A piaci szakértők egységesen állítják: amint távozik a jövő év eleji, egyszeri sokkszerű áremelkedés hatása a 12 havi árindexből (erre a mutató sajátosságai miatt 2005 elején kerül sor), az infláció tulajdonképpen a 2005 decemberére óhajtott szintre esik vissza. Különösen így van ez akkor, ha a jegybank 2004. végi célja teljesül: figyelembe véve ugyanis az ezen időpontra vonatkozó 5,5 százalékos célt és az áfakulcs emelésének 1,5 százalékpontos közvetlen hatását, akár már 2005 januárjában elérhető az év végén kívánatos infláció.
A helyzetet tovább javíthatja, ha az ország jövőre az EU-csatlakozás után sikeresen belép az ERM-II. árfolyamrendszerbe. Ha ugyanis a rendszer hiteles, és a sávközepet a piaci szereplők a forint-euró konverziós árfolyamnak tekintik, akkor a kamatkülönbözet (az úgynevezett fedezetlen kamatparitás logikája miatt) az erősebb irányba tolhatja a forintot. (Teljes hitelesség, és jelenleg érvényesülő kamatkülönbözet mellett ez az árfolyamugrás igen jelentős is lehet, valószínűbb azonban, hogy több ok miatt mérsékeltebb hatással kell számolni.)
Egyszóval: a jegybank ezzel a céllal igen kényelmes helyzetbe került. Sikerült javítania "eszközkorlátozottságán", megteremtenie a konzisztenciát a jelenlegi árfolyam és a cél között. (Egyetlen dolog miatt kell csupán izgulnia, a jövő évi ársokk inflációs várakozásokba való begyűrűzésétől, de mint említettük, ennek kezelésére is visszakapott valamennyit eszközeiből.)
Az eszközök és a cél közötti feszültség megszűnése azonban egy másik helyen teremtett inkonzisztenciát: a 2005. végi 4 százalék és a maastrichti kritérium között. Utóbbi szerint ugyanis (2008-as euróbevezetést feltételezve) 2006 márciusától egy éven keresztül az inflációnak nem szabad meghaladnia 1,5 százalékpontnál nagyobb mértékben a három legalacsonyabb mutatójú euróövezeti tagország inflációjának átlagát. Egyszerűbben fogalmazva: 2006 márciusától Magyarországnak 12 darab olyan árindexet kell produkálnia, amelynek átlaga valahol (a fenti mozgó cél függvényében) 2,5-3 között van. Ez, ha nem is lehetetlen, de legalábbis igen valószínűtlen, hiszen így 2006 első negyedévében nagyjából 1 százalékponttal kellene mérséklődnie az árdinamikának. Bár az év első hónapjai mindig a legintenzívebbek árazási döntések szempontjából, ekkora süllyedésre csak sok tényező (például elmaradó hatósági áremelések, kedvező bázishatások és olajárak) együttes hatása esetén van esély.
A helyzet tehát úgy áll, hogy a jegybank könnyen teljesítheti hivatalos inflációs célját, ez azonban nem lesz elegendő a 2008-as gazdasági és monetáris uniós csatlakozás feltételeinek teljesítésére.
Természetesen ezt a jegybanknál is tudják, és a magas cél meghatározása mögött az MNB utóbbi időben rugalmasabb szemlélete állhat. Ezzel a célkitűzéssel ugyanis az MNB áttolta a GMU-csatlakozás felelősségét oda, ahová a demokrácia szelleme szerint is tartozik: a kormányra. Amennyiben a kabinet sikeresen konszolidálja a költségvetés helyzetét, és 2006-ra 3 százalék alá szorítja a hiányt, a keresleti hatás változása is segítheti a dezinflációt. (Persze ez elsősorban akkor van így, ha a kiigazítás további lépései elsősorban kiadáscsökkentéssel valósulnak meg.) A jegybank minden bizonnyal nem fog kapálózni az ellen, ha az infláció 2005 végén közelebb áll a három százalékhoz, mint a négyhez, de mostantól kezdve a kormány a GMU-csatlakozás első számú felelőse.
Kérdés persze, hogy miként hat a piaci szereplőkre az a fajta jegybanki magatartás, amely szerint a monetáris hatóság inflációs céljaival nem kötelezi el magát látványosan az euró korai bevezetése mellett. Bár eddig az MNB számított a 2008-as csatlakozás élharcosának, mostani viselkedése felvetheti a kérdést, vajon ha a jegybank sem erőlteti a mihamarabbi belépést az eurózónába, akkor nem tolódik-e el a csatlakozás (a pénz- és értékpiaci szereplők ebből a szempontból igen kényes ízlése szerint) túlságosan messzire. Hogy ne ezt gondolják, ahhoz a következő években felelős és hiteles gazdaságpolitikára lesz szükség.
A magas cél meghatározása mögött az MNB utóbbi időben rugalmasabb szemlélete állhat
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.