A csökkenés oka az volt, hogy a jegybankok és a kormányok korábbinál tudatosabban, összehangoltabban igyekezték elejét venni minden inflációs nyomás kibontakozásának és tovaterjedésének, miután a 70-es évek olajválsága nyomán elharapódzó általános drágulás makacs spirálként évek során keresztül húzta-emelte az árszintet. Az infláció letörésének ára volt, így kisebb-nagyobb gazdasági visszaesések elkerülhetetlenek voltak, de az éves 10 százalék (az Egyesült Királyságban 20 százalék!) feletti árszínvonal-emelkedést is megkóstoló gazdaságpolitika számára nem volt kérdés, hogy ezt az árat meg kell fizetni.
Az utóbbi tíz esztendő árstabilitásának természetesen nem csak a tudatos gazdaságpolitika volt az oka. A globális verseny, valamint a 80-as évek végén kibontakozó technológiai forradalom adta műszaki lehetőségek a vállalatokat folyamatos hatékonyságnövekedésre kényszerítették, és nem tették lehetővé számukra áremelési törekvéseik érvényesítését. A hidegháború vége új, korábban lekötött kapacitásokat szabadított fel, további korlátot szabva az árak emelkedésének. A termelésbe történő állandó tőkebevonás mellett nem alakultak ki az inflációért általában felelős szűk keresztmetszetek, a folyamatos technológiai újítások pedig lehetőséget adtak a folyamatos munka-tőke helyettesítésre, kordában tartva a béroldali inflációs nyomást. Minderre még rásegített a világkereskedelem bővülése, ami a tartós túlfogyasztással küszködő országokban (pl. az USA) a többletkereslet generálta nyomást inkább a fizetési mérleg hiányának tágulásával enyhítette.
Az infláció csökkenése nem mindenhol volt jó hír, különösen ott nem, ahol a dezinfláció deflációba csúszott. Japán egy évtizedig tartó recessziójának második felében - többek között éppen a korábban felhalmozott többletkapacitások eredményeképpen - az általános árszínvonal csökkenni kezdett, deflációs spirállal fenyegetve a gazdaságot, de ez az időszak még az erősen feltörekvő gazdaságnak számító Kínában is hozott deflációs esztendőt.
Ez a környezet nagyon kedvező volt Magyarország számára is, mivel némileg tompította a piacgazdaságra történő átállással járó árarány-átrendeződések tovagyűrűző hatását. Nehéz lenne számszerűsíteni, hogy az egyébként inflációra hajlamos magyar gazdaság számára ebben a kritikus időszakban mit jelentett a stabil külgazdasági árkörnyezet, de kétségtelen, hogy jelentős szerepe volt az inflációs tehetetlenség féken tartásában.
Aztán az egyes régiókban néhol recesszióba is forduló világgazdasági lassulás a vezető gazdaságok számára kicsit más inflációs problémákat vetett fel. A túlberuházásai miatt klasszikus likviditási csapdába esett Japán példája kellően elrettentő volt a többi vezető gazdasági hatalom számára, hogy a deflációval kevésbé érdemes játszani, mint az inflációval. Különösen az Egyesült Államok volt nehéz helyzetben, ahol az eladósodott vállalati szektor korábbi beruházásainak jelentős része kihasználatlanul hever, miközben az adósságok még a jelenlegi alacsony irányadó kamatok mellett is folyamatosan növekvő terheket rónak a vállalatok vállára. De nincs könnyű dolga Németországnak sem, ahol az egységes devizazónába szorult gazdaság deflációs tendenciákkal igyekszik szomszédaihoz képest leértékelni az immár nem létező német márkát.
A válasz: agresszív monetáris és fiskális lazítás mindenhol. Az irányadó kamatok történelmi mélypontokon vannak, az államháztartások pedig a deficit növelésével igyekeznek revitalizálni az ácsorgó gazdaságokat. Az eddig inkább csak szerencsétlenkedő Japánnak - úgy tűnik - immáron sikerült javítania a monetáris transzmisszió hatékonyságát, sőt, a Bank of Japan informálisan még az inflációs célkitűzés rendszerét is meghirdette, az amerikai jegybank pedig többször kijelentette, hogy a gazdasági konjunktúra beindulása önmagában még jó ideig nem fogja monetáris szigorításra kényszeríteni.
Nem kell Nobel-díjas közgazdásznak lenni ahhoz, hogy rájöjjünk: ha a legnagyobb gazdasági régiókban egyszerre minden szereplő reinfláló politikát követ, akkor az sikerülni is fog. A piac ezt már elhiszi, elég csak a vágtázó aranyárra, vagy a meredek hozamgörbékre nézni. A hazai antiinflációs politika számára az üzenet egyértelmű: az elkövetkező éveket arra kell kalibrálni, hogy a megszokott, barátságos külső környezet kevesebb segítséget nyújt majd számunkra az infláció leszorításában, mint eddig tette.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.