BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Befellegzik-e a piacnak Giscard új Európájában?

Az Európai Unió végső formáját meghatározó végjáték most zajlik. Azzal kezdődött, hogy az Európa jövőjét felvázolni hivatott konvent elnöksége kiadta "Az európai alkotmányról szóló szerződés" első 16 cikkelyének tervezetét. A szöveg nagyjából a konvent elnöke, Valéry Giscard d'Estaing tavaly novemberben bemutatott alkotmányvázának szerkezetét, illetve a konvent munkacsoportjainak következtetéseit tükrözi. A kulcsszó itt a nagyjából.
2003.03.25., kedd 00:00

Ez a fajta hűség ugyanis a gazdasági kérdésekre nem terjedt ki. Ahol piacokról és üzletről van szó, ott a szövegtervezet egy központosított, a szociális, környezeti és fogyasztói céloknak erősen kedvező megközelítést javasolva gyúrja át a "gazdasági kormányzás" munkacsoportjának következtetéseit, elhanyagolva a gazdasági szabadságot és a piacgazdaságot.

Kezdjük a kihagyásból fakadó vétkekkel. Az unió "értékei" (2. cikkely) között szerepel a béke, az igazságosság, a törvény előtti egyenlőség és a szolidaritás. Mindez szép és nemes. De a kezdeményezés és vállalkozás szabadságát nem említik.

Hasonlóképp, az unió "alapvető céljai" (3. cikkely) nem szűkölködnek a "fenntartható" növekedés, a szociális kohézió és a szociális biztonság, a nemek közötti egyenlőség, a környezet- és a fogyasztóvédelem előmozdításának ígéreteivel. A szabad és jól működő piacgazdaság szükségessége nem szerepel, pedig ez lenne az alapvető előfeltétele a dokumentum szerzői által oly határozottan hirdetett magas életminőségnek és szociális biztonságnak.

A "szubszidiaritás" elve ráadásul a tagállamok és az unió közötti kapcsolatokra, vagyis a "vertikális" szubszidiaritásra korlátozódik. Pedig egy gazdagabb alternatíva is rendelkezésre állt, olyan, amely a magánszemélyeket (illetve szövetségeiket és szervezeteiket) kiterjedt jogok biztosításával védené a szükségtelen közhatalmi beavatkozástól. Az állami beavatkozás tilalma lenne a kiindulási alap, és szükségességének bizonyítási terhe - a kormányzat bármely szintjén - szorgalmazóira hárulna. Ez a "horizontális" szubszidiaritás biztosíthatná, hogy az EU indokolatlanul nem avatkozik be a piac működésébe.

De nem csak a szöveg kihagyásai aggasztóak. A 11. cikkely kimondja, hogy az unió "hatáskörébe tartozik a tagállamok gazdaságpolitikájának összehangolása". Mintha ez még nem lenne elég, a 13. cikkely megerősíti, hogy "az unió összehangolja a tagállamok gazdaságpolitikáját, elsősorban az ezen politikákat illető általános irányelvek kialakításával".

Ebből a megfogalmazásból az következik, hogy ezentúl nem a tagállamok jelölik majd ki általános politikai irányvonalukat. Ehelyett az uniót bízzák meg ezzel, vélhetően a bizottságnak adandó formális kezdeményezési jog formájában. A nemzeti parlamentek várhatóan nagylelkűen lemondanak majd jogaikról.

A lényegi meglepetés az alkotmánytervezetben a szociális politika területén ér minket, amely korábban az egyes nemzetek kizárólagos hatáskörébe tartozott. A 12. cikkely az unió "megosztott" kompetenciái közé helyezi azt; a 10. cikkely kimondja, hogy ebben az esetben "a tagállamok csak akkor és addig a határig illetékesek, ameddig az unió nem gyakorolja jogait". Ez alapvető fordulatot jelent a jelenlegi megközelítéshez képest, amelyben a szociális politika a tagállamokhoz tartozik, az unió beavatkozási joga szigorúan körülhatárolt, és azzal ráadásul csak egyhangú döntés esetén élhet.

Mostanáig az európai integráció akkor működött a legjobban, amikor mérsékelte a közhatalmi (általában nemzeti) beavatkozás szerepét, megnyitva így a nemzeti piacokat. Ma - úgy tűnik - egyes politikusok már nem elégednek meg ezzel az ún. "negatív" integrációval. Sokkal nagyobb teret akarnak a beavatkozásra.

A gazdasági kormányzás munkacsoportja például abban állapodott meg, hogy a monetáris politikát uniós szinten kell kezelnie egy független jegybanknak, az EKB-nak. A költségvetési politikát a tagállamoknál kell hagyni, bár az EK szerződésében meghatározott korlátok között (a 99. cikkely az eljárások összehangolásáról, a 104. pedig a túlzott deficitet szankcionáló eljárásról rendelkezik).

Más makrogazdasági politikának az unió "megosztott kompetenciái" közé emeléséről nem volt egyetértés. Arról a javaslatról sem született megállapodás, hogy az eurócsoportot - az euróövezet gazdasági és pénzügyminisztereit - formális döntési jogosítvánnyal ruházzák fel az EU-tagok gazdaságpolitikáját illetően.

Az elnökség által kidolgozott szöveg azonban éppen ezt az utat nyitja meg előttük. Egy központosított unió körvonalait vázolja fel, amelynek nagy hatalmat ad a gazdaságpolitikák öszszehangolására és egy közös szociális politika kialakítására. A magánkezdeményezések szabadságának kihagyása az új Európa értékeiből és céljaiból számtalan bírósági ítéletet befolyásol majd, ami a jogrendszert egy intervenciós alapállás felvételének irányába mozdítja.

A nemzeti gazdaságpolitikák összehangolásáról szóló kitételek valószínűleg kevésbé veszélyesek, mert annyira homályosak, hogy könnyen halott betűk maradhatnak. De a szociális politika beemelése az unió megosztott kompetenciái közé sokkal komolyabb ügy. A szociális értékek hangsúlyozásával együtt ez a szociális védelem harmonizálásának folyamatát indítja majd el. Ennek következményei a növekedés és a foglalkoztatás szempontjából katasztrofálisak lesznek, tekintettel a termelékenység és az életszínvonal hatalmas és mélyen gyökerező különbségeire az unión belül.

A jó hír az, hogy ezek az elképzelések nincsenek kőbe vésve. De csak egy hangos közfelháborodás veheti rá az elnökséget arra, hogy elvesse katasztrofális megközelítését.



Copyright: Project Syndicate

A szerző további cikkei

Vélemény cikkek

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.