Az elmúlt esztendőkben többek között olyan multik, mint a Perrier és a Mercedes is azzal szembesült, hogy egyes termékeit ki kellett vonniuk a piacról. A Magyarországra importált paprika fertőzöttségének ténye hasonló helyzet elé állította a hazai paprika- és paprikafeldolgozó ipart. A szalagcímeken túl azonban mindennek jelentős pénzügyi hatásai is vannak az ágazatra. Vajon milyen hatása lehet a költségekre és a bevételekre a termékvisszahívásnak? Tapasztalataink szerint a következő négy fő terület érdemel különös figyelmet az ilyen helyzetekben.
Visszahívás előtti költségek. A cégeknek a legtöbb esetben nincs olyan költséges belső ellenőrzési berendezésük, amelyekkel kiszűrhető minden hibás termék. A vészharangot rendszerint a fogyasztók vagy a hatóságok húzzák meg, akik értesítik a kiskereskedőket is. Ami ezután történik, az nagymértékben befolyásolhatja az ügy végkimenetelét, és azt, hogy a cég képes-e a biztosítása révén fedezni a termék visszahívásának költségeit. A vállalatok számára ezért létfontosságú, hogy legyen egy konkrét helyreállítási tervük, amely azonosítja és izolálja a problémát. Költségek a következő lépések kapcsán merülnek fel: kockázatkezelési rendszer felállítása a szervezeten belül; külső szakértő/tanácsadó felkérése (aki kapcsolatot tart a nyilvánossággal, és kezeli a biztonsági előírásokkal és a gyanús termék laboratóriumi vizsgálatával kapcsolatos ügyeket); a visszahívás megtervezése és lebonyolítása; illetve a költségek felmérése és az esetleges kártérítési igény elkészítése.
A visszahívás költségei. A termék visszahívását a lehető leggyorsabban kell megkezdeni, bármekkora késedelem katasztrofális következményekkel járhat. A cégeknek (gyártóknak) azt a benyomást kell kelteniük, hogy tisztában vannak a problémával, és urai a helyzetnek. A visszahívással kapcsolatos költségek a kiskereskedők, a fogyasztók és a kereskedelmi láncok egyéb részlegei felől várhatók. E költségek jellemző módon a visszahívott termék megsemmisítési költségén túlmenően a szállításból, a raktározásból és a többletmunkaerő-ráfordításból adódnak össze. Rendkívül fontos, hogy harmadik fél igazolja a készlet megsemmisítését, amivel minimalizálni lehet annak lehetőségét, hogy a hibás termék újra piacra kerülhessen.
Adatrögzítés. Az adatrögzítési rendszer létrehozása a visszahívás költségeinek számszerűsítése, illetve a kártérítési igény érvényesítése - a biztosítónál vagy a hibás alapanyag szállítójánál - céljából történik. Gyakori probléma, hogy nincs elegendő bizonyíték annak igazolására, hogy a visszahívás valóban többletköltséget jelentett. A cégek gyakran teljes mértékben saját erőforrásaikra támaszkodnak, így a többletmunkaidő-ráfordításból adódó költség igazolása nem tükrözi a valóságot.
Elmaradt haszon. Rendszerint az elmaradt haszon, illetve a többletköltségek mérséklését elősegítő intézkedések meghatározása a legnehezebb feladat. Lehetséges, hogy idővel van mód egy helyettesítő termék előállítására, a raktárkészletek kifogyása és az áruveszteség minimalizálása érdekében. Az újragyártás többletköltségeit (pl. munkadíj, anyag) nagy körültekintéssel kell kiszámolni. A cégek igyekeznek megtalálni a módját, hogyan nyerhetnék vissza az elveszett hasznot meglévő biztosítási szerződéseik révén, ehhez azonban gondosan ellenőrizniük kell a veszteség mértékét, illetve hogy ez menynyi fix költséget érint. A biztosítási szerződés megfogalmazásától függően a biztosítás esetleg csak a nettó árbevételre vonatkozhat, ami a biztosított fél alulbiztosítását jelentheti. Az üzemszünetből származó veszteségek esetében további marketing- és promóciós tevékenységgel lehet csökkenteni az eladási veszteséget. Az úgynevezett "termékrehabilitáció" költségeit rendszerint fedezik a visszahívásra vonatkozó biztosítások, amelyek meghatározott pénzügyi kereteken belül biztosítják az ésszerűnek és szükségesnek tartott összeget az érintett termék piaci részesedésének és reputációjának helyreállításához.
A jövő. Napjaink fogyasztói világában egyre fontosabbak az egészségügyi és biztonsági kérdések, a cégeknek ezért egyre nagyobb figyelmet kell fordítaniuk a termékmegfertőződés és a hibás termékek előállításának kockázatára. A vállalatoknak akcióterveket kell hozniuk, hogy amint valamilyen veszélyről értesülnek, azonnal intézkedni tudjanak a termék esetleges visszahívásáról. Jó hír, hogy mióta felmerült a termékek visszahívásának kockázata, jelentős mértékben fejlődtek az erre vonatkozó biztosítások (különösen Nyugat-Európában). A közelmúlt történései rávilágítottak arra, hogy érdemes újragondolni a vállalati biztosítási programokat, és beépíteni azokba a termékvisszahívások kockázatának megfelelő kezelését.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.