n A lisszaboni célokat annak érdekében határozták meg, hogy 2010-re az Európai Unió a világ legversenyképesebb, gyorsan növekvő régiójává váljon, és megfordítsa az USA-val szemben a növekedési dinamikában és fejlettségi szintben az 1990-es évek kezdete óta táguló rést. Azonban a lemaradás az eltelt közel fél évtizedben sem csökkent, és az elemzők, politikusok kénytelenek megállapítani, hogy a főbb mutatók (teljes és időskori foglalkoztatási ráta, GDP-arányos k+f kiadások, humán tőke és ICT-kiadások stb.) tekintetében annyira nem történt előrehaladás, hogy az eredeti számok ma már inkább iránytűként, semmint a határidőig reálisan teljesíthető célkitűzésként szerepelnek.
Az okok sokrétűek és jól ismertek. Összességében az európai kontinens nem volt képes a globalizáció, a liberalizált áru- és tőkeáramlások követelte feltételekhez alakítani gazdaságát: a kialakult európai növekedési modellek - kevés kivétellel - nem képesek a versenyképesség és szolidaritás párhuzamos érvényesítésére, a hatékonyság és termelékenység növelésére. A rendszer rugalmasságának növelésére irányuló reformlépések - néhány kivételtől eltekintve (ezek közé tartozik Nagy-Britannia, Hollandia, Finnország) - kudarcot vallottak, megbuktak a jóléti rendszer fenntartásában érdekelt csoportok és politikusok ellenállásán. Végezetül, nemzetközi vizsgálatok mutatták ki, hogy mind a termelési tényezők mobilitását, mind a tényezőpiacok rugalmasságát, mind pedig a növekedés kínálati feltételeit illetően növekszik Európa lemaradása az amerikai és ázsiai régió mögött.
Sok összetevő kell ahhoz, hogy az európai gazdaság ki tudjon mozdulni a strukturális merevségek, lassú növekedés, alacsony termelékenység, egészségtelen gazdasági szerkezet determinálta fejlődési pályáról. Sajátos módon az egyik ilyen tényező lehet az Európai Unió bővítése, mert - annak ellenére, hogy együttesen a mostani tagállamok GDP-jének alig 5 százalékát képviselik - a csatlakozó államok dinamizáló szerepet játszhatnak a reformok terén.
Egyrészt a kibővülő Európai Unión belül felerősödik a befektetőkért folytatott harc, felértékelődik a telephelyköltségek fontossága (lásd az új tagok tisztességtelen adóversenyével kapcsolatosan újabban felmerült tagállami vádakat), valamint a bővítéssel, a termeléspiaci méretek változásával szükségszerűen együtt járó földrajzi átcsoportosításon túlmenő mértékű termelés áttelepítést eredményezhet a tagállamokból a csatlakozók irányába. A szlovák adóreform hatásai a befektetések alakulására nemcsak a közép-európai országokat, de Ausztriát is foglalkoztatja, és az elvonások tervezett mérséklésében fontos szerepet játszik északi szomszédunk felerősödött tőkevonzási képessége is.
Emellett - a csatlakozást követően - nyilvánvalóbbá válhat, hogy a fejlettségbeli eltérés mellett a csatlakozó államok gazdaságai több tekintetben rugalmasabbak a tagállamokéinál, és ez addicionális versenyelőnyöket biztosíthat számukra. Végezetül, a csatlakozó államok felzárkózása, reálkonvergenciája olyan szerkezeti reformokat eredményezhet, amelyek könnyebben elfogadtathatók, mint a tagállamokban, és következetes véghezvitelük további növekedési többletet adhat az utolérésből eredő természetes eltérés mellé. Az említett három tényező révén a csatlakozó országok sokkal erőteljesebben befolyásolhatják az EU-25 versenyképességét, növekedését, mint gazdasági súlyuk indokolhatja.
Ez az említett tény a hazai gazdaság számára csak előnyökkel járhat, mert három területen lehet képes az európai uniós csatlakozás mérlegét pozitívra fordítani. Egyrészt, amennyiben sikerül a megnyíló pótlólagos pénzügyi forrásokat magas százalékban kihasználni, akkor a csatlakozás közvetlen pénzügyi egyenlege is lehet pozitív. Továbbá, amennyiben a csatlakozás és a későbbi GMU-belépés addicionális impulzust ad a kereskedelem számára, akkor ennek tartós növekedési hatása lehet. Végezetül, ha a versenyképesség és a termelékenység növelése érdekében szükséges reformok megvalósulnak, akkor ez addicionális növekedési többletet generálhat a hazai gazdaság számára. Egyfelől relatív versenyképességének növekedése révén, másfelől pedig az Európai Unió versenyképességének és növekedési potenciáljának erősítésével. A gazdaságpolitikának "csak" arra kell ügyelnie, hogy a szükséges reformok tekintetében a lehetőségek és célok, illetve a tényleges helyzet között ne legyen akkora rés, amekkora a lisszaboni célok és a félidei eredmény között fennáll.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.