, ahonnan indult.

A tengeri hajókból sokféle létezik, kapacitását és korát tekintve egyaránt. A legújabbakat sokszor a kevésbé kedvelt útvonalakon vezetik be, mert egy modern hajó már önmagában hatalmas vonzerő. A jellemzően két-három, illetve egyre több három-ötezer személyes, többemeletes, akár igazi fákkal szegélyezett árnyas sétálóutcákat, többemeletes gokartpályát, kaszinót és csúszdarendszereket magukban foglaló járműveket egy komplett város infrastruktúrájával szerelték fel. Az utasokat a páratlan kényelemmel tudják megnyerni a hajóstársaságok, hiszen a körutazás során egyetlen szállodába kell csak becsekkolniuk, és minden éjjel ott pihenhetnek.

Tourist season opens in Tunisia with the arrival of the first cruise ship
Idősek, fiatalok és különböző korú gyereket nevelő családok is egyre többen járják a világot a minden kényelemmel felszerelt hajókon.
Fotó: AFP

A hajós turizmus legfőbb előnye, hogy éjjel haladnak és reggel egy-két napra kikötnek – tudtuk meg a Hajósutak.com tulajdonosától. A folyami hajózás a magyar piacon nem kelendő, egyrészt, mert budapesti beszállással nem indulnak csoportok, másrészt ugyanolyan drága, mint a tengeri attrakciók.

Júliusban és augusztusban főszezon van a Földközi-tengeren is, olyannyira, hogy 

a legkedvezőbb árú és fekvésű kabinok gyorsan elfogynak, bár vannak last minute akciók és más kedvezmények, amikor akár feleannyiért is lehet foglalni.

Kobale Lilla tapasztalatai szerint a hajós utakra kevésbé jellemző az online foglalás, mint a klasszikus nyaralásokra, vélhetően azért, mert nagyon bonyolult a foglalási rendszer és rutin kell a legkedvezőbb ajánlatok megtalálásához. Ennek köszönhetően a szervezett utasok száma arányaiban itt a legmagasabb, és egyelőre nem várható, hogy ez megváltozik.

Egyre kevésbé luxus a hajózás

A tengerentúli hajóutak, a 300-500 ezer forintos repülőjegyek miatt már luxusnak számítanak, akárcsak az északi ajánlatok, a norvég fjordok vagy az Izlandról induló körutak. A hajózás egyre kevésbé luxus, a több évtizedes kapacitásbővítésnek köszönhetően elérhetőbb árú ajánlatokkal rukkolnak elő a tömegeket megmozgató társaságok. Néhány évtizede még frakkban, estélyiben jelentek meg a kapitány estéjén az utasok az étteremben, ma már lazább a dress code egy-egy ilyen különleges programon, tükrözve azt, hogy nem kiváltság egy ilyen nyaraláson részt venni napjainkban.