BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Stratégiaváltás előtt a Shell

A következő évek kérdése, hogy a Shell miként válaszol a regionális olajtársaságok határozott stratégiai lépéseire - mondja Varga István, a holland-brit olajtársaság magyarországi leányvállalatának elnök-vezérigazgatója, a Shell regionális beszerzési vezetője. Úgy véli, a Shell Hungary Rt.-nek a jelenleginél jobban "be kell ágyazódni" a magyar, illetve térségi energiaiparba.
2003.03.24., hétfő 00:00

Egyes szakértők szerint a nyolcvanas évek vége, a kilencvenes évek eleje az árverseny időszaka volt a magyar üzemanyag-kiskereskedelemben, ehhez képest napjainkban a márkák küzdelmének lehetünk szemtanúi. A piacvezető Mol Rt. mögött hagyományosan második helyezett Shell Hungary Rt. tavaly októberben kinevezett új elnök-vezérigazgatója szerint a holland-brit olajtársaságnak a jövőben ténylegesen integrálódni kell a régió energiaiparába, és ezzel mélyebben elkötelezni magát a térségben. Egy töltőállomás-hálózatot, kivált, ha olyan eredményesen működik, mint a Shellé, bármikor el lehet adni, mivel számosan vannak olyan olajcégek, amelyek érdeklődnek a kelet-közép-európai régió iránt - véli Varga István. Erre példaként Csehországot említi, ahol a Shellnek a kúthálózat mellett valamivel több mint 16 százalékos finomítói részesedése is van.

A Shellnek szilárd elhatározása, hogy fenntartja jelenlétét a térségben, kérdés, hogy a versenytársak lépéseire milyen válaszokat ad a holland-brit csapat. A cég vezetői kíváncsiak rá, hogy a kontinensnek ezen a részén milyen lehetőségeink vannak - folytatja Varga István -, ezt a fokozott érdeklődést vélhetően befolyásolja az OMV egyértelmű terjeszkedése, az orosz olajipari társaságok erőteljes nyitása és a Mol Rt. határozott akvizíciós politikája. A Shell Hungary Rt. elnök-vezérigazgatója feladatai közt első helyen említi, hogy a Shell vezetését olyan információkkal, elemzésekkel lássa el, amelyek alapján pontosan értékelhetők a folyamatok és világosan láthatók térségünk értékei.

Varga István szerint nyilvánvaló, hogy a regionális olajipari társaságok között is szükség van arra a típusú együttműködésre, ami Nyugat-Európában már megvalósult. A finomítói kapacitások és a piacok összehangolásának ugyanis ez a lehető legoptimálisabb módja, s ebben a folyamatban a Shellnek, mint a régióban komoly, 20 százalékos kiskereskedelmi piaci részesedéssel rendelkező társaságnak, jelentős szerepe lehet. Azért is kézenfekvő ez, mert a Shell - a multinacionális olajvállalatok közül egyedüliként - társadalmilag igen jól beágyazott a kontinensnek ezen a részén.

A szerző további cikkei

Vélemény cikkek

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.