Nem könnyű a feladat, az lemérhető volt hétfőn Luxembourgban, ahol az EU-külügyminiszterek egyes pontokban továbbra sem tudtak egyezségre jutni, s kész szövegtervezet helyett végül opciókat küldenek most tovább főnökeiknek péntekre.
A téma előtérbe kerülését két dolog magyarázza. Az egyik az idegengyűlölő szélsőjobboldali pártok térnyerése több tagországban is, mint amilyen a májusi Le Pen-sokk volt Franciaországban vagy a (tragikusba fordult) tavaszi "Pim-mánia" Hollandiában, illetve a már tavaly év végén kialakult (külső) kormánypozíció Dániában. Aminek üzenete világos: ha a tradicionális politikai erők nem reagálnak látványosan a lakosság nem kis hányadát foglalkoztató közbiztonsági - és ehhez kapcsolt bevándorláspolitikai - kérdésekben, akkor az üresen hagyott terepre benyomulnak a könnyű pontokra vadászó szélsőségek. Ezt felismerve erősödött meg a szándék az iránt, hogy Sevillában most maguk a legitim vezetők demonstrálják: tudatában vannak a problémának, és készek is kellő határozottsággal fellépni ellene.
A másik ok sokkal egyszerűbb. Minden soros elnökség szeretne látványos sikert felmutatni a félév-záró csúcson, és a spanyolok számára az elmúlt hetek meddő vitái bebizonyították: bővítési fronton hiába nyomulnak. Ha túlzottan exponálják a kérdést, csak azt érik el, hogy a jelenlegi választóvonalak még markánsabbá, még jobban láthatóvá - s így még nehezebben lebonthatóvá - válnak. Hiába, az alapkérdéssé vált közvetlen agrártámogatások ügyében az egyáltalán még elérhető maximum egy nagyon felvizezett, nagyon általános elvi bekezdés lehet csak e percben arról, hogy egyáltalán elképzelhető-e közvetlen kifizetés az új tagok esetében. Minden más már a körülmények későbbiekben esedékes változásaitól függ, mint amilyen a szeptemberi németországi választás. Ha viszont a bővítési téma egyelőre inkább elválaszt, mint összeköt, akkor más, nagy többséget könnyebben mozgósító ügyet kellett keresni. A bel- és igazságügyi csomag tűnt erre a legmegfelelőbbnek.
Tegyük hozzá: bőven ideje is volt már, hogy ismét jobban szemügyre vegyék. Eddig egyetlen olyan EU-csúcsot tartottak - 1999 októberében a finnek -, amelyet kizárólag a bel- és igazságügyi kérdéskörnek szenteltek. Meg is született a "tamperei tíz pont", amelynek alapvető tiszte volna közös alapra helyezni a tagországok bevándorlási, menekültügyi és határvédelmi politikáját - legkésőbb az amszterdami szerződésben kilátásba helyezett határidőre, azaz 2004. május 1-jéig. Nos, miként az egyik tagország nagykövete a napokban megjegyezte, "már túl vagyunk a félidőn, de a táv kétharmada még előttünk van".
Igazi tudathasadásos helyzet ez. Egyfelől közhely, hogy az EU-in-tegráció egésze, a túlzottnak tűnő összefonódás, a brüsszeli szerepvállalás túlhangsúlyozása ma inkább taszítja a közvélemény nem kis részét, így nem könnyű "eladni" olyan ötleteket, mint hogy most már a bevándorlási politikát vagy a határvédelmet kívülről (is) formálnák. Másfelől a gazdasági menekültek tömegének kitett országokban rohamosan csökken a tolerancia tartós megtelepedésük iránt, különösen, ha mindez a bűnözés és a társadalmi széttöredezettség egyfajta erősödésével egy időben válik domináns jelenséggé. Ám hatékony menekültügyi politikát folytatni akkor, amikor a belső határok átjárhatók, csakis úgy lehet, ha az érintett országok nemzeti megfontolásaikat készek egy harmonizált, közösségi megközelítésnek alárendelni. Önmagában már ez a dilemma is éppen elég gyúanyag végnélküli vitákhoz.
Ráadásul abban is dűlőre kellene jutni, hogy meddig és hogyan készek a külvilág felé felvállalni a "reteszelést". Az emberi jogok és az egyenlő elbánás bajnokaként fellépő unió vezetői számára némileg kínos, ha a fejükre olvassák, hogy "EU-erődöt" építenek, ahol a bevándorlókat olyan diszkriminatív intézkedéseknek vetik alá, mint ujjlenyomataik begyűjtése (legújabb olasz törvény), vagy gazdasági szankciókkal fenyegetnek meg támogatásra szoruló szegényebb partnerországokat, csak mert "migránsexportőrök".
Egyébként az utóbbi kérdésen akadtak el a külügyminiszterek is, akik végül az állam- és kormányfőkre hagyták annak eldöntését, miként bánjanak az ez ügyben kevésbé kooperatív harmadik országokkal: furkósbotot vagy (migránsok megtartását is segíthető) további mézesmadzagot kínáljanak-e fel nekik?
Persze nem ez az egyetlen nyitott kérdés a Sevillába szánt csomagban. Mégis mindenki bizonyos benne, hogy valamilyen csomag igenis lesz az andalúz fővárosban. A szélsőjobb nyomása rá a garancia. Aztán, hogy a bővítéssel mi lesz, arról ráérnek még töprengeni. A német választásokig?
Fóris György
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.