A büdzsé hiánya jelenleg magasabb, mint a tervezett éves deficit időarányos része, ám a Pénzügyminisztérium (PM) állítja, hogy a kiadási és bevételi összegek lefutása teljesen egybevág előrejelzéseivel. Ezt egyébként a piaci elemzők nagy része is elismeri, és inkább a költségvetés összeállításakor figyelembe vett makrogazdasági pályáról történő elmozdulás (alacsonyabb infláció, kisebb gazdasági növekedés) miatt aggódnak a 4,5 százalékos GDP-arányos hiány teljesüléséért.
Jelenleg tehát úgy áll a helyzet, hogy miközben a jegybank fenntartásait fogalmazza meg a fiskális politika elkötelezettségét illetően, addig a PM folyamatosan a tervekbe illeszkedő folyamatokról beszél. Ráadásul a jegybank a kiszivárgott információk szerint a napokban fogja lefelé módosítani inflációs prognózisait, és a monetáris tanács is többször nyilatkozott óvatos optimizmussal a dezinfláció trendjével kapcsolatban. (Kétségtelen, az előrejelzés így is valamivel a 2004-es 3,5 százalékos cél felett marad, de bőven a sávon belül lesz, és egyre nagyobb annak a valószínűsége, hogy a cél teljesül.)
Ennek fényében "jól el lehetne adni" a kormányzat és a jegybank javuló viszonyát, az együttműködés szorosságát. Ezzel szemben Járai Zsigmond nyilatkozatai a kormányzattal szembeni bizalmatlanságról tanúskodnak, ami sohasem szerencsés. További kommunikációs hibának tekinthető, hogy miközben a jegybank - elkerülendő a "számháború" kialakulásának lehetőségét - sohasem jelez előre költségvetési hiányt, csak keresleti hatást, addig Járaiból különböző fórumokon mégis ki lehet szedni deficitre vonatkozó (pesszimista) prognózisokat is.
Mivel a jegybankelnöknek van "politikai múltja", azok, akik nem tudják mire vélni a vita váratlan kiújulását, könnyen találhatnak nem szakmai motivációt is, és esetleg a kooperáció hiányát fedezhetik fel az erőteljes jegybanki kritikákban. Ez az MNB hitelességét is rontja.
Pedig a jegybank álláspontja végül is érthető. A spekulációs támadás után a monetáris politika eszköztelenné vált az infláció elleni küzdelemben, és tulajdonképpen már nem bízhat másban, mint eddigi szigorításainak késleltetett hatásában és a várakozások kedvező alakulásában. Ilyen körülmények között egyértelmű, miért nem örülnek a jegybankban, ha a költségvetés idei, amúgy is szerény, mindössze egyszázalékos GDP-arányos keresletmegszorításának teljesülését is veszélyben látják. Amennyiben az veszélyezteti a dezinflációs terveket, ez a monetáris politikát is érinti.
A figyelmeztetések azonban az utóbbi időben nem ilyen szövegösszefüggésben hangzanak el. Ilyen ütemű konszolidáció mellett kétséges, hogy a hiány 2005-re leszorítható-e a maastrichti kritérium szintjére (a GDP 3 százalékára) - hangzott a kritika, ami, ismerve politikusaink választások előtt tanúsított magatartását, valóban jogos aggodalom. Csakhogy ilyen összefüggésben a jegybanknak nem illik bírálnia a kormányt. Az euró bevezetésének időpontjáról ugyanis alapvetően a kormánynak kell döntenie, akkor is, ha az MNB véleményét érdemes kikérni (úgy is, mint fontos gazdaságpolitikai szereplőét és úgy is, mint a legjobb hazai kutatóhelyét).
Hivatalos céldátumra azonban az év második feléig várni kell. Azután talán már okosabbak leszünk, már csak azért is, mert a költségvetési folyamatok körüli vitához is több információ áll majd rendelkezésre.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.