A javaslat szerint egyéni számlára lehetne mindenkinek - akár rendszertelenül - összegeket befizetni, s azok befektetéséről rendelkezni. A felhalmozott, az elért hozammal növelt (és a menet közben elszenvedett árfolyamveszteséggel csökkentett) összeg a nyugdíjkorhatár elérésékor lenne az egyén számára hozzáférhető.
A javaslat mögött többféle, nem feltétlenül egymással szorosan összefüggő indok húzódik meg.
Egy új és némi állami ösztönzéssel támogatott megtakarítási forma hozzájárulhat a lakosság megtakarítási kedvének növeléséhez. Más kérdés, hogy a lakosság tőkepiaci szereplését ösztönző adókedvezmények az elmúlt másfél évtizedben mindig kérészéletűnek bizonyultak, így a jövőre nézve az újabb ötletek vonzereje az érintettek szemében vélhetően csekély. Ezzel párhuzamosan folyamatosan kísérletek történnek az adórendszert szétziláló kedvezmények körének szűkítésére. De ettől még megvalósítható a javaslat.
A másik indok arról szól, hogy mind ez idáig a magán- és önkéntes nyugdíjpénztárak túl konzervatív befektetési politikát folytattak abban az értelemben, hogy portfóliójukban túlsúlyos az állampapír-állomány, és mindkét előtakarékossági formánál tíz százalék alatt van a részvények súlya. Holott - így szól az érvelés - hosszabb távon a részvénybefektetés egyértelműen nagyobb hozammal kecsegtet. Az persze megkérdőjelezhető, hogy vajon az egyéni befektető, némi rossz emlékű részvénybefektetés után, ezen az egyéni számlán a részvényt preferálná-e.
Van némi elégedetlenség a pénztárak magasnak tűnő működési költségei és főleg a 2003. évi teljesítményük tekintetében. Az előbbivel kapcsolatban - valószínűleg csak hosszabb távon - a pénztárak közötti verseny jótékony hatásában lehet bízni, amelyet rövidebb távon az átlépés nehézsége korlátoz. Ami az állampapír-portfólión elérhető hozamot illeti, itt sajnos (?) azt kell tapasztalni, hogy az állampapírpiac konszolidációja tavaly a BUX szárnyalásával szinte egy időben történt, és a pénztárak konzervatív befektetési politikája visszamenőleges igazolást nyert. A magasnak ítélt működési költségek ellenére nehéz elképzelni, hogy a pénztárak portfóliókezelése nem tudná kihasználni a tranzakciós volumen nagyságából fakadó költségelőnyöket a nagyszámú s kevésbé képzett egyéni befektetővel szemben.
A fentiekben felsorolt érvek és ellenérvek ellenére azonban lehet helye a negyedik pillérnek is, feltéve, hogy a kedvezmény nem preferálja az egyik vagy másik befektetési formát. De tudomásul kell venni, hogy e kezdeményezés két, egymással is összefüggő problémát nem old meg.
Az egyik, hogy az állampapíroknak a részvényekkel szembeni lényegesen nagyobb súlya a hazai megtakarításokban nagyrészt a kínálati oldalról indokolható: ez idő szerint 5000 milliárd forintnyi részvényállományból 4000 milliárd forog külföldi befektetők kezén, ezermilliárd a hazai tulajdonú portfólió, és új tőkebevonásra a tőzsdén keresztül csak elvétve kerül sor. A 9000 milliárdos állampapír-állományból mintegy 6500 milliárd forintnyi állomány van belföldön. Az állam aligha mondhat le egyik napról a másikra ekkora refinanszírozási és a még mindig magas hiány miatt új finanszírozási igényről. Ugyancsak nehezen várható el, hogy a hazai részvénypiac fellendítése érdekében olyan, részvénybefektetést preferáló ösztönzést vezessen be, amellyel saját adósságának finanszírozását drágítaná.
A másik, hogy a nyugdíjrendszerek fenntartható finanszírozása, a formától (felosztó-kirovó vagy tőkefedezeti) függetlenül hosszabb távon alapvetően az eltartók/eltartottak arányának alakulásától és a nemzetgazdasági megtakarítási rátától függ. Ez utóbbit a formák változatossága növelheti, de nem valószínű, hogy a lakosság megtakarítási rátája visszatér a három-öt évvel ezelőtti szintre. Emiatt megint csak az államra hárul az alkalmazkodás kötelessége: a hiány és az államadósság/GDP arány folyamatos csökkentésével lehet teret biztosítani a nagyobb részvényfedezeten alapuló nyugdíj-előtakarékosságnak.
Így a negyedik pillér kormányzati támogatásának első lépése az lehetne, hogy a hatályos konvergenciaprogramban szereplő hiánycélok betartásánál nem élne az éppen kapott magán-nyugdíjpénztári elszámolás kedvezményével. De lehet még ambiciózusabb célt is megfogalmazni: például egy 40 százalékos államadósság/GDP arány belátható időn belüli elérését.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.