BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
Gázgyár

Dubai csoki helyett egy másik felfutó, igényes karácsonyi ajándék: a városi séta

Programot, belépőjegyet sport- vagy kulturális rendezvényre ajándékozni régi és bejáratott dolog. A városi séta mint igényes ajándék a felfutó termékek közé tartozik: ugyan a műfaj nem új, de egyre bővebb és izgalmasabb a kínálata, szélesedik a közönsége is, és immár nem csak Budapesten. A Világgazdaság interjúja Seres Dániellel, a Budapest Városművek vezetőjével egy főleg magyarokat megszólító szolgáltatásról.

Tucatnyi cég foglalkozik Budapesten azzal, hogy városi sétákat szervez, és bővül a kör vidéken is. Az éves árbevétel félmilliárd forint feletti, ami akár többszöröződhet: még mindig kevesen tudnak róla, hogy ez a szolgáltatás egyáltalán létezik. Egészséges és építő, főleg magyarokat megszólító kulturális programokról van szó, amelyek akár hobbivá is válhatnak az igényes közönség számára. Seres Dániel, a Budapest Városművek alapítója, turisztikai vezetője óriási potenciált lát a műfajban. A köznapokban megközelíthetetlen helyszínek, alig ismert történetek, emberi keresztutak.

A városi séta vihet akár egy nagy pincerendszerbe is
A városi séta vihet akár egy nagy pincerendszerbe is / Fotó: Budapest Városművek

Budapest városi séta szempontból a különösen alkalmas városok közé tartozik? 

Budapest egy aranybánya. De mindenhol lehet érdekes dolgokat előkutatni. Helyi történetek mindenütt vannak, mindenhol élnek és éltek emberek, és mindezt meg lehet fogalmazni úgy, hogy az izgalmas és érdekes legyen. Budapest kuriózuma: borzasztóan összetett és sokrétű, nagyon-nagyon gazdag történelemmel, helyi érdekességekkel, kultúrával, identitásokkal rendelkező a város. És ezeket kiválóan meg lehet mutatni a városi séta műfaján belül.

A lényeg, hogy legyen valami mondanivalód, legyen valami, amit az ember átad a történetek által. Számomra a város mindig is egy „ürügy” volt arra, hogy arról beszéljek, amit fontosnak tartok, miközben a helyismeret, városismeret önmagában is jó és menő dolog. Ez az, ami miatt számomra mindig fontosak voltak a magyar résztvevők: ide, erre a szintre eljutni sokkal egyszerűbb anyanyelven, és olyan emberekkel, akikkel alapvetően azonos a kulturális közegünk. 

Hány cég foglalkozik a városi séták műfajával?  

Igazából a tematikus séta önmagában nem újdonság. Az utazási irodák mindig is kínáltak a „kötelező látnivalókon” túl egyéb programokat. Ilyen például az építészet, a gasztro vagy a helyi kisebbségek (például a zsidók) öröksége. Az egykori keleti blokk országaiban adja magát a kommunista tematika. Ami a városi sétát megkülönbözteti ettől, hogy mélyebbre megy. A témák általában sokkal kevésbé nyilvánvalók, sokkal inkább rámegy a lokális dolgokra, a helytörténetre, vagy olyan téma szerint szerkeszti meg a mondandót meg a sétát, ami újszerű. 

Budapesten tucatnyi cég állt rá erre, mi magunk egyelőre frissen, tavaly indult „butikcég” vagyunk, de máris tízmillió forint feletti az éves árbevételünk, ezernél több volt a túrarésztvevőnk idén, és párhuzamosan tízféle sétát viszünk, folyamatosan megújuló kínálattal. De vannak már olyan cégek is a piacon, amelyek százmilliókban számolják az árbevételt. A Városműveken kívül említenék néhányat: Imagine, Hosszúlépés, Sétaműhely, Korzózz velünk, Pestbudai Séták, Buda Step.

Hozzáteszem, annak ellenére, hogy nem új a szolgáltatás, gyakran találkozom olyan emberekkel, akik csak úgy valahogy véletlenül idekeveredtek hozzánk, és azt mondták, hű de jó ez, nem is tudtam. Olyanok is vannak, akik visszatérnek, sőt akinek szinte hobbijává válik a városi séta. Egyre gazdagabb és népszerűbb a városismereti irodalom, több tematikus városismereti blog, rádióműsor, podcast foglalkozik a témával. Bizonyos szakportálok rendszeresen szemlézik a sétacégek kínálatát. A mainstream sajtóban azonban csupán időszakosan jelenik meg a műfaj, pedig ez a kultúra és a turizmus érdekes határterülete, tízezres nagyságrendben mozgatja meg a városlakókat éves szinten.

Mi most megtesszük. De ha nem itt, akkor hogyan keverednek az emberek a városi sétákra? 

Már olyanok is vannak, akik magára a honlapunkra keresnek, mert ismernek minket. De egyre többféle út van. Amit csinálunk, abban van gasztronómia, ipartörténet, vannak különleges helyszínek, mint a budafoki pincerendszer, netán a harisnyagyár. És ha van, aki egyszerűen csak arra keres rá, mit csináljon a hétvégén, a szabadtéri programokra, kulturális programokra, az is egyre gyakrabban juthat el a városi sétákhoz, így hozzánk is. 

Seres Dániel, Budapest Városművek: számomra mindig fontosak voltak a magyar résztvevők: ide, erre a szintre eljutni sokkal egyszerűbb anyanyelven, és olyan emberekkel, akikkel alapvetően a kulturális közegünk azonos
Seres Dániel, Budapest Városművek: Számomra mindig fontosak voltak a magyar résztvevők: ide, erre a szintre eljutni sokkal egyszerűbb anyanyelven, és olyan emberekkel, akikkel alapvetően a kulturális közegünk azonos / Fotó: Pető Sándor

Neked van kedvenced?

Nehéz egyet választani. Mindig változik, hogy melyik túráért lelkesedem legjobban. Nagyon szeretem az „Óbudai Gázgyárat” a hely hangulata miatt és a „Budavári kísértethistóriákat” a félelmetes sztorikkal. Ha mindenképpen egyet kell választanom, akkor most a sörkóstolós „Ami a csapon kifér” kultúr-kocsmatúránkat mondanám. Vagy a „Kóser a köbönt”, nem tudom…

Ajándékozni is lehet a sétákat? 

Igen, a sétajegyeink névre szólnak, és megválthatók más számára is. Ha az illetőnek nem jó az időpont, minden további nélkül áttesszük egy másik alkalomra. Ebben elég rugalmasak vagyunk.

Vannak még szabad helyeink idén a budafoki Lankamesék sétára domboldalon andalogni és borozni, illetve a Gázgyárba. Mindkét séta december 21-én indul. A két ünnep között pedig még elcsíphetik december 27-én a Budavári kísértethistóriákat és december 29-én a Kóser a köbönt.

A karácsonyi időszakban népszerű az ajándékkártyánk. Ezt azért szeretik a vendégeink, mert egy évig beváltható bármelyik programunkra. A legjobb last minute ajándék.

Az árak milyenek?

Általában hasonlók a piacon, nálunk négy árkategória van, személyenként 5900, 6900, 8600 és 9600 forint. 

Ami drágább, miért?

Általában, mert valami plusz van benne, például kóstoló. Én törekszem is rá, hogy a túra ne csak sztorimesélés legyen, hanem sztoriátélés is. Persze ez egy intellektuális műfaj, úgyhogy elsősorban beszélünk, de még jobb, ha valahova bejutunk, valamit kipróbálunk, megkóstolunk. Kerüljünk közel. Próbáld ki, érintsd meg, ízleld meg. Találkozz egy másik szakemberrel séta közben, aki valamit bemutat, akkor mindjárt már két embert kell kifizetni, például egy sommelier-t, nem csak a sétavezetőt. A mi sétavezetőink általában képzett idegenvezetők, nekem is ez a szakmám. A túrák mögött komoly munka van és személyi háttér, külsősök és belsősök. Körülöttünk körülbelül harminc sétavezető van, cégen belül pedig van programkoordinátorunk, marketingeseink, grafikus és sétafejlesztő.

A közönség? Milyen fajta emberek? 

Elsősorban hazaiak, és az összetétel sétáról sétára is változik. Nem kizárólag budapestiek, nagyon sokan jönnek az agglomerációból, sőt, olyan is volt, aki Kiskunfélegyházáról jött el a sétánkért. Életkorban a tipikus sétáló 45-50 éves és idősebb, de témától is függ, nálunk simán vannak 30-asok, sőt, a Harisnyagyárba például rendszeresen jönnek 30 alatti csajok. Egyébként tipikusan többen jönnek hölgyek, de például a boros-sörös sétákon változik az arány. A városi séta most még alapvetően értelmiségi kulturális program, de már találkozunk nem értelmiségiekkel is.

Hány fős egy-egy városi séta?

Ez is függ a témától, általában azt célozzuk meg, hogy 25 fő, de van olyan séta, amely elbír mondjuk 30 főt is. De akkor már más a csoport dinamikája, máshogy lehet haladni, más az élmény a vendégnek. Van olyan túra is, ami legfeljebb 15 személyre van szabva, a költségszerkezetét is úgy alakítottuk ki. Én szeretem a kis csoportos túrákat, az egy más hangulat. 

A Gázgyár is népszerű célpont
Fotó: Budapest Városművek, Budapesti Tekergő

Csak egyéni jelentkezők jönnek, vagy cégek, iskolák, közösségek is felfedezték már a városi túrákat?

Lehet egyénileg is, ez a „B2C”, ami kifejezetten a honlapon keresztül történik: itt az időpont, kedves vendég, tessék jegyet venni rá egyesével, kettesével, négyesével. Meg van a „B2B” vonal, amely általában csapatépítő vagy rendezvénykiegészítő program. Ebben benne van egyébként nemcsak a konkrét a céges vonal, hanem mondjuk családi rendezvény. Volt olyan túránk, amelyen nyolcan-tízen voltak, és a 30. születésnapjára kapta az ünnepelt. Ez tehát nem kizárólag B2B, ezért ezekre egyéni szervezésű sétákként szoktam hivatkozni. A B2C vonalon mi megmondjuk, hogy ekkor megyünk, és ekkor jöhetsz, kedves vendég. A másikon a megrendelő mondja, mikor szeretne jönni. A B2B nálunk még kevesebb, mint szeretnénk, de dolgozunk a fejlesztésén.

Ha piacként tekintünk a városi túrára: beállt vagy nő az érdeklődés?

Egyértelműen nő. Azt gondolom, hogy nagyon nagy potenciál van ebben a szolgáltatásban. 

A Világgazdaság kicsit körbenézegetett a honlapokon, és véletlenszerűen szemelgettünk a tényleg nagyon széles kínálatban:

  • Ami a csapon kifér, kultúr-kocsmatúra 10 tételes sörkóstolóval
  • Andrássy úti gyöngyszem: a Saxlehner palota titkai
  • Az Astoria: Budapest egyik legrégebbi szállodájának kalandos története – Károlyi Mihálytól Kern Andrásig
  • Eredjünk a Zwack család nyomába Budapesten
  • A Radeczky laktanyától a Kimpton Bem Hotelig – a Bem tér titkai, szállodabejárással és frissítővel
  • Illegális kártyaklubok, éjszakai mulatók, híres-neves műgyűjtők: a terézvárosi Nagymező utca története
  • Tabán, édes élet
  • A Palotanegyed titkai: séta Budapest legendái nyomában
  • Mindennapok az Óbudai Gázgyárban.

Ajánlott videók

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.