A bizottság nincs többé - a sommás ítéletet nem akárki, maga Jacques Delors, a hajdani legendás bizottsági elnök jelentette ki a napokban egy szakmai fórumon. Tény, hogy effajta lemorzsolódási sorozatra nem emlékszik senki. Főként, mert a Jacques Santer által vezetett előző testület idő előtt kényszerült lemondani 1999-ben, az előtte 10 éven át regnáló Delors idején pedig elképzelhetetlen lett volna az ilyesmi.
A jövőben talán elvárható lehetne a bizottsági tagoktól, hogy kötelezzék magukat hivatali idejük letöltésére - fogalmazott óvatosan újságírók kérdésére válaszolva a brüsszeli testület első leendő magyar tagja, Balázs Péter (ma még brüsszeli EU-nagykövet) is. Ő persze kényes helyzetben van, hiszen eredetileg választott mentora, Michel Barnier - akihez jó viszony fűzi, és akit nagyra tart - maga is a "dezertőrök" sorába lépett, midőn brüsszeli regionális politikai székét hirtelen francia külügyminiszterségre váltotta, meg sem várva új munkatársa hivatalba lépését. Nagyon meglepett Barnier távozása - ismerte el európai parlamenti meghallgatásán a majdani magyar biztos, majd hozzátette: igaz, amikor beszélt vele, elmondta, hogy őt (vagyis Barnier-t) is váratlanul érte a külügyminiszterségre szóló meghívás. (Az már csak afféle "balázsos" ráadás volt, ahogy a kérdés - s így leendő saját helyzete - kapcsán végül még megjegyezte: Úszni megtanulni viszont a legjobban a mély vízben lehet.)
Nos, a mély víz adott volna. Nemcsak Balázsnak, hanem az egész Prodi-bizottságnak is, amelyben májustól a 25 tagból - legjobb esetben is - immár 14 újonc lesz. Valójában a szám akár nőhet is, mivel mind több jel szerint további bizottsági tagok - Mario Monti vagy Pascal Lamy - valamelyike lehet az EU jelöltje a Nemzetközi Valutaalap vezérigazgatói tisztére.
Miközben a végül együtt maradóknak olyan kérdésekben kell majd állást foglalniuk, mint a 2007 utáni újabb hétéves közös költségvetésre vonatkozó részletes elvi javaslat, vagy - világpolitikai dimenziók közé lépve - a Törökországgal esedékes csatlakozási tárgyalások megkezdésének a kérdése. Az utóbbi feladatért Prodi eredetileg foggal-körömmel harcolt, visszatérő érvként hozva fel, hogy a török tagsági érettség megítélésének teljes közelmúltbeli előzménye az ő hivatali idejére esett, s sokkal logikusabb, ha a jelen testület teszi fel a pontot is az i-re, mint ha egy betanuló bizottságnak kellene ez ügyben is mindent elölről kezdenie. Nos, a jelek szerint "i" is lesz - de jelentős részben betanulás is.
Igaz, az eddigi bővítési biztos, Günter Verheugen a hírek szerint azok közé tartozik, aki nemhogy idő előtt nem óhajtja elhagyni a hajót, de újabb ötéves utazást is szívesen vállalna. Az ő frontján tehát a folytonosság biztosítottnak látszik, minimum a mostani mandátum végéig. (Az azonban már egyáltalán nem biztos, hogy november után is ő maradna a bővítési ügyek felelőse. Sokak szerint nem is igen pályázik erre.)
Arról még nyilván sokáig vitázni fognak - a különböző vélemények máris egymást érik -, hogy mi is a tényleges magyarázata a Prodi-bizottság látványos fogyásának. A lehetséges érvek közül a leginkább visszatérő a bővítés tényével függ össze. Utalva arra, hogy május és november között valahogy semmi sem lesz többé az igazi. A testület létszáma - átmenetileg - harmincra ugrik, ami önmagában is megnehezíti majd az érdemi eszmecserét, tovább fokozva a hivatalosan makacsul cáfolt, ám kívülről következetesen észlelni vélt "béna kacsa" jellegét a testületnek.
És persze lehet a dolognak optimista olvasata is. A Financial Times idéz azokból a véleményekből, amelyek szerint a bizottsági presztízs felértékelődéseként is tekinthető, ahogy nemzeti - avagy az IMF esetében egyenesen nemzetközi - kulcsintézményeknél éppen a biztosok között vélik egyre többen megtalálni az érdemi utánpótlást.
Lám, az agyelszívás is lehet érdem. Ha az EU kárára történik...
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.