A képernyő nem sötétedett el, s a műsor színvonalán sem érződött a napi költségeket szorító takarékosság. Farkas Imre is nyugodt, láthatóan pontos elképzelése van arról, mit akar. Életben tartani és működtetni a Satelitet. Ő már valószínűleg tudja, miként, de e kényes pillanatban csak annyit árul el, több konstrukcióban gondolkodva, több irányban folyik tárgyalás. Teljes vagy részleges eladás, tőkeemelés egyaránt lehetséges. A vezérigazgató arra is lát reményt, hogy a semminél kicsivel többen ki tudjanak egyezni a Siemensszel, s így a folyó tárgyalásokat nyugodtabban tudják végigvinni. Farkas tehát nem ideges, bár tőle valószínűleg a pánikreakció volna meglepő: azt, hogy a dolgokat meg kell és lehet oldani, keményebb helyzetekben is megtapasztalta, ahogy a felelősség és fegyelem összefüggését is. Amikor 1985-ben a börgöndi helikopterezrednél karbantartó műszaki tisztként munkába állt, életekért vállalt felelősséget. A hivatásos katonaként eltöltött évek alatt nemcsak a szárnyalást szerette meg, hanem megtanulta azt, amiről odafent sokan hajlamosak elfeledkezni: milyen sok múlhat az apró csavarokon.
Noha a repüléshez hasonlóan bonyolult emberi és műszaki feltételek összehangolását kívánja a televíziózás is, első pályamódosításakor nem tévézésre készült. Lépésről lépésre járta végig a kilencvenes évek vállalkozó szellemisége által kínált utat, a biztosítási ügynökösködéstől a mára "önjáróvá" szervezett ruházati nagykereskedésen és a maga mögött hagyott ékszerüzleten keresztül annak a hangstúdiónak a kapujáig, amelyen - durván leegyszerűsítve a Satelit alakulásának történetét - megrendelőként lépett be és tévés vállalkozóként lépett ki. Énekesnő felesége első önálló lemezének készítésekor ismerkedett meg egyik mostani üzlettársával, Jankai Bélával, akinek az egykori Szív Tv-nél szerzett kereskedelmi televíziós tapasztalata mellé egy kisebb stúdióra elegendő felszerelése is volt. Lassan felfutó, stabil közönséget vonzó csatornát terveztek, felismerve, hogy a sokat szidott állami tévé negyven éve alatt kerültek jó műsorok is a képernyőre, s hogy a két nagy kereskedelmi tévé mellett helye lehet egy mosolygó harmadiknak: műsorszerkezetében és stílusában a hazai televíziózás klasszikus útján járó csatornának. A Satelit nézői táborában ma már minden más csatornához képest nagyobb arányt képviselnek a felsőfokú végzettségű, igényesebb, kulturális érdeklődésű értelmiségiek. Farkas szerint annak ellenére, hogy napi átlagban a közönség háromnegyedét viszi el a három nagy és a tévés reklámköltés 90 százalékát a két országos kereskedelmi, van létjogosultsága a kisebb televízióknak: nem véletlenül kapcsolnak naponta egymilliónál többen a Satelit műsorára. Erre építve a most túlélésért küzdő televízió idei programja a pénzügyi függetlenség megalapozása volt: kialakult célcsoportjukat szerették volna a Siemenszszel kötött, és - ezt Farkas hangsúlyozza - részükről mindenben betartott megállapodás védelmében bevezetni a hirdetési piacra.
Elvileg volna más kitörési út is: a csatorna ORTT-besorolását kereskedelmiről közműsor-szolgáltatóira változtatni. Ám ez látszólagos előny: a költségek sorából kiesne a műsor-szolgáltatói díj, sőt havi 300 ezer forintos állami támogatást is kaphatnának, ami azonban a felére csökkenő reklámidővel kieső bevételek csupán elhanyagolható töredékét kompenzálná. A médiatörvény csapdáiból kivezető utat a terület számos más vállalkozójához hasonlóan Farkas is EU-konform szabályozásban látja. A túlélés zálogát pedig egy a repülőskorszakot idéző megfigyelésben. Ha az aerodinamika szabályaiba behelyettesítjük a dongó paramétereit, a végeredmény az, hogy a dongó nem képes repülni. Csakhogy a dongó nem ismeri az aerodinamikát.
Acsay Judit
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.