Az állami költekezés, illetve a veszteségek egy része nem jelenik meg a hivatalos államháztartási hiányban. Ha a költségvetésen kívül megvalósított állami beruházásokat (pl. autópálya-építés) és az állami tulajdonú vállalatok (MÁV, BKV stb.) tekintélyes mértékű veszteségét is figyelembe vesszük, akkor az államháztartás folyó fizetésimérleg-hiányt növelő hatása megközelíti a GDP kilenc százalékát. Ez szinte hajszálra megegyezik a folyó fizetési mérleg hiányával. Mindez azt jelzi, hogy a lakosság megtakarításai elegendők a vállalati szektor forrásigényének finanszírozására, de az állami forrásigényt már teljes egészében külföldről kell finanszírozni.
Az államháztartás idei hiánya, illetve folyó fizetési mérleg növelő hatása lényegében a tavalyival lesz azonos. Vagyis a többször módosított költségvetési hiánycélok sorozatos elvétése egyben azt is jelenti, hogy 2004-ben nem történt előrelépés az egyensúlyi problémák orvoslása terén. A háztartások megtakarításai ugyan a lakáshitel-támogatások szigorításának hatására érzékelhetően nőttek, de az élénkülő gazdasági konjunktúra miatt a vállalatok forrásigénye is emelkedett, és ezen két hatás lényegében kioltotta egymást. Ezért az idei évben a nemzeti jövedelem arányában a tavalyihoz hasonló, kilenc százalék körüli folyó fizetésimérleg-hiány várható.
Nemcsak a hiány nagysága, hanem a hiány finanszírozásának szerkezete is kedvezőtlen. Mivel a hiány oka nem a vállalati beruházások magas szintje, hanem az állami és a lakosság költekezés, a hiány nagyobb részét nem működőtőke-beáramlás, hanem hitelfelvétel finanszírozza. Bár a tavalyi mélypont után némileg nőtt a működőtőke-beáramlás szerepe a finanszírozáson belül, a nem adósságnövelő finanszírozás súlya még mindig csak egyharmad körüli. Ez azt jelenti, hogy a várhatóan 7,5 milliárd eurótól alig elmaradó hiánynak mintegy kétharmada, vagyis hozzávetőleg ötmilliárd euró Magyarország külföldi adósságát fogja növelni.
A külföldről történő hitelfelvétel jelentős része a bankrendszeren keresztül valósul meg. Ha az autólízingeket, a lakás- és a fogyasztási hiteleket együtt nézzük, akkor a lakosság 2004-ben több mint kétmilliárd eurónyi devizahitelt vesz fel. A bankok külföldi hitelfelvételüket lényegében továbbítják a magyar lakosságnak, vagyis a magyar háztartások lényegében a bankok közvetítésével adósodnak el a külföld felé. A bankok mellett a magyar állam külfölddel szembeni adóssága is több mint kétmilliárd euróval nő az idén.
A folyó fizetési mérleg finanszírozása során kulcsfontosságú kérdés, hogy mely gazdasági szereplők vállalják - önkéntesen vagy kényszerűen - a forint leértékelődésének kockázatát. Az összesen mintegy hétmilliárd eurós külső finanszírozási igényből (folyó fizetési mérleg hiánya + tőkemérleg egyenlege) a működőtőke-beáramlás kétmilliárd eurónyi összeget finanszíroz, így ötmilliárd euróra tehető az az árfolyamkockázat, amit valamelyik gazdasági szektornak kell vállalnia. A külföldiek a tavalyi piaci bizonytalanság időszakához képest a vonzó kamatszint miatt érzékelhető mértékben vállalnak fel forintárfolyam-kockázatot, a kockázat nagyobbik része azonban továbbra is a belföldi szereplőket terheli. Mivel a bankok szabályozása nem engedi meg számottevő árfolyamkockázat vállalását, lényegében három szereplőnek, a lakosságnak, a vállalatoknak és az államnak kell megosztani több mint hárommilliárd eurónyi forintleértékelődési kockázatot. A lakosság gyorsan növekvő devizahitel-állományának köszönhetően a szektor kitettsége kétmilliárd euróval, az állam leértékelődési kockázata pedig egymilliárd euró körüli értékkel nő.
A költekezésnek szükségszerű következménye, hogy az állam és a lakosság is egyre sebezhetőbbé válik. Minél későbbre tolódik a gazdaság egyensúlytalanságának mérséklése, annál nagyobb veszteséget okozhat a forintárfolyam esetleges leértékelődése. A devizában történő eladósodás egészen addig nem jelent problémát, amíg a forint stabil. Ha azonban leértékelődésre kerül sor - aminek valószínűsége az egyensúlyjavító intézkedés elhalasztásával egyre nő -, akkor komoly veszteségek érhetik az államháztartást, a lakosságot és rajtuk keresztül a bankrendszert is.
A jelenlegi folyamatok alapján évente közel ötmilliárd euróval nő az ország külföldi adóssága, vagyis gyors eladósodási pályán halad a magyar gazdaság. A nettó külföldi adósság szintje az elmúlt két évben megduplázódott, tízmilliárd euróról húszmilliárdra nőtt. A gyors eladósodás, és a továbbra is magas hiány miatt a nemzeti valuta a március óta megfigyelhető stabilitás ellenére sebezhető, vagyis érzékenyen reagálhat arra, ha a külföldi befektetők úgy döntenek, hogy a bizonytalanság miatt a forintbefektetéseiket eladják.
A felszínen érzékelhető folyamatok látszólag kedvezők. A növekedést azonban a jövő felélésével, növekvő eladósodottsággal finanszírozza az ország. A forint stabilitásában pedig az óvatos kamatpolitika mellett a rendkívül kedvező (alacsony kamat és gyors növekedés) nemzetközi helyzet is komoly szerepet játszik. Az utóbbiakban bekövetkező változások pedig akár rövid távon is fenntarthatatlanná tehetik az eladósodási pályát. Nem kellene megpróbálni.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.