Társadalmi értéke miatt nem kerülhető meg a postai szolgáltatás, ami sajátos kötöttségeket jelent a társaság számára - állapítja meg a vezérigazgató. Az új cégvezetés által az elmúlt héten elfogadott üzleti terv tanúsága szerint az inflációtól messze elmaradó hatósági árak mintegy 20 százalékos árhátrányt okoznak, a több mint 3200 postapontból álló hálózat pedig a szociális szempontok figyelembevételével legalább hatszáz, amúgy gazdaságtalan egységet tartalmaz. A szociális és a gazdálkodási szempontok feszültek egymásnak a minimálbér emelése kapcsán is: a társaság költségvetésének 60 százalékát fordítják ugyanis keresetekre, így sokmilliárdos többletkiadást jelentett a 44 ezer munkatársból 14 ezret érintő minimálbér-emelés. Az idén közel hatmilliárd forintnyira becsült veszteségben azonban fontos szerepet játszanak az elmúlt időszakban hozott kormányhatározatok által a vállalatra kényszerített lépések is. Ezek az elektronikus közbeszerzési rendszer kapcsán 2,6 milliárdos, a kormányzati kommunikációs hálózat (Tetra) létesítése nyomán pedig további 600 millió forint olyan kiadást jelentettek, amelyek megtérülését semmi sem garantálta. Ráadásul a korábbi vállalatvezetés által hozott saját döntések mindegyike sem igazolható az üzleti racionalitással. Ezek magánjogi szerződések, ami a jelenlegi állás szerint a másik tárgyaló fél eredményességére enged következtetni - sejteti Szabó Pál az elmúlt évben csak nagy értékű ingatlanok eladásával és beruházások számviteli átütemezésével a nyereséges mezőben tartott cég valódi veszteségeinek további okait. A Magyar Posta ugyanis 90 millió forintért utazási irodát vásárolt, a Hungexpo Reklámmal kötött félmilliárdos keretszerződésével pedig százmilliós nagyságrendben rendelt meg reklámfelületet a Magyar Nemzettől és az Újpest FC-től. De a vezérigazgató drágának és nehezen használhatónak találja a három év alatt 15 milliárd forintos költségen kiépített integrált vállalatirányítási rendszert és az integrált postai hírközlési rendszert is. Külön fejezetnek számít a cég életében az állami tőkeemelés révén a portfólióba került Postabank is: 36,9 milliárdról így 72,9-re emelkedett tavalyhoz képest a saját tőke, az ÁPV Rt. által bizományosként a közeljövőben megvalósítandó privatizáció bevétele azonban várhatóan nem a Magyar Posta kasszáját gyarapítja.
A pénzügyminiszter által nemrégiben kinevezett új vezetés az üzleti terv mellett az irányítási struktúrát és a döntési síkokat is újraértelmezte, az átfedések kiszűrése mellett így pár száz fős elbocsátásra is sor került. A vállalat új stratégiája azonban csak októberre készül el. Ebben elsősorban az alaptevékenység gazdaságos folytatásának lehetőségeit, valamint a hosszú távú jövedelmezőséget biztosító profilbővítés eszközeit veszik számba. Mivel a postai küldemények száma évről évre növekszik, a tevékenység áfakörbe vonásával és az inflációval lépést tartó díjnövekedéssel az alaptevékenységet már nullszaldóssá lehetne tenni. A kiegészítő tevékenységek - miután a vezetés sorra megválik a veszteséges elemektől - szigorúan csak gazdaságossági számítások elvégzése után kerülhetnek a portfólióba. A posta fő értékének számító országos hálózat, valamint a lakossági bizalom számos lehetőséget kínál, ezek közt ismét szóba kerülhet utazások, banki termékek, biztosítások vagy bármilyen egyéb áruk értékesítése, azonban a jövőben már a nyereséges üzemeltethetőség lesz a fő szempont.
A posta messze van az értékesíthetőségtől, privatizációról csak akkor lehetne szó, ha a cég a jelenlegi hatmilliárdos negatívum helyett legalább ennyi nyereséget hozna - nyugtatja meg a nemzeti vagyon elherdálása miatt aggódókat Szabó Pál.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.