Figyelembe véve az elmúlt lassan három évben a közgazdasági racionalitással ellentétes fiskális politikát, a kiigazítás szükségességének felismerése is fontos lépés. A kiigazítás ténye mellett a korrekció sikere és fenntarthatósága szempontjából legalább olyan fontos a kiigazítás szerkezetének meghatározása.
A közgazdasági irodalom élesen elkülöníti a bevételek növelésére, illetve a kiadások csökkentésére alapozott költségvetési korrekciókat. A bevételek növelésére alapozottak általában nem voltak sikeresek, költségeik számottevőek voltak, és makrogazdasági hatásaik is kedvezőtlenek voltak a kiadások csökkentésén alapuló korrekcióval összevetve.
Különösen szembetűnő a költségvetési kiigazítás rövid távú növekedési hatásainak eltérése a két típusú kiigazítás során. Míg a bevételek növelésére alapuló kiigazítás a hagyományos keynesiánus hatások nyomán a bővülés lassulásával járt, addig a kiadások mérséklésére alapozó már rövid távon is gyorsuló növekedést eredményezhet. Ez a pozitív, nem keynesiánus hatás származhat abból, hogy a mérséklődő hiány és kiadások lehetővé teszik az államháztartási elvonás csökkentését és a magánszektor keresletének bővülését, hogy a csökkenő hiány és államadósság a kamatlábak mérséklődésével ösztönözheti a beruházásokat, vagy hogy a csökkenő folyó és jövőbeli adóterhelés nyomán a magánszektor időben előre hozza fogyasztási kiadásait. Az államháztartási kiadások csökkentésén alapuló kiigazítás fenntarthatóságát és pozitív növekedési hatásait az elmúlt évtizedben számos fejlett államban (különösen Finn-, Svéd- és Írországban, valamint Nagy-Britanniában) figyelhettük meg.
A kedvező hatások érvényesüléséhez több előfeltételnek is teljesülnie kell. Egyrészt valódi, érezhető mértékű kiadáscsökkentésnek kell bekövetkeznie: az államháztartási kiadásoknak mind reálértéken, mind GDP-arányosan csökkennie kell (Írország esetében 1986-88 között a GDP 7-8 százalékával, majd 1997-99 között további 4-5 százalékkal mérséklődtek a kiadások). Másrészt a kiadások csökkentésének szelektívnek kell lennie, és elsősorban a működési, a dologi, a bérjellegű kiadások mérséklésére irányulnia, és össze kell kapcsolódnia az elosztási rendszerek racionalizálásával. Harmadrészt a költségvetési kiigazítást támogatnia kell a monetáris és jövedelempolitikának: az előbbi a stabil árfolyam- és kamatfeltételekkel, az utóbbi a jövedelemkiáramlás kordában tartásával. Végezetül a kiigazítás elemeinek konzisztenseknek és hitelesnek kell lenniük, hogy a lakossági és vállalati szektorok keresletének jelzett növekedése bekövetkezzen.
Ha a bejelentett 2004-es költségvetési prioritásokat megnézzük, akkor azt kell mondanunk, hogy a lehetséges két út közül a rövid távon könnyebb, de kedvezőtlenebb hatásokkal járót kívánja a kormányzat választani. Az egymással rövid távon nehezen összeegyeztethető célok (egyensúly javítása, versenyképesség és reáljövedelmek növelése) megvalósíthatóságában bízva a kiigazítás alapja a bevételek kiadások reálértékét meghaladó, erőteljes reál- és GDP-arányos növelése. Emellett azonban elmarad az immár 54 százalékos GDP-arányos államháztartási redisztribúció csökkentése, a bevételek egyoldalú növelése nem teszi lehetővé az adórendszer ésszerű átalakítását, a kiadások alakulásában a kényszerpályák miatt sok racionalitás nem tapasztalható, a bejelentett euróövezeti csatlakozáshoz szükséges fiskális kiigazítás feltételei nem mutathatók ki.
Az egymással nehezen összeegyeztethető gazdaságpolitikai célok, a kiigazítás jelzett hiányosságai, kiegészítve a várható alkufolyamatokban gyenge kormányzattal, kérdésessé teszik a tervezett korrekció tartósságát és sikerességét. Ugyanakkor két dolog nem kérdéses. Egyrészt a meghirdetett kiigazítás rövid és középtávú makrogazdasági hatásai sokkal kedvezőtlenebbek lesznek, mint ha a korrekció a kiadások csökkentésére alapulna. Másrészt a kormányzat a kiadások csökkentését el nem kerülheti, csak időben eltolhatja, mondjuk 2005-2006-ra, amikor az euró célul kitűzött bevezetése és az EU-tagsággal kapcsolatos többletterhek vállalása miatt a kiadások még erőteljesebb racionalizálására és csökkentésére lesz szükség.
A szerző az ICEG európai központjának igazgatója
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.