Csehországban tavaly a költségvetési hiány a GDP 13 százalékára ugrott, ami háromszorosa az 1999-ben mértnek. Bár az adat tartalmazta a banki szféra átszervezésnek egyszeri költségeit, az idei deficit még mindig 6 százalék felett lesz. Lengyelországban a hiány az idén 6 százalék közelébe kúszik, holott 2001-ben még csak 2,9 százalék volt. Magyarországon is növekszik a deficit, amelyet 2001-ben a GDP 4 százalékára vittek le. Málta esetében a megfelelő mutató jelenleg közel van a 10 százalékhoz, ami 4 százalékponttal magasabb, mint 2001-ben volt. Csak a balti államok voltak képesek egészséges fiskális politikai kurzus követésére.
A jelenség sok tekintetben egyáltalán nem meglepő: amint a politikusoknak többé nem kell szembesülniük az EU éves országjelentésével és a csatlakozási folyamatból való kizárás veszélyeivel, a fiskális lanyhaság nyomban kevéssé kockázatos lesz. Ezzel egyidejűleg az euróövezet nagy tagállamainak (nevezetesen Francia- és Németországnak) sincs jogcíme arra, hogy mások fiskális politikáját bírálattal illessék, így jelenleg nincs kényszerítő korlát a kormányok által összehozható költségvetési hiány útjában. A taggá válás után a kényszerítés valójában alkalmazhatatlanná vált, és nehéz lesz ilyen követelmények érvényesítése a belépésre váró további államokkal szemben.
Talán az előbbieknél is meglepőbb a politikai retorzió azon kormányokkal szemben, amelyek mégoly mérsékelt költségvetési szigorral vezették országukat az Európai Unióba. Mindez további hasonlóságot mutat azzal, ami Nyugat-Európában történt az euró bevezetésekor. Romano Prodi kormánya, amely minden ellenkező jóslat dacára be tudta vinni Olaszországot a monetáris unióba, három hónappal később megbukott a választásokon. Hasonlóképpen Cseh-, Lengyel- és Magyarország egyaránt átesett kormányválságon az EU-ba való belépés után.
Közép- és Kelet-Európa egészében az Európai Unió már korántsem olyan népszerű, mint volt korábban. A júniusi európai parlamenti választásokon a részvételi aggasztóan alacsony volt, az arány a Szlovákiában mért 17 százaléktól a magyarországi 38,5 százalékig terjedt. Történetük első európai választásán a térségi részvétel nemcsak a nyugati-európai 45 százalékos aránytól maradt el, hanem az Egyesült Királyságban mérttől is. Az okok kettősek. A csatlakozó államok azt érezték, hogy jelentős fiskális kiigazítást követelnek meg tőlük a belépés joga ellenében. Tekintet nélkül arra, hogy ez a gazdaságpolitika maguknak az érintett országoknak is hosszú távú érdekében állt, rövid távon azonban az adott kurzus politikailag nagy árat követelt.
A kilencvenes évek latin-amerikai liberalizációjának hatását jellemezték akkor az "alkalmazkodási fáradtság" kifejezéssel. Ez az érzés Közép- és Kelet-Európában társult azzal a felismeréssel, hogy az EU végső soron mégsem olyan "jó bolt". Ez utóbbi legláthatóbb jelének a korábbi tagállamok munkaerőpiacának védelmére hozott intézkedések bizonyultak, amellyel távol tartották az új belépők munkavállalóit. Ez a pont azóta is állandóan napirendre kerül a kelet és a nyugat politikusainak találkozóján.
Nem csoda, hogy Közép- és Kelet-Európa szavazói ma úgy érzik, hogy az őket az Európai Unióba bevivő kormányok gyenge alkut kötöttek számukra, amely a nadrágszíjmeghúzást, a munkaerő-piaci korlátozásokat és az uniós szabályozás özönét hozta magával. Az eredmény a kormányokkal való szembehelyezkedés és az EU ügyei iránti közönyösség lett.
Ilyen módon az EU-bővítés ünnepségeinek elmúltával a problémák előre megjósolható halmaza maradt ránk. Itt állunk olyan országok "uniójával", amelyben eltérőek a gazdasági érdekek és amelyben a tagok mindenről nagyon is eltérő nézeteket vallanak, legyen szó akár külpolitikáról, akár munkaerő-piaci politikáról. Az új tagállamok választói körében nagy a kiábrándultság, itt van az alkotmányozási folyamat, amelynek bizonytalan a kimenetele, Brüszszelben pedig folyik tovább a szokásos politikai huzavona a tagországok között, amelyek a lehető legnagyobb hatalom megszerzésére törekszenek.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.