A holland politikus komolyan vette feladatát, nevezetesen, hogy ha az Európai Unió javítani kíván versenyképességén, úgy érdemi és átfogó reformokra van szükség. Reformokra, amelyek egyidejűleg jelentik a korábbiakhoz képest a szabályozás egyszerűsítését és - a piac elmúlt években megrendült bizalmának helyreállítása érdekében - a jelentős mértékű regulációt is.
Társasági jogászként imponálónak tartom, ahogyan az Európai Közösség vállalati jogi szabályozását - az évtizedes stagnálást követően - elindította a modernizáció útján. Nem az ő hibája, hogy a rendeletek, irányelvek elfogadásához megkívánt politikai egyetértésért olykor (mint például a vállalatfelvásárlásról szóló, az idén tavasszal kihirdetett 13. sz. irányelv esetében) aránytalanul nagy árat kellett fizetni. A jövendő magyar jogalkotás számára is nagy jelentőségű az Európai Bizottság 2003 májusában elfogadott cselekvési terve, amely a társasági, cégjogi, számviteli és tőkepiaci szabályozásra kiterjedően felvázolja az elkövetkező évek legfontosabb feladatait. A cselekvési terv - okulva az elmúlt évtizedek kudarcaiból - nem arra irányult, hogy szabályozási azonosságot kényszerítsen a tagállamokra, mintegy "erőnek erejével" felszámolva a nemzeti hagyományokban györekedző sajátosságokat. Ugyanakkor nem hagy kétséget afelől (és ez részben bizonyosan Bolkestein érdeme), hogy ellenez minden olyan, a tagállamok által kialakított megoldást, amely az EU belső piacának egységességét, a tőke mozgásának szabadságát akadályozza.
A néha reménytelennek tűnő, de elszánt küzdelmet jól szemlélteti, hogy Bolkestein még hivatalának utolsó hónapjában is fellépett a nemzeti protekcionizmus ellen. A Németország ellen indított ún. Volkswagen-per precedensértékű lehet az egymással szövetségre lépő szakszervezeti és munkaadói lobbi jövőbeli lehetőségeinek meghatározását illetően. Mint liberális politikus, Bolkestein a tulajdonosi jogok erősítése mellett foglalt állást, legyen szó a részvényesi joggyakorlás feltételeinek javításáról (pl. a közgyűlésen való "virtuális" részvételről, a szavazáshoz szükséges információk biztosításáról) vagy a menedzsmenttel és az ún. független könyvvizsgálóval szembeni jogi elvárások erősítéséről. Az általa irányított jogalkotási projektek jól mutatják, hogy a szabadelvű felfogás a 21. század elején nem pusztán deregulációt jelent, hanem egy olyan szabályozási környezet megteremtését, amely módot ad a végső üzleti kockázatot vállaló részvényesek érdekeinek hatékonyabb védelmére.
A globalizáció körülményei között az Európai Unió hatékony belső piaca elképzelhetetlen az állam (gyakran önkényes, előjogokhoz ragaszkodó) gazdasági szerepvállalása mellett és az állam szabályozási-hatósági (a kiszámítható verseny feltételeit biztosító) szerepvállalása nélkül. Az elmúlt 15 év Magyarországa esetenként épp ellentétes felfogást látszik követni: az állam "üzletel", ahelyett hogy szabályozna, előjogokat oszt, ahelyett hogy az átlátható verseny megsértői ellen venné fel a harcot. A szükséges reformok végrehajtása természetesen nem csak Magyarországon okozhat majd átmeneti nehézséget. Az pedig már az Európai Unió új vezetésén múlik, hogy sikerül-e a Bolkestein-féle elveket hosszú távon is a belső piaci jogalkotás jellemzőjeként megőrizni.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.