BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Növekedés - lépéskényszer nélkül

2005.05.31., kedd 00:00

Június 1-jétől megújult formában, K&H Általános Biztosító Rt. néven fut tovább az Argosz Biztosító. A névváltáson túl hoz-e ez bárminemű egyéb változást a cég és ügyfelei életében?

Igen is, meg nem is. Az Argosz nem csupán nevet cserél, hanem logója, arculata is megváltozik, igazodik a KDB magyarországi pénzügyi csoportjához. Ugyanakkor a tevékenységét tekintve a társaság ugyanaz marad: kompozit engedéllyel rendelkező, de mindenekelőtt a nem élet ágban aktív biztosító, amely elsősorban saját ügynökhálózatára támaszkodik. Tehát alapvetően ezután is azt tesszük majd, amit eddig: marad a menedzsment, nem tervezünk átalakítást a szervezetben, a bevett értékesítési csatornákon sincs okunk változtatni. A K&H bankcsoporttal meglévő szálakat természetesen igyekszünk szorosabbra fűzni, megpróbálva maximálisan kihasználni a szinergiák nyújtotta előnyöket.

A kompozit engedély dacára az Argosz csak marginális, 11 millió forintot el nem érő életbiztosítási portfólióval dicsekedhet.

A K&H Általános Biztosító kompozit engedéllyel rendelkezik, tehát elvileg mindkét ágban tevékenykedhet. Néhány éve kezdtünk el az Argoszban életbiztosításokkal foglalkozni, ám Magyarország uniós csatlakozását követően az új biztosítási törvény - a függő ügynökökkel összefüggő - módosítása következtében gyakorlatilag felhagytunk a portfólió bővítésével. Az életbiztosítás a K&H Életbiztosító területe és nem a miénk.

Az Argosznak kialakult ügyfélköre, hosszú évek munkájával megalapozott hírneve van a piacon. Nem tartanak attól, hogy a névváltás e tekintetben gondot okozhat?

Hadd mondjak el valamit, ami számunkra rengeteg tanulságot hozott. Az Argosz kimondottan a mezőgazdasági biztosítások értékesítésére alakult, aztán az évek múlásával a portfólióból egyre nagyobb szeleteket hasítottak ki az egyéb nem életbiztosítási konstrukciók. Gondolok itt például a kötelező gépjárműfelelősség-biztosításra, amelyben a harmadik legnagyobb piaci szereplő vagyunk. Nos, nemrég végeztünk egy felmérést, amelyből kiderült, hogy a fenti folyamatok dacára az Argoszt még mindig az agrárbiztosításokkal azonosítja a közvélemény. Mi azonban általános biztosító akarunk lenni, a szó univerzális értelmében, a családok, továbbá a kis- és középvállalkozások biztosítója. Jó ideje már ebben az irányban is tartunk, de a felmérés szerint ezt egyelőre nem sikerült tudatosítani a piacon, ezért változtatni kell a kommunikációnkon. Ebből a szempontból cseppet sem aggaszt, hogy változni fog a megítélésünk, hiszen pontosan ez a célunk. Nem véletlen, hogy a névváltással egy időben a K&H csoport imázsa is felfrissül.

A tény, hogy az Argosz is magára ölti a belga anyacég, a KBC "uniformisát", milyen tekintetben jelenthet többletet a biztosítónak?

Belgium meghatározó pénzügyi csoportjaként a KBC azt az elvet szeretné meghonosítani Kelet-Közép-Európában, amelyet otthon is követ, természetesen nem megfeledkezve a helyi sajátosságokról. Eszerint a standard termékpalettát minden értékesítési ponton hozzáférhetővé kell tenni, azaz hogy a bankfiókban biztosítási termékeket is lehessen kapni. Maradva Magyarország példájánál: anyavállalatunk rendkívül erős leánybankot működtet itt, van alapkezelője, élet- és nem élet biztosítója is. Szükségszerű összehangolni ezek értékesítési tevékenységét annak érdekében, hogy az ügyfél minden igényére egyetlen helyen lehessen megoldást kínálni. A keresztértékesítés jó üzlet egy pénzügyi csoportnak, de az ügyfél számára is előnyös, ha mindent egyetlen helyen tud beszerezni. A mostani arculatfrissítéssel azt szeretnénk tudatosítani minden leánycég minden ügyfelében és a közvéleményben is: mi egy család vagyunk, ezért bármelyik értékesítési pontunkat választják, ott a teljes csoport kínálatát prezentáljuk számukra.

A szorosabb együttműködés várhatóan letisztultabbá teszi az egyes cégek termékstruktúráját. A K&H Általános Biztosító portfóliójában várható-e változás, akár stratégiai megfontolásból?

Mint mondottam, az Argosz agrárbiztosítónak indult, de napjainkban már autósbiztosító, hiszen portfóliójának mintegy 80 százalékát a kötelező és a casco biztosítás teszi ki. A lakás- és egyéb ingatlanbiztosítások részaránya 15 százalék körüli, az agráriumé mindössze 3 százalék. Utóbbi alacsony volta miatt sikerült az elmúlt évet átvészelnünk viszonylag nagy díjbevétel-kiesések nélkül, miután az állami támogatások felfüggesztése 2004-ben gyakorlatilag derékba törte a mezőgazdasági biztosítások piacát. Egyébként attól tartok, az idén sem várható áttörés ezen a téren, ezzel együtt igyekszünk megőrizni agrárportfóliónkat, már csak a gyöke-reink miatt is. Öngyilkos árversenyben azonban nem vagyunk partnerek, bár erre nemigen számítok.

Hasonló magabiztossággal meri-e ezt állítani a kötelező gépjárműfelelősség-biztosítási piac esetében is?

Nézze, mi ebben az üzletágban meghatározó szereplők vagyunk, a harmadik helyünk stabil és tartható. De ennél is fontosabb, hogy profitot realizálunk, és ez nem feltétlenül jellemző minden egyes piaci szereplőre. Az ügyfeleinket nagyon jól ismerjük, és közülük a jókat igyekszünk megtartani. Szerencsére vagyunk olyan helyzetben, hogy érdekeltté tudjuk tenni őket abban, hogy megmaradjanak nálunk, dacára az erős versenynek, a szerintem gyakorta indokolatlanul alacsony versenytársi díjaknak. Ugyanakkor a legutóbbi kampány már azt igazolta, a piac közelebb jutott a felnőtté váláshoz: egyre több piaci szereplő ismeri fel, hogy a kgfb piacán van egy kötelező szolgáltatási színvonal, amelyhez tartozik egy minimumár. Azok a cégek, amelyek ez alá merészkedtek, megégették magukat, milliárdokat buktak a kísérleten. Úgy gondolom, a piac évről évre kiegyensúlyozottabbá, érettebbé válik, ez együtt jár azzal is, hogy a verseny fokozatosan a szolgáltatási színvonalra, a biztosítók reputációjára terelődik át. Ez természetesen valamelyest nehezíti a versenyfeltételeket, elvégre az árnál erősebb érveket kell felsorakoztatni.

Ilyen körülmények között mennyire ítéli tarthatónak a kgfb-piacon elért 9 százalék körüli részesedésüket?

Az első negyedévben némi csökkenés figyelhető meg a részesedésünkben, ezzel párhuzamosan azonban a portfóliónk minősége számottevően javult. Bízom abban, hogy a jó ügyfeleket érdekeltté tudjuk tenni a maradásban úgy, hogy az üzletág se veszítsen a nyereségességéből. Azáltal pedig, hogy a névváltás révén jóval ismertebbé válunk a piacon, a portfóliónkra is jó kihatással lehet, hiszen a K&H Banknak több mint félmillió lakossági ügyfele van.

Ez közelebb hozza a célul kitűzött 5 százalékos piaci részesedés elérését a nem élet ágban?

Az elmúlt év végi 4 százalékos részarányunk az első fél évben 0,2 százalékponttal mérséklődött ugyan, ám továbbra is reálisnak tartom, hogy 2007-re meglegyen az 5 százalék. Az első háromhavi megtorpanás mögött egyértelműen az áll, hogy a korábbi évekhez képest eltolódott az agrárbiztosítások díjának befizetése a második negyedévre. Ugyanakkor kgfb-ben nem elhanyagolható növekedés mutatkozott már az év legelején is, és remélhetőleg a hátralévő hónapokban is megmarad valami a dinamikából. És hát a portfóliónk kétharmada ezekből a gépjármű-biztosításokból tevődik össze.

A növekedésnek persze létezik nem organikus módja is. Tavaly André Bergen, a KBC Group alelnöke azt nyilatkozta: ha bármilyen vételi lehetőség merülne fel a magyar biztosítási piacon, nem zárkóznak el annak megvizsgálásától. Történt-e bármi e tekintetben?

Nem titok, hogy minden olyan országban, ahol a KBC jelen van, a piac mintegy 10 százalékának megszerzésére törekszik, mivel ez már kiegyensúlyozott működést biztosít. Az is világos, hogy a K&H Általános Biztosító számára talán az erejét meghaladó elvárás a 10 százalék elérése középtávon, három-négy éven belül. Ezért az érdeklődés fennáll egy esetleges akvizícióra, de nem bármi áron, hiszen nem vagyunk lépéskényszerben. Mind a bank-, mind a biztosítói szektorban egyébként a koncentráció erősödésére számítok, így teljesen normális, hogy amennyiben adódik egy a KBC stratégiájába illeszkedő lehetőség, attól nem zárkózunk el.

A szerző további cikkei

Vélemény cikkek

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.