Holnap teszi közzé szokásos országjelentéseit az Európai Bizottság az EU-ba igyekvő 13 ország haladásáról a tagsági követelmények teljesítéséhez vezető úton. Illetve a jövőre csatlakozó 10 állam esetében a jelentés mégsem lesz szokásos, s nem csupán elnevezésében fog különbözni az 1998 óta minden évben ilyentájt kiadott anyagoktól (a "rendszeres jelentés" helyett a "monitorjelentés" nevet viseli). Keményebb is lesz, mint elődei: elmarad a "jó cselekedetek" felsorolása, s főleg a felkészülés hiányosságai, a hátralévő tennivalók lajstromba vétele áll majd a középpontban.
Ez, alig fél évvel a csatlakozás előtt, érthető és méltányolandó is, ideje abbahagyni a tiszteletköröket és az égető tennivalókra összpontosítani. (Mellesleg ez az unión belüli munkamódszernek is jobban megfelel.) Merthogy ilyenek jócskán akadnak. Magyarország például az agrárjogalkotásban, a pénzügyi ellenőrzés terén, a közbeszerzési törvény lassú megújulása miatt számíthat ejnye-bejnyére. Komolyabb pofonra - a csatlakozási szerződés egyes rendelkezései felfüggesztésének, közkeletű néven a védzáradéknak kilátásba helyezésére - azért nem, mert egyrészt erről csak tavaszszal kell majd dönteni, másrészt a hiányosságok jelentős része esetében önmagunkat büntetjük az elmaradással. A mezőgazdasági integrált irányítási és ellenőrzési rendszer vagy a vidékfejlesztési program késlekedése például az EU-pénzek lehívását veszélyezteti.
Mégsem Magyarországot fogja említeni negatív példaként kedden Günter Verheugen bővítési biztos a jelentések ismertetésekor, hanem (ha egyáltalán valakit, akkor) Lengyelországot. Ott még nagyobb a baj. Igaz, az eminens szerepére sem törhet hazánk, azt, úgy tűnik, Szlovénia érdemli ki. (UGy)
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.