Ténykérdés, hogy a játszma mérvadó résztvevői - mindenekelőtt a közvetlen kifizetést konokul ellenző "négyek" (Hollandia, Nagy-Britannia, Német- és Svédország) - elismerik, hogy a bővítéssel kapcsolatos gondolkodásukat "kedvezően befolyásolhatja", ha az agrárreformok jövőbeli irányait illetően számukra kedvező tendenciák kezdenek kirajzolódni. (Akadt ennél durvább megfogalmazás is: a holland agrárminiszter júniusban egy brüsszeli tanácskozáson már egyenesen arról beszélt, hogy a decemberi koppenhágai EU-csúcson afféle menetrendet [road-map] kellene meghatározni az EU-agrárpolitika 2007 utáni módosításáról, illetve valami hasonló híján Hágában csak nehezen tudják elképzelni, milyen álláspontot képviseljenek a tagjelöltek felé az agrárfejezet tárgyalásakor.)
Természetesen a múlt heti bizottsági félidős jelentésnek nem az volt a dolga, hogy mindezen elvárásoknak máris megfeleljen. Formálisan sem tölthette be ezt a szerepet, hiszen ez még nem egy végleges bizottsági javaslat, csupán egy "kommunikációs papír" arról, hogy milyen opciók mentén, milyen irányban gondolkodnak legalábbis Brüsszelben. A tényleges bizottsági ajánlás a mindezekre válaszul születő tagországbeli reakciók alapján áll össze majd, valamikor az ősz elején. De már az sem közömbös, hogy milyen irányokba próbál a brüsszeli testület terelni!
Bővítési szempontból a vízválasztó kérdés, hogy lehet-e jövője a közvetlen kifizetésnek. Azaz: van-e legitim alap arra hivatkozni, hogy ez a gyakorlat létezésénél fogva az EU-acquis része, s mint ilyet nem lehet megtagadni a mostani tagjelöltektől?! Nos, a válasz kedvező. Jóllehet, a brüsszeli papír csökkentett szerepet szán a közvetlen támogatásnak (miközben növelni kívánja a vidékfejlesztésre szánt tételeket), azért a csökkentés mértéke még hat évre elnyújtott lefaragás után sem lenne több 20 százaléknál. Ráadásul az - évi 3 százalékos - csökkentés is csupán a nagyobb (évi 5000 eurónál több támogatásra jogosult) gazdaságokat érintené, márpedig EU-szinten is a farmok 75 százalékát az ennél kisebb egységek alkotják.
A másik fontos kérdés, hogy olcsóbbá válhat-e mindezek nyomán a közös agrárpolitika. Főként az említett "négyek" másik visszatérő kifogása, hogy nem hajlandók a jelenlegi mértékben finanszírozni a jelentősebb agrárprofilú tagtársak mezőgazdasági szektorát. (Illetve végképp nem készek a számla növelésére, márpedig 10 újabb nettó kedvezményezett tagállam megjelenésének "eltartása" agrárszempontból csakis akkor lehetséges, ha valamelyest megnövelik a tortát?) Első ránézésre a felkínált recept itt kevésbé biztató, hiszen nem annyira agrárbüdzsét csökkentő, mint inkább átcsoportosító próbál lenni, amennyiben a jövőben inkább a vidékfejlesztésre próbálja terelni a közvetlen támogatások egy részét. A csomag eladásához a kiskaput itt az jelentheti - illetve ha valamire, akkor a tagjelölteknek különösen erre érdemes majd éberen figyelni -, hogy míg a közvetlen kifizetés százszázalékos szubvenciót jelent, addig a vidékfejlesztési projektekbe a kedvezményezettnek is be kell szállnia, minimum 20 százalékos arányban. Elmondható tehát az, hogy amennyivel nő a vidékfejlesztési kosár mérete, minimum annak 20 százalékával csökken majd a közös agrárbüdzsé tényleges nagysága.
A következő hónapok vitáinak nagy kérdőjele mindezek után az, vajon elegendő lesz-e a négyeknek a közvetlen kifizetés 20 százalékos megnyirbálása, illetve az agrárbüdzsé említett mértékű - vidékfejlesztés esetében érvényesülő - társfinanszírozása? És megfordítva a kérdést: le tudja-e nyelni a közös agrárpolitikát szent tehénnek tekintő Franciaország (háta mögött tudva a déli tagállamokat meg a ma még kívül álló, de aktívan véleményt formáló tagjelölteket), ha az említett mértékben megkurtítják az eddigi közvetlen támogatásokat, és ha a jövőben a nemzeti költségvetésnek is be kell valamennyire szállnia az agrárszámla kifizetésébe?
Olyan kérdések ezek, amelyek megválaszolása húsbavágó következményekkel járhat a mai tagjelöltek számára is. Ám számukra a legrosszabb alighanem az lenne, ha a két oldal továbbra sem tudna megállapodásra jutni. Azaz azt továbbra is nehéz megbecsülni, mennyire vitt közelebb a bővítési folyamat gyorsításához a bizottsági papír. Ami bizonyos, hogy a papír megbuktatása nemcsak az agrárreformokra, de a bővítésre is késleltető hatású lehet.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.