Nem tudom, más hogy van vele, magam kétkedve fogadom ezután az egészségügyi reformjavaslatokat. Csak a 2002 óta regnáló kormány két és fél esztendeje alatt két koncepciót alkotott és vetett el. A legutóbbi, ellátásszervezésnek titulált elgondolásnak egy év sem jutott. Nem jeleskedett az ágazat átalakításával elődje sem, bár egészségpolitikusai törvényt alkottak az ágazat reformjáról, eredménytelenül.
Már-már gyanús ez a tehetetlenség. Egyáltalán akar itt valaki változtatni? Hiszen miközben tervek születnek és halnak el, az állam kezében lévő kórházi vagyon pusztul, a betegellátás színvonala meredeken zuhan.
Vajon mi lehet az oka, kinek lehet az érdeke a költségvetés második legnagyobb alrendszerét jelentő egészségbiztosítási alap évi több mint 1400 milliárd forintjának a hatékonyság mércéjét meg sem közelítő elköltése? Nem beszélve az ágazat háttériparában is érvényesülő piaci viszonyok negligálásáról.
Miért a kettős mérce? A kórházak a gyógyításhoz szükséges kellékeket - kivéve a humán tőkét - a piaci szabályok szerint vásárolják, miközben az egészségpénztár a nekik juttatott apanázs szétosztásakor figyelmen kívül hagyja e szabályokat. Ez persze nem a pénztár hibája, amit bizonyít: ha elfogy a gyógyszerkassza - amire minden évben számítani lehet - a kormány a költségvetés zárszámadásakor több tíz milliárddal kipótolja azt.
A járulékot fizető munkaadóknak és a betegeknek biztosan nem érdekük az elavult kórházi szerkezet fennmaradása, a közpénzek átláthatatlan felhasználása.
A másfél évtizede likviditási gondokkal küszködő kórházak és szakrendelők is változást sürgetnek. Még akkor is, ha vezetőik között retrográd nézeteket vallók is vannak, akik úgy félnek a változtatástól, mint ördög a tömjénfüsttől. Nem ők diktálnak.
Mivel az egészségügy fenntartása minden állampolgárt érint, a politika felelőssége a konszenzuson nyugvó, kormányzati ciklusokon átívelő ágazati reform végrehajtása, amely a közpénzek kipótlásához nem ad hoc módon, de törvénnyel szabályozottan vonja be az égetően szükséges magántőkét.
Meglehet, az új kormány a közmegegyezés híján vetette el a legutóbbi reformkoncepciót. Ha így van, jól tette. Ám érthetetlen, hogy nem kínál helyette másikat.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.