Ami újdonság, hogy a legújabb léggömböt egy esetleges francia-német államközösség létrehozásáról ezúttal a francia miniszterelnök és külügyminisztere engedték útjára. Eszerint az EU tartópillérének számító két ország közös állama egyebek között egységes kül- és védelempolitikával bírna, és a felek szorosan együttműködnének gazdasági és oktatási kérdésekben is.
Aminek kapcsán ez igazából érdekes, az a többiek reagálása volt. A francia-német diktátumtól tartó kicsiké, vagy éppen a főáramból való kiszorulástól tartó briteké, ami szemléletesen rámutat a tagországok többségének azon dilemmájára, hogy voltaképpen a francia-német viszony alakulásának melyik forgatókönyve igazán kedvező számukra?
Még sokan emlékeznek arra a döbbent csendre, ami 2000 decemberében Nizzában fogadta a többi tagállam részéről Chirac és Schröder villogó pengeváltását, az akkori reformkonferenciát lezárni hivatott csúcstalálkozónak rögtön az elején. (A német kancellár eredetileg azt ígérte otthon, hogy a leendő új szerződésben már az országnak jutó szavazatokban is kifejeződik az újraegyesítés után kialakult német népességi arány - tehát az a tény, hogy a német lélekszám immár harmadával több még az utána jövő további EU-nagyokhoz képest is. Igazából Schröder kiegyezett volna akár csak egyetlen szimbolikus szavazati többlettel is, ám a francia elnök hallani sem akart a francia-német történelmi paritás - a De Gaulle és Adenauer által szentesített azonos szavazati súly - megbontásáról. Még szimbolikusan sem.)
Ott, Nizzában, amikor a két delegációban tudatosult, hogy túl nagy köröttük a hallgatás, először diszkréten felajánlották: nem akarják ezzel a többieket untatni, majd megbeszélik a dolgot külön, kettesben. Kórusban hangzott a válasz: éppen ellenkezőleg, folytassák csak ott, mindenki előtt, mivel amiről és ahogyan vitáznak - s persze amire a végén jutnak majd -, az közvetlenül érint mindenki mást is.
Amiből kiderül, hogy a tagországok többségének egyáltalán nem mindegy, milyen is a francia-német viszony. És hogy ugyancsak a többséget egyértelműen aggasztja, ha ez túl rossz. Ám most az is kiderült, hogy aggodalmat kelt, ha a két szomszédvár közötti kapcsolat túlságosan jó. Igazából már azon is sokan
fennakadtak, amikor az októberi brüsszeli EU-csúcs másnapján Chirac képviselte a parlamenti vitára Berlinbe hazarohanó német kancellárt. De hogy még államközösség is!? "Azt szokták mondani, hogy Oroszország azért nem csatlakozhat az EU-hoz, mert túl nagy. Vajon egy francia-német államközösség nem volna-e túl nagy az unió egésze számára" - hangzott a kérdés az egyik brüsszeli sajtóértekezleten, már a mostani francia célozgatás másnapján. (Brit újságíró tette fel?)
Aminek kapcsán persze diplomaták és szakértők egyaránt hangoztatták: tágabb játéktérbe helyezve kell a kérdést nézni. Ismét reformkonferencia zajlik, de ezúttal már 25 (mostani és leendő) tagállam között, amiben a frontok nagyon is kuszák. A szorosabb integráció hívei sokszor úgy érzik, hogy az eredmény könnyen egy nehézkesebb, kohéziót fellazító formáció lehet a végén, amiben túl sokaknak lehet befolyása túl sok mindenre, elvezetve a közös nevező szükségszerű csökkentéséhez is. Láthatóan mindehhez képest vált hangsúlyosabbá az érdekazonosság felismerése a két országban.
Amelyeknek amúgy is egyre több fronton azonosak az érdekeik. Közös tehertétel számukra a pénzügyi stabilitási paktum, azonosan vélekednek az iraki válság és a katonai szerepvállalás kérdéséről, nyomasztó gond a növekvő migráció és a belbiztonság, miközben az uniós reformok során sem feltétlen lelkesednek például a népességarányos szavazás háttérbe szorításáért.
Schröder első kancellári mandátuma idején azt szokták mondani, hogy a legnagyobb különbség közte és elődje között, hogy Kohl elsősorban volt európai és másodsorban német, míg Schrödernél ez pont fordítva van. Nos, az utóbbi hónapok összekacsintásai arra utalnak, hogy immár a mai kancellár is sok esetben az európai képlet erősítésében is látja a német érdekek egyfajta védelmét.
Persze ma még - ebben mindenki egyetért - inkább csak nyomásgyakorlást célzó fenyegetésről van szó. De senki sem zárja ki, hogy az események - és az érdekek - vezethetnek ebbe az irányba is.
Ám most az is kiderült, hogy aggodalmat kelt, ha a két szomszéd vár közötti kapcsolat túlságosan jó.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.