A csatlakozó államok betartották az alku rájuk vonatkozó részét, a kereskedelmüket az egyes tagállamokban tapasztaltnál nagyobb mértékben integrálták az EU-éval. Észtország, Lettország és Litvánia - továbbá a később csatlakozó Bulgária - valutatanács néven ismert árfolyam-mechanizmust működtet, rögzített átváltási arányokkal. Mások - például a lengyel, illetve a cseh és a Magyar Nemzeti Bank - már az EU-csatlakozás előtt kifejezték azon érdeküket, hogy mielőbb átvegyék az unió egységes valutáját.
A tagjelöltek jelentős haladást értek el az inflációnak és a kamatszintnek az EU-normákhoz való igazításában, ennek ellenére többen félnek, hogy a tőkeforgalom teljes szabadságának megteremtésével ki lesznek téve a tőkebevitel váratlan leállásának és egy ezzel járó valutaválságnak. Ezek a félelmek a kilencvenes évek ázsiai és latin-amerikai válságai idején megtanult leckéből táplálkoznak. Az euró átvétele utat nyithatna számukra az ilyen kockázatok elkerüléséhez, és ahhoz, hogy a valós gazdasági növekedés megteremtésére tudjanak összpontosítani.
A törekvésekre azonban az EU vezető intézményei - nevezetesen az Európai Központi Bank és az Európai Bizottság - kedvezőtlen választ adott: a tagjelölt államoknak azt mondták, hogy legalább két évet kell az átváltási árfolyam-mechanizmusban (az ERM-II.-ben) tölteniük, ahol igazolhatják az euróra való érettségüket. Eredetileg a valutatanács-mechanizmust is elfogadhatatlannak minősítették, később azonban az érintett országok lehetőséget kaptak az adott rendszernek a belépés után való működtetésére.
Az EKB-nak és a bizottságnak az euró gyors átvétele elleni érvei nélkülözik a szilárd alapot. Az EU számára ugyanis csak az lehet fontos, hogy valamely tagállam gazdaságpolitikája ne legyen káros más országok számára. Mint azonban Leszek Balcerowicz, a lengyel jegybank kormányzója kijelentette, az euró átvétele a tagjelölt államok számára bizonyosan hoz előnyöket, míg a mostani tagok számára legrosszabb esetben is semleges hatású lesz. Valóban, a csatlakozó államok aligha fejthetnek ki számottevő hatást az egységes valuta megítélésére, mert az összesített gazdasági teljesítményük alig 6 százalékot fog képviselni a bővített EU-n belül.
A vezető uniós intézmények erős ellenállása láttán a tagjelölt államok elálltak attól, hogy egyoldalúan vagy gyorsan döntsenek az egységes valuta átvételéről. Szerencsétlen módon pedig az EKB és a bizottság makacssága éppen a csatlakozó országok populista kormányainak kezére játszik, amelyek most megengedhetik maguknak az euró átvételével együtt járó fiskális fegyelem elodázását. A költségvetési lazaság pedig úgy üt vissza, hogy tovább késlelteti az egységes valuta bevezetését.
A valutatanács-mechanizmust nem alkalmazó államok körében az euró átvételének halogatása ténylegesen elvezetett a költségvetési hiányok megugrásához: 2002-ben Magyarországon 9, Cseh-, Lengyelországban és Szlovákiában pedig 5 százalék felett volt a deficit/GDP mutató. A hatalmas hiányok ellenére tapasztalt tetemes tőkebeáramlás viszont erős - a felértékelés irányába mutató - hatást fejtett ki az említett országok valutáira. Ezek az irányzatok pedig éppen a tőkebeáramlás visszafordulásának és a valutaválságnak a veszélyét vetítik előre, amelyet az euró mielőbbi átvételével kellett volna megelőzni.
Ironikusan hat, hogy az EKB és az Európai Bizottság arról tart leckét a tagjelölteknek, hogy mi az egymáshoz való viszonya a névleges és a valós konvergenciának. Brüsszel számára a növekedés szemlátomást az egyedüli meghatározó követelmény, míg a makrogazdasági stabilitás várhat. A nagy költségvetési hiányok serkentik a növekedést, az infláció pedig nyilvánvalóan nem probléma. Ez az okfejtés bizonyos mértékig jelen volt a tervgazdasági rendszerben, amelyet a tagjelöltek a 90-es évek elején feladtak, hogy racionális, piacorientált gazdaságpolitika révén eljussanak az EU küszöbére. Ezért az unió vezető intézményeinek fel kellene hagyniuk a paternalista hozzáállással, és komolyan kellene venniük a tagjelöltek jegybanki vezetőinek azon aggályait, hogy túl hosszú ideig kell fenntartani a saját valutájukat, olyan időszakban, amikor a gazdaságaikat már teljesen megnyitották a szabad tőkeforgalom számára.
Amint az látható, az EKB és az Európai Bizottság ténylegesen is támogatja a kelet-európai populista kormányokat, amelyek máris elosztják azt a pénzt, amelyet a későbbiekben várnak az EU-tól. Ezért épp legfőbb ideje annak, hogy az unió intézményei komolyan vegyék a bővítésből adódó kihívásokat és lehetőségeket. Máris áttérhetnének az egységes valuta csatlakozó államokban való bevezetésének kedvezőbb megítélésére.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.