Áramra váltanak a motorcsónakosok

Vállalatok
Két cég jelenti a hazai elektromoshajógyártást jelenleg, Magyarország mégis nagyhatalom lehet ebben az üzletágban.

Ezer elektromos hajó lehet a Balatonon egy évtized múlva – jósolta a Világgazdaságnak Viszkei András, az e-hajógyártó Aqwia Kft. alapító-tulajdonosa. Hasonlóképp látja a növekedési potenciált Stickl Tamás, a másik gyártó, a Stickl Yacht Kft. résztulajdonosa is. Ez elég gyors tempó lenne, figyelembe véve, hogy ma a 6-7 ezer balatoni hajóból 300 körüli az elektromos járgányok száma. Úgy, hogy beleszámítunk mindent a motorcsónakra utólag szerelt villanymotoros járműtől a 12 méteres elektromos jachtig. Ami a kilátásokat illeti, Viszkei szerint egyenesen nagyhatalom lehetünk e-hajógyártásban, valóságos iparág fejlődött ki Magyarországon ehhez, a nagy európai hajógyártó cégek pedig nem hajtottak rá erre az üzletágra.


A két hazai hajógyártó nem igazán konkurense egymásnak. Az Aqwia 7 méter feletti kategóriában gyárt 8-10 típust. Jachtjai 10-16 kilométer/óra sebességre képesek, de a Viszkei-koncepció szerint nem is cél a száguldás, inkább a vitorlásokhoz hasonló tempó. Fürdőtavon ez a biztonságos sebességtartomány, ez az európai trend, a jelenlegi akkumulátortechnológia és az ár–érték arány szól ezen megfontolás mellett. A jellemző 10 kilométeres átlaggal a nagyobb jachtok egy töltéssel képesek hosszában átszelni a Balatont, azaz legyőzni 70-100 kilométert, más megközelítésben 8-10 órát tudnak a vízen tölteni. Az árak az autópiachoz hasonlóan alakulnak, a 3-4 millió forintos kategóriától a luxusmodell felé haladva a határ a csillagos ég.


Ugyancsak saját fejlesztésű hajókkal operál, de más koncepció mentén halad a Stickl Yacht Kft. A családi cég kisebb – 6, illetve
6,6 méteres hosszúságú –, spotosabb, félsikló hajókat fejlesztett, amelyek ára 25 ezer eurótól indul. A csúcsmodellek végsebessége 25 kilométer/óra is lehet. Ez már elegendő akár egy vízisízőnek is, de azzal kell kalkulálni, hogy a hajó a csúcssebességet legfeljebb egy órán át tudja tartani. Legalábbis jelenleg, a cég ugyanis új fejlesztésekkel mind a modellek számát, mind a csúcssebességet növelni akarja. Stickl Tamás úgy látja, egyelőre bírja a kikötői infrastruktúra az e-hajókat, különösen, mert a többségüknek a feltöltéshez elég egy konnektor. Később azonban, a nagyobb hajók szaporodásával nem lesz elég csak a nagyobb áramerősségről és megfelelő mennyiségű vendéghelyről gondoskodni, az elektromos autókhoz hasonló, speciális töltőkre lesz szükség. Az összesen 300 milliárd forintos Balaton-fejlesztési csomagban mindenesetre már számoltak a kérdéssel, 3,7 milliárdot az e-kikötők és egymilliárdot az elektromos hajózással kapcsolatos úszólétesítmények fejlesztésére szántak.

Trendek

A vitorlásforgalmazással is foglalkozó Aqwia 10 éves pályafutása során 80-90 komplett elektromos hajót gyártott le, „a mi gyárunkból több hajó került ki, mint amennyi vitorlást idén eladtak a Balatonra” – érzékeltette a trendet Viszkei András.
Az elektromos hajózás egyre népszerűbb, a környezetvédelmi megfontolások mellett azért is, mert nem kell hozzá profi vitorlástudás, sőt a
7 méternél rövidebb, 7,5 kilowattnál kisebb teljesítményű hajóhoz még vezetői engedély sem. Az emberek többsége a sport, a mítosz, a kihívás, azaz a vitorlázással szemben a víz élvezetét részesíti előnyben, ami a világtendenciát illeti, ennek megfelelően az eladott kedvtelési célú hajók 80 százaléka motoros és 20 százaléka vitorlás.


17:55
Gazdaság

A sportszponzorációt is új irányba tereli a digitalizáció

Az idén csak a közép-európai térségben 350 millió dollárt költöttek sport- és fesztiválszponzorációra, ennek az összegnek a 90 százaléka a sportba áramlik.
10:30
Gazdaság

A gazdaság alkalmazkodni fog a gyengébb forinthoz

A magasabb forintárfolyam miatt már több az osztrák és a szlovák vásárló a határ menti településeken.
Világgazdaság Piactér