A külső piaci húzóerő helyére lépő belső élénkítés így döntően keresleti jellegű, nem kínálati eszközökkel történik. Hatására erősebben romlik a költségvetési, mint a fizetési mérleg. A költségvetési deficit a bér- és nyugdíjemelések következtében nő, az így bővülő fogyasztás importtartalma azonban kisebb, mint a korábbi exportbővülés beruházási és folyó termelési importtartalma.
A többletfogyasztás jelentős része a lakáspiacon csapódik le, de ez nem rontja el a fizetési mérleget, mert a lakásépítkezés importtartalma - az oktatás és a k+f után - a legkisebb a gazdasági ágazatok közül. A fogyasztás bővülésének területei közül a lakásépítkezés a "leggazdaságosabb", hiszen alig terheli a fizetési mérleget, mert tízezerrel több lakás építése mintegy 70 millió eurós importnövekményt jelent. Az építőanyag-ipartól az építőiparon át a szállításig, a szereléstől a bútoriparig igen széles körben ad pótlólagos megrendelést a hazai vállalkozásoknak. Tízezerrel több lakás építése közel egyszázalékos GDP-növekedést hoz, ezzel új beruházásokra ösztönöz. A lakásépítkezések bővülése jót tesz a foglalkoztatásnak, mert tízezerrel több lakás építése mintegy 60 ezer munkahelyet teremt a magyar gazdaságban. Ráadásul a lakásépítés igazi haszonélvezője az állami költségvetés, mert tízezerrel több lakás építése legalább 50 milliárd forint többlet költségvetési bevételt hoz az adó- és illetékbevételek bővülése révén. 2003-ban például a tervezetthez képest 30-40 milliárd forinttal lehet több a költségvetés lakástámogatás miatti kiadása, de 60-70 milliárddal nőhet a bevétele az élénkülő lakáspiac többlet áfa- és illetékbefizetései révén. A 2002. évi 3,2 százalékos magyar GDP-növekedés háromnegyed részben a múlt évi 20 százalékos építőipari növekményen alapszik (10 százalékkal magasabb építőipari teljesítmény 1,2 százalékkal növeli a GDP-t), és ennek közel felét a lakásépítkezések adták.
Eddig tartottak a jó hírek. A rossz hír az, hogy ezek az összefüggések fordítva is igazak. Növekvő lakásépítés bővülő GDP-t, foglalkoztatást, beruházást és költségvetési bevételt jelent, csökkenő lakásépítés viszont valamennyi területen csökkenést. A kormány ugyan tisztában van ezekkel az összefüggésekkel, mégis a lakástámogatási rendszer kurtítására készül. A korrekciók egy része rendben van, hiszen minden új rendszer - amilyen a 2000. február 1-jétől fokozatosan felépített otthonteremtési rendszer is - állandó "karbantartást" igényel. A lakáspolitikáért felelős kormányzati vezetők azonban ennél többre készülnek: a lakásépítés GDP-hez mért költségvetési támogatási arányának mérséklésére, valamint a lakásépítés gazdaságpolitikai visszaminősítésére. Ez helytelen irány, mert az Európai Unió tagállamaiban az állami költségvetések a GDP-hez mérten jelentősen magasabb támogatást adnak a lakásberuházásokhoz, a lakhatáshoz és a fenntartáshoz, mint a magyar költségvetés.
Mi állhat a gazdasági ésszerűségnek és az európai gazdasági megoldásoknak ellentmondó szándék mögött? Úgy látom, az a téves felfogás, amely a lakáspiacon történő állami részvételt "eredendő bűnnek" tartja és kizárólag a piaci erőkre bízná a lakáspiaci hiányok, valamint az elmúlt évtizedekben felhalmozott torz helyzetek feloldását. Ezt erősíti a költségvetés kiadási szemlélete: hajlamos a többletkiadás révén jelentkező még nagyobb bevételekről megfeledkezni. A kormány az elmúlt év szeptemberében már hibát vétett, amikor a választási programjában ígért jövedelemintézkedésekkel párhuzamosan nem jelentett be egy új vállalkozásösztönző és beruházásélénkítő csomagot. Ez elbizonytalanította a befektetőket, és felerősítette a bérköltségek emelkedéséből, az európai gazdaság gyengélkedéséből, az európai uniós csatlakozás miatt megszűnő adókedvezményekből és az erős forintból származó kedvezőtlen hatásokat. A kormány most a második kisiklás felé tart, mert akkor állítja le a magyar gazdaság egyik motorját - a folyamatosan bővülő lakásépítést -, amikor a globális, de főként az európai konjunktúra még nem tért vissza.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.