BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Rozsdafoltok

2004.03.10., szerda 00:00

Négymilliárd euró - ennyivel kívánja csökkenteni kiadásait 2005-ig Európa legnagyobb autógyára, a Volkswagen. A tegnap bejelentett - és a meglehetősen pesszimista várakozásokat is jócskán felülmúló - takarékossági terv jól mutatja, mekkora árat kénytelen fizetni az, aki nem érzi meg időben a változtatás szükségét

és irányát.

A wolfsburgi székhelyű gyár vezetése több stratégiai hibát is elkövetett a közelmúltban. Ezek közé sorolható a brazíliai befektetés fiaskója a 90-es években, vagy a Phaeton kudarca, amellyel a luxusszegmenst kívánta megcélozni - sikertelenül. A korábban sikeres kínai piacon is mind több vetélytársa akad, a portfóliójához tartozó Skoda és a Seat márkák pedig a kínálat bővítése helyett egyre inkább kezdik egymás pozícióját veszélyeztetni. Mindezt csak tetézte az euró legutóbbi erősödése és az acél drágulása, ami az erős verseny miatt nyomás alá helyezte az ágazati profitokat.

Az ötödik generációs Golf gyenge eladási adatai végképp bebizonyították, hogy markáns megújulásra van szükség a VW stratégiájában. Az 1974 óta piacon lévő márka ugyanis több sebből vérzik. Egyrészt maga a szegmens részesedése is csökkent az utóbbi években a fő piacnak számító Nyugat-Európában, miközben az olyan előretörő kategóriákban, mint a többfunkciós egyterűek, a Volkswagen nem lépett időben. Másrészt a Golf is egyre agresszívabb versenytársakat kapott, így a korábban ebben a szegmensben egyedüliként élvezett árprémium kezdett leolvadni. A Ford Focus merész újításainak kedvező fogadtatása már jelezte, hogy a fogyasztók a konzervatív megközelítés helyett egyre inkább az innovatív stratégiát díjazzák. A Golffal nagyjából egyszerre piacra kerülő Opel Astra külső megújulása is jól mutatja az eltérő gondolkodásmódot, ami nagy csatát vetít előre a következő hónapokban. Az mindenesetre sokatmondó, hogy a hűvös fogadtatást látván máris ajándék légkondicionálóval próbálják serkenteni a Golf eladását.

Nagy hiba lenne persze "leírni" a Volkswagent, amely bizonyára tanul a múlt hibáiból. Csakhogy az autóiparban, ahol évekre előre kell látni a folyamatokat, a piac különösen szigorúan bünteti a rossz útra tévedőket. Még,

ha az épp a legnagyobb szereplő is.

A szerző további cikkei

Vélemény cikkek

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.