Rögtön azzal kezdem, hogy sokakkal ellentétben a volt Jugoszlávia területén elkövetett háborús és emberiesség ellenes bűnöket kivizsgáló hágai bíróság működését nem tartom kudarcnak. Legfőképpen azért nem, mert nem hiszem, hogy a törvényesség elveinek betartásánál fontosabb lenne az ítélkezés gyorsasága, vagy az, hogy mennyibe kerül a bíróság fenntartása. Emellett Hága csupán a média számára jelenti elsősorban (sok esetben csaknem kizárólag) Szlobodan Milosevics elítélését. A magamfajtának ugyanis, aki nem kirakat- vagy politikai pereknek tekinti a hágai eseményeket, épp olyan fontosak azok a "kis bűnösök" - s ezek immár tucatnyiak vannak -, akik perbefogását és elítélését nem kíséri olyan érdeklődés a nemzetközi média részéről, mint a "nagy vadakét". Nem állítom, hogy a bíróság nem követett el hibákat (pl. eljárásjogának olyan kialakításával, ami lehetővé tette, hogy az önmagát védő Milosevics kezdetben politikai szónoklatokkal, jelenleg pedig azzal húzza az időt, hogy - betegségére hivatkozva, egyébként jogosan - csupán hetente háromszor jelenik meg a bíróság előtt), de az például, hogy a legfőbb háborús bűnösök közül sokan még szabadlábon vannak, aligha e törvényszék sara.
Ami Szaddám Huszeint illeti, már perének első felvonása alkalmával érzékelhető volt, hogy védői és ő maga is elsősorban a bíróság legitimitását kívánja majd megkérdőjelezni (miként kezdetben Milosevics is) arra hivatkozva, hogy a háború, amely bukásához vezetett, nélkülözte az ENSZ BT felhatalmazását, így törvénytelen volt. Bár ez utóbbi álláspontot magam is osztom, nehezen látom be, miként függ össze a két dolog. Különösen a Szaddám ellen felhozott főbb vádpontokat olvasva, melyek mind a mostani háború előtti időszakra vonatkoznak (vegyi fegyver bevetése a kurdokkal szemben, illetve deportálásuk 1988-ban, a Barzani-klán 5000 tagjának legyilkolása 1963-ban, Kuvait megszállása 1990-ben, illetve az 1980-88 közötti irak-iráni háború idején elkövetett bűncselekmények), továbbá annak fényében, hogy az ENSZ BT tavaly májusi Irakról hozott határozta már akkor feljogosította a megszálló (amerikai és brit), illetve a stabilizáló (a jelenlegi iraki misszióban szerepet vállaló nemzetközi) erőket arra, hogy vegyenek rész az új iraki rendszer létrehozásában. Legutóbb pedig legitimnek tekintette a június 28-án létrejött új, ideiglenes iraki kormányt is. Magam sokkal inkább éppen attól tartok, hogy a Szaddámot felelősségre vonó iraki bíróság - éppúgy, mint Washington - egyfajta propagandisztikus kirakatpernek tekinti majd a diktátor elítélését. Igaz, rögtön hozzáteszem: jelenleg még nem ismerem részletesen sem a per eljárásjogát, sem pedig azokat az iraki törvényeket, melyek alapján a bíróság majd dönteni fog.
A legnagyobb érdeklődéssel és megelégedéssel persze a washingtoni legfelsőbb bíróságnak a Guantanamón fogva tartott 641 fogoly további sorsára vonatkozó, az amerikai jogrendnek a Bush-adminisztráció alatt elszenvedett torzulását remélhetőleg megszüntető ítéletét olvastam. Magam ugyanis a Milosevics- és a Szaddam-pernél is fontosabbnak tartom, hogy a világ jelenlegi legerősebb államában vannak olyan erők, amelyek következetesen ragaszkodnak azokhoz az elvekhez, melyekre az amerikai vezetés oly szívesen hivatkozik a nemzetközi porondon. De leginkább azt tartom fontosnak, hogy ezek betartását ki is kényszerítik saját vezetésükből.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.