Június 1-jétől megújult formában, K&H Általános Biztosító Rt. néven fut tovább az Argosz Biztosító. A névváltáson túl hoz-e ez bárminemű egyéb változást a cég és ügyfelei életében?
Igen is, meg nem is. Az Argosz nem csupán nevet cserél, hanem logója, arculata is megváltozik, igazodik a KDB magyarországi pénzügyi csoportjához. Ugyanakkor a tevékenységét tekintve a társaság ugyanaz marad: kompozit engedéllyel rendelkező, de mindenekelőtt a nem élet ágban aktív biztosító, amely elsősorban saját ügynökhálózatára támaszkodik. Tehát alapvetően ezután is azt tesszük majd, amit eddig: marad a menedzsment, nem tervezünk átalakítást a szervezetben, a bevett értékesítési csatornákon sincs okunk változtatni. A K&H bankcsoporttal meglévő szálakat természetesen igyekszünk szorosabbra fűzni, megpróbálva maximálisan kihasználni a szinergiák nyújtotta előnyöket.
A kompozit engedély dacára az Argosz csak marginális, 11 millió forintot el nem érő életbiztosítási portfólióval dicsekedhet.
A K&H Általános Biztosító kompozit engedéllyel rendelkezik, tehát elvileg mindkét ágban tevékenykedhet. Néhány éve kezdtünk el az Argoszban életbiztosításokkal foglalkozni, ám Magyarország uniós csatlakozását követően az új biztosítási törvény - a függő ügynökökkel összefüggő - módosítása következtében gyakorlatilag felhagytunk a portfólió bővítésével. Az életbiztosítás a K&H Életbiztosító területe és nem a miénk.
Az Argosznak kialakult ügyfélköre, hosszú évek munkájával megalapozott hírneve van a piacon. Nem tartanak attól, hogy a névváltás e tekintetben gondot okozhat?
Hadd mondjak el valamit, ami számunkra rengeteg tanulságot hozott. Az Argosz kimondottan a mezőgazdasági biztosítások értékesítésére alakult, aztán az évek múlásával a portfólióból egyre nagyobb szeleteket hasítottak ki az egyéb nem életbiztosítási konstrukciók. Gondolok itt például a kötelező gépjárműfelelősség-biztosításra, amelyben a harmadik legnagyobb piaci szereplő vagyunk. Nos, nemrég végeztünk egy felmérést, amelyből kiderült, hogy a fenti folyamatok dacára az Argoszt még mindig az agrárbiztosításokkal azonosítja a közvélemény. Mi azonban általános biztosító akarunk lenni, a szó univerzális értelmében, a családok, továbbá a kis- és középvállalkozások biztosítója. Jó ideje már ebben az irányban is tartunk, de a felmérés szerint ezt egyelőre nem sikerült tudatosítani a piacon, ezért változtatni kell a kommunikációnkon. Ebből a szempontból cseppet sem aggaszt, hogy változni fog a megítélésünk, hiszen pontosan ez a célunk. Nem véletlen, hogy a névváltással egy időben a K&H csoport imázsa is felfrissül.
A tény, hogy az Argosz is magára ölti a belga anyacég, a KBC "uniformisát", milyen tekintetben jelenthet többletet a biztosítónak?
Belgium meghatározó pénzügyi csoportjaként a KBC azt az elvet szeretné meghonosítani Kelet-Közép-Európában, amelyet otthon is követ, természetesen nem megfeledkezve a helyi sajátosságokról. Eszerint a standard termékpalettát minden értékesítési ponton hozzáférhetővé kell tenni, azaz hogy a bankfiókban biztosítási termékeket is lehessen kapni. Maradva Magyarország példájánál: anyavállalatunk rendkívül erős leánybankot működtet itt, van alapkezelője, élet- és nem élet biztosítója is. Szükségszerű összehangolni ezek értékesítési tevékenységét annak érdekében, hogy az ügyfél minden igényére egyetlen helyen lehessen megoldást kínálni. A keresztértékesítés jó üzlet egy pénzügyi csoportnak, de az ügyfél számára is előnyös, ha mindent egyetlen helyen tud beszerezni. A mostani arculatfrissítéssel azt szeretnénk tudatosítani minden leánycég minden ügyfelében és a közvéleményben is: mi egy család vagyunk, ezért bármelyik értékesítési pontunkat választják, ott a teljes csoport kínálatát prezentáljuk számukra.
A szorosabb együttműködés várhatóan letisztultabbá teszi az egyes cégek termékstruktúráját. A K&H Általános Biztosító portfóliójában várható-e változás, akár stratégiai megfontolásból?
Mint mondottam, az Argosz agrárbiztosítónak indult, de napjainkban már autósbiztosító, hiszen portfóliójának mintegy 80 százalékát a kötelező és a casco biztosítás teszi ki. A lakás- és egyéb ingatlanbiztosítások részaránya 15 százalék körüli, az agráriumé mindössze 3 százalék. Utóbbi alacsony volta miatt sikerült az elmúlt évet átvészelnünk viszonylag nagy díjbevétel-kiesések nélkül, miután az állami támogatások felfüggesztése 2004-ben gyakorlatilag derékba törte a mezőgazdasági biztosítások piacát. Egyébként attól tartok, az idén sem várható áttörés ezen a téren, ezzel együtt igyekszünk megőrizni agrárportfóliónkat, már csak a gyöke-reink miatt is. Öngyilkos árversenyben azonban nem vagyunk partnerek, bár erre nemigen számítok.
Hasonló magabiztossággal meri-e ezt állítani a kötelező gépjárműfelelősség-biztosítási piac esetében is?
Nézze, mi ebben az üzletágban meghatározó szereplők vagyunk, a harmadik helyünk stabil és tartható. De ennél is fontosabb, hogy profitot realizálunk, és ez nem feltétlenül jellemző minden egyes piaci szereplőre. Az ügyfeleinket nagyon jól ismerjük, és közülük a jókat igyekszünk megtartani. Szerencsére vagyunk olyan helyzetben, hogy érdekeltté tudjuk tenni őket abban, hogy megmaradjanak nálunk, dacára az erős versenynek, a szerintem gyakorta indokolatlanul alacsony versenytársi díjaknak. Ugyanakkor a legutóbbi kampány már azt igazolta, a piac közelebb jutott a felnőtté váláshoz: egyre több piaci szereplő ismeri fel, hogy a kgfb piacán van egy kötelező szolgáltatási színvonal, amelyhez tartozik egy minimumár. Azok a cégek, amelyek ez alá merészkedtek, megégették magukat, milliárdokat buktak a kísérleten. Úgy gondolom, a piac évről évre kiegyensúlyozottabbá, érettebbé válik, ez együtt jár azzal is, hogy a verseny fokozatosan a szolgáltatási színvonalra, a biztosítók reputációjára terelődik át. Ez természetesen valamelyest nehezíti a versenyfeltételeket, elvégre az árnál erősebb érveket kell felsorakoztatni.
Ilyen körülmények között mennyire ítéli tarthatónak a kgfb-piacon elért 9 százalék körüli részesedésüket?
Az első negyedévben némi csökkenés figyelhető meg a részesedésünkben, ezzel párhuzamosan azonban a portfóliónk minősége számottevően javult. Bízom abban, hogy a jó ügyfeleket érdekeltté tudjuk tenni a maradásban úgy, hogy az üzletág se veszítsen a nyereségességéből. Azáltal pedig, hogy a névváltás révén jóval ismertebbé válunk a piacon, a portfóliónkra is jó kihatással lehet, hiszen a K&H Banknak több mint félmillió lakossági ügyfele van.
Ez közelebb hozza a célul kitűzött 5 százalékos piaci részesedés elérését a nem élet ágban?
Az elmúlt év végi 4 százalékos részarányunk az első fél évben 0,2 százalékponttal mérséklődött ugyan, ám továbbra is reálisnak tartom, hogy 2007-re meglegyen az 5 százalék. Az első háromhavi megtorpanás mögött egyértelműen az áll, hogy a korábbi évekhez képest eltolódott az agrárbiztosítások díjának befizetése a második negyedévre. Ugyanakkor kgfb-ben nem elhanyagolható növekedés mutatkozott már az év legelején is, és remélhetőleg a hátralévő hónapokban is megmarad valami a dinamikából. És hát a portfóliónk kétharmada ezekből a gépjármű-biztosításokból tevődik össze.
A növekedésnek persze létezik nem organikus módja is. Tavaly André Bergen, a KBC Group alelnöke azt nyilatkozta: ha bármilyen vételi lehetőség merülne fel a magyar biztosítási piacon, nem zárkóznak el annak megvizsgálásától. Történt-e bármi e tekintetben?
Nem titok, hogy minden olyan országban, ahol a KBC jelen van, a piac mintegy 10 százalékának megszerzésére törekszik, mivel ez már kiegyensúlyozott működést biztosít. Az is világos, hogy a K&H Általános Biztosító számára talán az erejét meghaladó elvárás a 10 százalék elérése középtávon, három-négy éven belül. Ezért az érdeklődés fennáll egy esetleges akvizícióra, de nem bármi áron, hiszen nem vagyunk lépéskényszerben. Mind a bank-, mind a biztosítói szektorban egyébként a koncentráció erősödésére számítok, így teljesen normális, hogy amennyiben adódik egy a KBC stratégiájába illeszkedő lehetőség, attól nem zárkózunk el.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.