Financial Times
Az Egyesült Államok tiltakozik az EU-nak a digitális szolgáltatásokról szóló, kedden elfogadott törvénye ellen, amely hozzáadottérték-adót vet ki az unión kívülről importált on-line szolgáltatásokra vagy így rendelt javakra. A kifogás az, hogy a külföldi cégek bármely EU-tagállamban bejegyeztethetik magukat, de a fogyasztóra csak az áru, illetve szolgáltatás rendeltetési helyén háríthatják át az áfát. Az amerikaiak azért panaszkodnak, mert ez a mód szerintük megkülönböztető és tisztességtelen adminisztratív költséget ró a kis exportőrökre. Pedig aligha lehetetleníti el azokat a cégeket, amelyek az e-kereskedelem úttörői. Ha az EU-t vád érheti, az az, hogy elsietetten törvényt alkot, amikor az on-line szolgáltatások piaca még embrionális. Jobb lett volna közös megoldást találni az USA-val együtt az OECD ajánlásai alapján, azaz a forrásnál adóztatni az exportot. Ez hosszú távú célként kitűzhető, de míg az USA a saját adórendszerét nem idomítja a digitális korhoz, nehezen elérhető. Az amerikai tagállamok határait átlépő javak és szolgáltatások többsége elkerüli a fogyasztási adót, mert a beszedés gépezete hiányzik. A tagállamok véleménye megoszlik a kérdésről. Egyeseket az aggaszt, hogy a szabályozatlanság miatt bevételtől esnek el, másokat az, hogy torzul a verseny. Az USA-nak fel kellene ismernie, hogy az EU-törvényt hasonló gondok inspirálták.
Die Welt
A német szövetségi munkaügyi hivatal manipulált statisztikái miatt támadt ügy nem a vezetőjének, Bernhard Jagodának az állásáról szól, hanem arról, alkalmas-e egy állami hivatal a munkaerőpiac helyreállítására. A piac közeli munkaközvetítést, az átképzést, a munkahelyteremtést magánközvetítők sokkal jobban tudnák csinálni. A foglalkoztatási probléma lényegét nem a normális munkahelyváltozások, a családi pótlék, a szociális segélyek és az idő előtti nyugdíjak jelentik, hanem a közvetítésre alkalmas és azt igénylő munkanélküliek visszajuttatása a munkaerőpiacra. Ez ideális feladat volna a magánközvetítők számára. A megoldáshoz el kell tüntetni a munkanélküliségi statisztikát elhomályosító fátylat. Erre a rozsdás hivatalstruktúra nem képes. A politikusok számára vonzó lehet a hivatalvezetőt kirúgni. De nem az elnöki állásról, hanem a megkövesült bürokrácia reformjáról van szó.
Guardian
Míg a briteket az eurózónához való csatlakozás foglalkoztatja, a kontinensen az időszerű probléma magának az EU-nak a bővítése. A legutóbbi ügy, a stabilitási paktum német megsértésének hátterében is ott van a bővítés. "Nem változtathatunk a paktum feltételein a legelső kihívásnál" - mondja Romano Prodi. A bővítés szempontjából foglalkoznak Brüsszel munkamódszereivel, a hírhedt "demokratikus deficittel" is. A kétkedő választók ebben látják az EU működésének fő problémáját, noha a brüsszeli bizottság hivatalaiban kevesebben dolgoznak, mint Kent megye tanácsának irodáiban. A németek a bizottság élére közvetlenül választott elnököt akarnak, ám ezt a megoldást a britek utálják. A bővítés teszi kétségessé a jelenlegi vétó alkalmazhatóságát a tanácsban. Sokan kétlik a rotáló elnökség működésének helyességét. Egyesek a biztonságitanács-szerű megoldást pártolnák, mások a kollektív elnökséget. Az egész vita hektikusan folyik. Brüsszelben tevékenykedő magas rangú brit diplomaták vezetési vákuumról beszélnek, tekintettel arra, hogy Franciaországban választások előtt állnak, Németországban pedig koalíciós zavarok tapasztalhatók.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.