n Nap mint nap érkeznek hírek az interneten keresztüli telefonszolgáltatás viharos térhódításáról. A vezető piackutató cégek egyetértenek abban, hogy a következő évtizedben ez a technológia fokozatosan kiszorítja a hagyományos telefonpiaci megoldásokat, hiszen a jóval olcsóbb internetes hívások minősége már elérte a hagyományos hívásokét. Ráadásul az üzleti előfizetők piacán talán nem is kell ennyit várni az áttérésre. Egyes becslések szerint a legnagyobb hazai vállalatok felénél már használnak ilyen rendszert vagy a közeljövőben tervezik bevezetését. A nemzetközi hívásoknál valóban komoly megtakarítás érhető el az internet közbeiktatásával, ami jelentős vonzerő lehet a multinacionális cégeknek.
Az internetes telefon térhódítása egyelőre mégsem tűnik égető problémának a legnagyobb magyar vezetékes szolgáltató számára. Az üzleti előfizetők körében ugyanis már most is kiélezett verseny van, ezen a területen a Matáv fölénye nem annyira meghatározó. A lakossági előfizetők körében viszont - a dinamikus növekedés ellenére - egyelőre hiányzik a kellő szélessávú infrastruktúra. A helyzet furcsasága egyébként, hogy a vezetékes telefonszolgáltatók - a mobiltársaságok látványos térnyerése miatt - épp annak a szélessávú infrastruktúrának a fejlesztésében keresik most a kiutat, amely lehetővé teszi majd az internetes telefonálás tömeges elterjedését.
Számítani lehet ugyanakkor a kábelvállalatok belépésére, melyek többsége már szélessávú internetelérést is kínál ügyfeleinek, az internettelefon szolgáltatás bevezetése pedig megfelelő eszköz lehet bevételeik növelésére. Ez viszont már a közeljövőben is a verseny élénkülését hozhatja magával a lakossági piacon. Tovább fokozza a versenyt a vezetékes hívások piacán, hogy az internetes telefonszolgáltatók mellett új, hagyományos megoldást használó cégek is megjelennek a szegmensben. A héten jelentette be a Kelet-Európában erőteljesen terjeszkedő Tele2, hogy - a Matáv hálózatán - Magyarországon is elindítja vezetékes szolgáltatását, és a svéd cég főként a lakossági szegmensre fokuszál majd.
Többfrontos harcra kényszerül tehát a Matáv a vezetékes piacon. Milyen lépések várhatók ebben a helyzetben? Az új kihívásokra a korábbi monopolszolgáltató részéről logikus válasz lenne, ha maga is belépne az internetes hívások piacára. Ma Magyarországon a szélessávú infrastruktúra túlnyomó része az ADSL technológiára épül, amit a Matáv épített ki és üzemeltet. A cég ADSL-előfizetőinek száma már meghaladja a százezret, és az végéig várhatóan megduplázódik ez a szám. Amennyiben a jövőben is folytatódnak a nagymértékű fejlesztések, a hazai ADSL-előfizetők száma néhány éven belül elérheti azt a mértéket, ami már a Matáv számára is vonzóvá teheti az internetes telefonszolgáltatás elindítását. Ugyanakkor az is egyértelmű, hogy a szélessávú hálózat fejlesztésére fordított óriási összegek komoly teherként nehezednek majd a vállalatra, ami valószínűleg jelentkezik majd a szolgáltatás árában is, legalábbis addig, amíg nem térülnek meg a befektetések. Biztosak lehetünk azonban abban, hogy amennyiben a piac elég érett lesz, a legnagyobb hazai vezetékes cég nem mulasztja el a lehetőséget, és kedvező kiindulási helyzetét kihasználva megjelenik az internetes telefonhívások területén.
A kérdés tehát már csak az, mikor jön el az a pillanat, amikor a Matáv úgy dönt, hogy a folyamat élére áll. Egy azonban már most is biztos: a fogyasztók mindenképp nyerésre állnak az ügyben.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.