Véleményem szerint nem hoz számottevő változást a hazai vagyonvédelmi piacon, ha a parlament a jelenlegi formában fogadja el a törvénymódosítást. A tervezetből ugyanis kimaradt több, a munkaadók és -vállalók által javasolt fontos módosítás. Különösen a kamarai tagság (Személy-, Vagyonvédelmi és Magánnyomozói Szakmai Kamara) kérdésének rendezését tartom elhibázottnak. A kormány által elfogadott tervezet szerint az ágazatban tevékenykedő vállalatok számára ugyan nem lesz kötelező a kamarai tagság, azonban regisztráltatniuk kell magukat a szervezetnél. A szakma javaslata ezzel szemben az volt, hogy a kamarai tagságot tegyék önkéntessé. A módosítástervezet a gyakorlatban nem jelent változást, mert a kamarának ugyanolyan jogosítványai lesznek a regisztrált cégek felett, mint a tagok esetében, amelyet szakmailag semmi sem indokol. Ráadásul a társaságoknak továbbra is kiadás, mivel a korábbi tagsági helyett a jövőben regisztrációs díjat kell majd fizetniük. A tervezet tartalmaz több olyan elemet is, amelyeket más jogszabályokban kellene rendezni. Ilyenek például az egyéni és alvállalkozók foglalkoztatásáról, illetve megbízásáról szóló részek, amelyeknek a munka törvénykönyvében lenne a helyük. A munkaügyi kormányzat az egyéni vállalkozók alkalmazásával kapcsolatban bizonyos területeken megengedő álláspontra helyezkedik. Hivatalosan ugyan nem engedélyezi, de nem is tiltja azt, és az ágazatokra bízza, hogy rendezze a kérdést. Ezzel azonban csak bizonytalanságot teremt; úgy vélem, ezekről a kérdésekről még hosszas megbeszélések, viták várhatók a szakmán belül.
Az elmúlt években a stagnálás jegyeit mutató vagyonvédelmi ágazatban hozott-e valamilyen változást 2004?
Az idén a hazai biztonsági piacon egyedül az őrzési területen volt komoly növekedés, a nagy állami megrendeléseknek köszönhetően. A Magyar Honvédség átalakításának részeként ugyanis a honvédelmi tárca számos katonai létesítmény őrzését magáncégekre bízta. A tapasztalatok azonban azt mutatják, hogy az állami megrendelések odaítélésénél még mindig komoly szerepet játszik a politika abban az értelemben, hogy akkor is a hazai céget támogatják, ha a gazdasági szempontok ezt nem indokolják. Jó példa erre a honvédségi ingatlanok őrzésére kiírt pályázat, ahol kizárólag magyar cégek nyerhettek, illetve az, hogy piacvezető Group 4 Falcknak szinte egyáltalán nincs állami megrendelése. Példaként a Magyar Posta évente több ezer milliárd forintos pénzforgalmának bonyolítására, illetve a Magyar Nemzeti Bank, a Magyar Államkincstár és a Malév létesítményeinek élőerős őrzésére kiírt eljárásokat lehet megemlíteni sikertelen állami pályázatokként, amelyeken indult a cég. Ráadásul ezzel a szemlélettel elvehetik a külföldi tulajdonban lévő cégek kedvét a további befektetésektől is. A Group 4 Falck 1990 óta van jelen Magyarországon, évente 700-800 millió forintot költünk fejlesztésre, és nagyon várjuk már, hogy mikor jön el az az idő, amikor nem érvényesülnek már ezek a szempontok.
Minek kellene változnia ahhoz, hogy tartós fejlődésnek indulhasson az ágazat?
Legalább 50 százalékkal, ezer forint körüli szintre kellene emelkednie a megbízási óradíjnak. Míg Nyugat-Európában egy órára 25-30 euró a tarifa, addig nálunk sokszor még a 3 eurót sem éri el. A piaci szereplők nagy száma miatti rendkívül kiélezett árverseny a költségek leszorítására ösztönzi a szolgáltatókat, hiszen csak így juthatnak megbízásokhoz. Ezt sokan úgy érik el, hogy a vagyonőrök foglalkoztatásánál nem teljesen jogtiszta eszközöket alkalmaznak. A jelenség visszaszorításához egységes, szigorúan betartatott jogszabályra lenne szükség.
Van-e érezhető hatása az európai uniós csatlakozásnak a hazai vagyonvédelmi piacon?
Fontos változás, hogy uniós hatásra a vagyonvédelem terén is megindult az ágazati párbeszéd a munkaadói és -vállalói oldal között, amelyet a munkaügyi kormányzat is támogat, és elképzelhető, hogy létrejön az ágazati kollektív szerződés. Ez azért lenne fontos, mert lehetőséget adna a foglalkoztatás feltételeinek pontos szabályozására, elősegítve a jogkövető magatartás elterjedését.
A közelmúltban ment végbe a Group 4 Falck és a Securicor fúziója nemzetközi szinten. Magyarországon hol tart jelenleg az egyesülés, milyen lépések vannak még hátra?
A napi feladatok és működés területén is gyakorlatilag lezárult a két cég magyar leányvállalatainak összeolvadása.
Az egyesüléssel kapcsolatban több olyan vélemény is elhangzott, hogy az új cég túlsúlya révén már versenykorlátozó tényező lehet a hazai piacon. Mennyiben tartja reálisnak ezt a felvetést?
A fúzióhoz megkaptuk a versenyhatóság jóváhagyását, amely azt mutatja, hogy a hivatalos szervek alaptalannak tartják az ilyen félelmeket. A vagyonvédelmi tevékenység alapvetően három külön ágazatba sorolható, és bár a Group 4 Falck mindegyikben piacvezető, meghatározó részesedése a pénztárolást, -szállítást magában foglaló pénzforgalmi területen van. Ebben a szegmensben a Securicor bevétele mindöszsze 15 százaléka volt a Group 4 Falckénak, így itt sem hozott komoly változást az erőviszonyokban az egyesülés. A riasztórendszerektől az autóvédelemig terjedő biztonságtechnikai szegmensben és a biztonsági őrzés terén pedig rendkívül sok a piaci szereplő, így ott még kevésbé érezteti hatását a fúzió.
Mekkora az egyesített cégek piaci részesedése?
A pénzforgalmi területen 50, míg az őrzésben és a biztonságtechnikában 10-10 százalékos a piaci részesedésünk. A két cég 14 milliárd forintos egyesített idei árbevételének felét a pénzforgalom, 35 százalékát az őrzés, 15 százalékát a biztonságtechnika adta.
Mi bizonyult a legnehezebb feladatnak az egyesüléskor?
A pénzszállítási terület ügyeinek rendezése. A gondot az jelentette, hogy a Securicor és a Group 4 Falck is kiépítette a maga országos hálózatát, amely számos területen párhuzamosan működött. A telephelyek közül az összeolvadáskor sokat be kellett zárnunk, ugyanakkor a változások miatt teljesen új járatköröket is ki kellett alakítanunk.
Hogyan fogadták a fúzió hírét az ügyfelek? Voltak, akik erre hivatkozva felmondták a szerződésüket?
Közvetlenül az egyesülés miatt egyetlen partner sem kezdeményezte a meglévő szerződés felmondását, de a Securicor megállapodásainak átvizsgálása után gondot okozott, hogy a cég árszínvonala alacsonyabb volt, mint a Group 4 Falcké. Emiatt újra kellett tárgyalni az árakat, és ez több esetben a szerződés felbontásához vezetett. Az így elvesztett megbízások mintegy 20 százalékos veszteséget jelentenek az árbevételt tekintve, ami, úgy gondolom, az ilyen jellegű összeolvadásoknál jó eredménynek számít.
Ha már szóba került a fúzió okozta veszteség, mennyibe került, milyen áldozatokkal járt a két társaság egyesítése?
A költségek megközelítik a félmilliárd forintot, de a párhuzamos működés felszámolásából adódó megtakarítások várhatóan hasonló nagyságrendűek lesznek. Az összeolvadás miatt bizonyos pozíciók megszűnéséből adódó elbocsátások költségei mellett a pénzforgalmi szolgáltatásokkal kapcsolatban kiépített párhuzamos infrastruktúra megszüntetése is komoly tétel volt. Így például pluszköltséget jelent a Securicor hosszú távú ingatlanbérleti szerződéseinek felmondása. Az összeolvadás miatt a két cég egyesített létszámának tíz százalékát, közel 500 embert bocsátottunk el. A leépítés a pénzszállítási üzletágnál és az adminisztratív feladatokat végzők körében volt a legérezhetőbb.
Terveznek-e felvásárlásokat a jövőben? Ha igen, milyen cégek kerülhetnek a célkeresztbe?
A biztonságtechnikai és az őrzési területen biztosan. Az elmúlt évben is voltak ilyen jellegű tervei a Group 4 Falcknak, azonban ezek a fúzió miatt tolódtak. Természetesen csak olyan cégek megvásárlásáról lehet szó, amelyek érzékelhetően növelik a Group 4 Falck piaci részesedését. Az őrzési ágazatban ez legfeljebb tíz társaságot jelenthet, amelyek éves árbevétele eléri vagy valamivel meghaladja az egymilliárd forintot. A kiválasztáskor azért egyéb szempontok - szolgáltatásportfólió, szakmai színvonal, ügyfélkör - is szerepet játszanak majd, különösen a biztonságtechnikai területen, ahol még a legnagyobb cégek forgalma is egymilliárd forint alatt van.
Mi a helyzet a harmadik területtel, a pénzforgalmi ágazattal?
Ebben a szegmensben nincs reális lehetőség a felvásárlásra, a területen még meghatározónak számító Securitas ugyanis nem eladó. Igaz, 2005-ben várhatóan elindul az állami kézben lévő, a Magyar Posta pénzforgalmi feladatait ellátó JNT privatizációja, és ebben megpróbálunk részt venni. Komoly esély van azonban arra, hogy ha sikeresen is pályáznánk, a versenyhatóság nem engedélyezné számunkra a társaság megvásárlását.
Az ilyen döntésekben mennyire kap szabad kezet a cégen belül a magyar leányvállalat?
A felvásárlásnál teljesen szabadon dönthet a magyar leányvállalat, ami logikus is, hiszen a helyi vezetés ismeri jól a helyi viszonyokat. A pénzügyi modellhez azonban szükség van az anyacég jóváhagyására.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.