Mi sem jelzi jobban a költségvetési egyensúly hiányának veszélyessé váló mértékét annál, hogy immáron a gazdaság "nagyvadjait" orientáló aktorok, a makroelemzők is a költségvetési kiigazításra vonatkozó tervek megkérdőjelezését látják prognózisuk leglényegesebb elemének. Normális esetben a makrogazdasági környezet leírásakor ez csak egyetlen tényező lenne a több tízből. A legutóbb bejelentett költségvetési irányelvekre azonban a vártnál is idegesebben reagáltak.
Leginkább a pénzügyi vezetés hiteltelenségére mutat rá, ha a piac - a konkrét előirányzatok ismerete nélkül - eleve bizalmatlanságát fejezi ki a jövő évi elképzelésekről. Bár a folyamat, mely szerint a kormányzat egy szigorúbb költségvetési hiányt jelent be annál, amit év végére lát, sokak szerint már több éve meghatározója a költségvetési politika alakításának. Tagadhatatlan, hogy ezt jól körülírható indokok teszik elfogadhatóvá, mindazonáltal az idén figyelhető meg először, hogy a piaci szereplők immáron nem hajlandók újra eljátszani a hiány év közbeni enyhítgetéséről, a fiskális szigor fokozatos felpuhításáról szóló játékot.
A pénzügyminiszter 2004-re a GDP 3,8 százalékának megfelelő deficitet jelentett be. Ennek a bejelentésnek normális körülmények között hónapokig - de legalább a költségvetési törvényjavaslat szeptember végi benyújtásáig - vezérelnie kellett volna a piaci várakozásokat. Az idén ez a szakasz igencsak lerövidült: mindössze 2 napig tartott. A piacon meghatározó elemzők eleve nem fogadták el a 3,8 százalékos hiány megvalósíthatóságának indoklását, sőt, már a bejelentés hetében 4,6-5 százalékos (!) mértékűre tették a 2004-es várakozásaikat.
Hogy a kormányzati kommunikáció ennyire elvesztette hatásosságát, természetesen nem a külföldi befektetők milliárdjait felelősséggel kezelő pénzügyi szakemberek bűne. A hitelességvesztés mögött sokkal inkább egyéb tényezők állnak. Noha a piac már erre az évre is megszorító költségvetést várt, eddig úgy áll a helyzet, hogy az idei kassza eddig még az előző évinél is rosszabbul teljesít. Az idei büdzsé kiigazítását célzó próbálkozások immáron teljes nyilvánosság előtt zajlanak, mégsem változtattak a közhangulaton.
A bejelentett 76 milliárdos megszorítás hatásai nagyon eltörpülnek a sáveltolás romboló hatása mellett. Az év végi, 53. heti nyugdíjkifizetés elcsúsztatását pedig, úgy tűnik, a politikai akarat vétózza meg. Megjegyzem: eleve esélytelen próbálkozás volt a nyugdíjasoknak beígért pluszapanázs következő költségvetésbe csúsztatása azok után, hogy a miniszterelnök a jövő évi irányelvek ismertetésekor kiemelte: a 2004-es büdzsében már félhavi, az 53. és 54. heti nyugdíj fedezete is benne van. Természetesen nem tett jót a kassza helyzetének a kismamaper és a technikai bibi sem a kincstári számla negyedórás fizetésképtelenségével - mindazonáltal ezen utóbbi két eset nem is lett volna ügy egy egészséges büdzsé mellett. Kérdés az is, hogy a soron következő történések, így az szja-tábla miatt kipattant koalíciós feszültség, valamint a nagyobb kormánypárt egyre erélyesebb vétói adóügyekben mennyire rombolják tovább a jövő évi büdzsé kapcsán már leírt 3,8 százalék nimbuszát.
Be kell látni: az elmúlt hónapok történései nem növelték a gyors kiigazítás esélyét. A várt világgazdasági konjunktúra elmaradt, anélkül kell megtalálni a kiutat. Az elmúlt hónapok eredménytelen próbálkozásai mindazonáltal rávilágítanak arra: elkerülhetetlen a fiskális politika mielőbbi, gyökeres átgondolása: ezzel késő megvárni a 2004-es költségvetést. Talán már az sem titok, hogy a gyógymód fájdalmas lesz. Annál fájdalmasabb, minél később alkalmazzák.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.