Kettős feladat elé néznek mostanság a települések, a megyék és a régiók. Túl azon, hogy a Nemzeti fejlesztési terv operatív programjaira - vagyis az Európai Unió strukturális alapjainak a forrásaira - készítik a pályázataikat, ma már legalább a fejlesztési stratégiák és az azokból lebontott projektötletek szintjén tervezniük kell a 2007 és 2013 közötti költségvetési periódusra is. Ennyire előre tekinteni azonban - lévén, hogy az aktuális fejlesztésekkel vannak elfoglalva, és mert stratégiák helyett választási ciklusokban számolnak - a települések sem képesek, nemhogy a ma még a kis túlzással csak a fikciók szintjén működő régiók. Ezekre a régiókra ugyanis sok minden jellemző ma, csak az nem, hogy tervezésiek lennének.
A regionális fejlesztési tanácsok működésének tapasztalatai azt mutatják: a régió szintjén a döntéshozók már nem képesek átlátni a települések gondjait és valós igényeit. A stratégiai tervezés halála éppen a régiókat ma jellemző, paritásos gondolkodás. Hogyan is tudnának fejlesztési célokban, kitörési irányokban megállapodni a régiókat alkotó megyék vezető politikusai, amikor csak azt nézik, hogy nehogy a másik megyének több jusson a közös, régiós kalapból a sajátjukénál?
Lehetne persze komoly kormányzati erőfeszítéseket tenni az elkövetkező egy-másfél évben a működőképes régiók kialakítására és tartalommal való megtöltésére, beleértve egyfajta régiós tudat, regionális gondolkodásmód meghonosítását is - csak éppen nem érdemes. A 2007 és 2013 közötti időszakra szóló fejlesztési stratégiákat ugyanis most kell megalkotni ahhoz, hogy a következő uniós költségvetési időszakban is jelentős regionális fejlesztési forrásokkal számolhasson az ország. Erre pedig ma még a régiók - régióértelmiség, régiós intézmények és regionális szemlélet híján - egészen egyszerűen képtelenek. Alulról építkező, a megyék fejlesztési stratégiájára építő régiós stratégiát alkotni, paritásos alapon, képtelenség. Vagy minden benne lesz, amit a megyék szeretnének - ami a stratégia "felhígulásához", a kitörési irányok túl nagy számához, így a rendelkezésre álló források felaprózódásához vezet -, vagy egyes megyéknek fontos fejlesztési célok maradnak ki belőle. Ez utóbbi pedig - megint csak a megyék között patikamérlegen egyensúlyozó, a megyehatárokon túllátni képtelen gondolkodás miatt - a politika realitásait ismerve elképzelhetetlen.
Rá kellene bízni tehát a megyékre, a települések gondjait, fejlesztési elképzeléseit és igényeit jól ismerő megyei önkormányzatokra e fejlesztési stratégiák megalkotását, azzal a megkötéssel, hogy a megyei stratégiákba illeszkedő, európai uniós programokat projekt alapú konzorciumok formájában együttműködve dolgozhassák ki a megyék.
Ellenkező esetben megint úgy járunk, ahogy néhány évvel ezelőtt. Ha még sokáig tartja a kormányzat bizonytalanságban a megyéket a regionalizmus kérdésében, úgy nem lesz, aki alulról építkezve fejlesztési stratégiákat alkosson. Ebből pedig jó nem sülhet ki, legfeljebb egy 2013-ig szóló, ismét felülről kigondolt, izzadságszagú nemzeti fejlesztési terv. Az pedig nem alapozhatja meg az ország egészének hosszú távú fejlődését. Tervezzünk inkább most, régiókat pedig alkossunk akkor - mondjuk úgy 2008 körül -, amikor a most eltervezett fejlesztések már sínen lesznek, és időnk meg közös politikai akaratunk is lesz az igazi régiók kialakításához.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.