A válaszadást megkönnyíti a GKI Rt., a Kopint-Datorg és a Tárki Rt. néhány hete közreadott hatásvizsgálata, amely a legfontosabb társadalmi és gazdasági aspektusokból szembeállítja a csatlakozás igenlését és a csatlakozás elvetését követő várható fejleményeket. Nos, az elvégzett számítások szerint a csatlakozás egyértelműen javítja, gyorsítja a magyar gazdaság növekedési potenciáját a következő három-négy évben, de feltételezhetően a későbbi években még inkább, gyorsuló ütemű, évi 4 százalékos vagy azt valamivel meghaladó, kimaradás esetén 3 százalék közelében vergődő bővülési ütem remélhető. Ha azt feltételezzük, hogy az iraki háború befejezése után, a konjunktúra ismételten felívelő periódusában az EU átlagos éves növekedése ismételten 2,5-3 százalékos mezőbe kerülhet, akkor az EU-csatlakozás elutasítása a magyar gazdaság felzárkózását hosszú időre megakasztaná.
Az EU-csatlakozás utáni gyorsabb gazdasági növekedést nagyon sok tényező befolyásolja. Az egyik, hogy a csatlakozást követően a mindenkori magyar gazdaságpolitikának az EU nyújtotta lehetőségek minél teljesebb kihasználására kellene és lehetne koncentrálnia, offenzív pozícióból lehetne az erőfeszítéseket szervezni. Kimaradás esetén a magyar gazdaságra leselkedő veszélyekre kellene az energiákat fordítani. A mindenkori hazai gazdaságpolitika aspektusából az EU-csatlakozás legfőbb kedvező körülményének mégis azt gondolom - bár sokan éppen az "önálló, sajátosan magyar" gazdaságpolitika lehetőségének elvesztésén siránkoznak -, hogy a 90-es évek kedvezőtlen tapasztalatai alapján az egyes kormányzati ciklusokhoz tartozó gazdaságpolitikai útkeresések, a sajátos harmadik utas magyar gazdaságfejlesztési modellek lehetőségei keretek közé szorulnak, így a sajátos magyar modellkísérletek zsákutcái, nem jelentéktelen növekedési deficitjei elkerülhetők lesznek.
A csatlakozás utáni gyorsabb gazdasági fejlődés másik tényezője, hogy az évtizedes szűkös fejlesztési lehetőségek határozottan bővülnek annak ellenére, hogy a ténylegesen hozzáférhető EU-források lényegesen kisebbek a korábban ígértnél és az általunk reméltnél, az uniós támogatások és a magyar befizetések szaldója 2004-2006 között kb. 1,5 milliárd euró, amely a későbbiekben fokozatosan növekszik, részben a magyar gazdaságpolitika és a vállalkozási szféra rámenősségétől is függően. Sokakkal szemben az EU-csatlakozás legfőbb kérdésének mégsem a többletforrások igénybevételére megnyíló lehetőségeket tartom, hanem egyrészt, hogy az EU-csatlakozással az eddigieknél is egyértelműbben felértékelődik a hazai gazdaság a külföldi befektetők számára, és a beáramló külföldi tőke a privatizációs bevételek nélkül is tartósan 2 milliárd euró körül stabilizálódik. Másrészt, hogy a fejlesztések, beruházások, piaci hatékonysági kontrollja az eddigieknél is egyértelműbbé válik, különösen az állami és az állami közreműködéssel megvalósuló fejlesztéseknél, s végül, hogy a jószándékú, de a hazai gyakorlatban erős - nyílt vagy burkolt - politikai elemeket hordozó költségvetési és támogatási politika visszaszorul.
Az EU-ból való átmeneti vagy végleges kimaradás viszont Magyarországot ismét a gazdasági perifériára szorítaná, leépülnének, kiürülnének azok a technikai, termelési és infrastrukturális kapcsolatok, amelyek az elmúlt évtizedben az európai erőközpontokkal kiépültek, súlyos bizalmi válság jelentkezne, a külföldi tőke szerepe mind a pénzpiacon, mind az üzleti szférában marginalizálódna, sőt, a pánikszerű reagálás sem kizárt. Ezért mondhatjuk, minden józan közgazdasági mérlegelés után is, hogy ma már az EU-csatlakozásnak nincs igazán reális alternatívája.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.