Ön szerint mivel nyerte el a tulajdonosok bizalmát?
Az elmúlt két év teljesítménye igazolta, hogy jó kezekben van a vállalat: a Rába Rt. mindhárom üzletága növekedési pályára állt 2004-ben. Ezalatt nemcsak a számszerű eredményeket értem, hanem a megkezdett folyamatokat is, hiszen ezek sokkal fontosabbak, mint egy adott pillanat fényképfelvétele.
Megfordult a fejében, hogy esetleg nem önt kérik fel vezérigazgatónak a következő három évre?
Nem ezzel foglalkoztam, a munkára koncentráltam, amelyből az elmúlt időszakban is bőven kijutott.
Sikerült elérni a vezérigazgatói megbízatásakor kitűzött céljait?
A két éve meghirdetett stratégia sarokpontja a cég portfóliójának megtisztítása és a stratégiai szempontból megtartott üzletágak nyereségessé alakítása volt, amely az erőforrások méretre szabását is magában foglalta. A megvalósítást azonban kedvezőtlenül befolyásolta a gazdálkodási környezet vártnál nagyobb mértékű romlása. Ez azonban nemcsak az exportorientált járműipari szektort sújtó árfolyamváltozásoknak köszönhető, hanem egyéb tényezőknek, így a beszerzési források drágulásának is. Az amúgy szárnyaló acélárak mellett a Diósgyőri Acélművek (DAM) felszámolása az egész belföldi piacot váratlanul érte, így minket is. Abban a környezetben, ahol az acél iránti kereslet világviszonylatban nő, nem törvényszerű, hogy egy jelentős pozícióban lévő acélgyártó vállalat tönkremenjen. A DAM kiesését nyugat-európai beszállítókkal pótoltuk, ez a logisztikai költségek növekedését vonta maga után. Emellett problémát jelentett az uniós csatlakozás kapcsán az USA-piacon a vámkedvezmény elvesztése és az élőmunkaköltségek növekedése is.
A motorüzletágat, a sárvári kandallóüzemet, a kispesti öntödét és a futballstadiont az ön közreműködésével sikerült értékesítenie a társaságnak. Vannak-e még további eladásra váró üzletrészek?
A portfólió tisztításakor azt tartottuk szem előtt, hogy a Rába Rt. csak az üzletileg megalapozott, a stratégiai céloknak megfelelő tevékenységeket, leányvállalatokat tartsa meg. Ezt megvalósítottuk. A most meghirdetett középtávú stratégia egyik elemeként az egyes üzletágak belső működését, tevékenységét alakítjuk át. Ilyen például az alkatrészüzletágunkban a haszonjárműülés-gyártó részleg, amelyre a piaci igények esetleges kifulladása után már nem fordítunk újabb erőforrásokat. Emellett a nem termelő ingatlanokat is igyekszünk hasznosítani. A próbapályán kívül 175 hektárnyi ingatlanunk van, ebből 75 hektárnyi nem termelő területet tervezünk értékesíteni a következő három év folyamán.
Elemzők szerint a Rába élőmunkaköltsége még mindig jóval magasabb, mint a versenytársaké.
Azzal együtt, hogy az elmúlt két évben jelentős javulás volt megfigyelhető, még valóban magasabb. Ennek két magyarázata van: egyfelől a Rába vertikálisan integrált vállalat, amely jól működött a múltban, ám egy korszerű cégnek ma már nem ez a sajátossága. Másrészt a technológiai színvonalunk kevésbé fejlett, mint a legtöbb versenytársunké. A most elfogadott programunk e problémák megoldására is kiterjed.
Lát esélyt arra, hogy 2007-re behozzák a lemaradást?
Sok szempontból már most sem vagyunk hátrányban, csak másképp kell dolgoznunk. Nem csupán termelési és technológiai szempontból kell versenyképesnek lennünk, hanem a költségek terén is. Itt hangsúlyoznám: a járműiparban a verseny globális, így az olyan országokban - Brazíliában, Indiában - működő vállalatok is a konkurenseink közé tartoznak, ahol a munkaerő olcsóbb, mint Magyarországon.
Az acélárak emelkedése milyen mértékben jelent akadályt a vállalat számára?
Problémát okoz, bár az acél drágulását részben már át tudtuk hárítani a vevőinkre. A versenytársakhoz képest sokkal hamarabb tettük meg az ehhez szükséges lépéseket, és a látható alapanyagártrendet már tavaly februártól érvényesíteni kezdtük a vevői kapcsolatainkban. Ez persze nem volt könynyű, mivel a járműipari szerződések általában nem terjednek ki az alapanyagárak alakulására, azok korábbi stabil tervezhetősége miatt. A kínai gazdaság tavalyi fellendülésével és a jelentős járműipari piacok felfutásával azonban óriási lett az acél iránti kereslet, így az árak is az egekbe szöktek. Szerencsére a kapacitások mára felnőttek a kereslethez, így az alapanyagárak ismét jobban tervezhetővé váltak. Stratégiai tervünkben arra számítunk, hogy az acélárak a következő években stabilan magas szinten maradnak.
Hideg zuhanyként érte a céget a dollár váratlan gyengülése. Véleménye szerint az acélárakhoz hasonlóan az árfolyamok terén is stabilizálódás várható?
A gyenge dollár euróhoz mért árfolyamát többek között a kamatráták közötti különbség és az amerikai külkereskedelmi hiány határozta meg. A Fed sorozatos emelései nyomán a kamatszint egyre magasabb az USA-ban, amely elvileg a dollár erősödésének irányában hathat, ám a deficit továbbra is magas, így nem tudni, lesz-e változás a keresztárfolyamban. Igyekszünk a realitások talaján állni, ezért középtávú terveinkben nagyjából a jelenlegi keresztárfolyammal számoltunk. Ugyanakkor a forintot túl erősnek gondoljuk: a jelenlegi árfolyam nem szolgálja az exportorientált vállalatok és ezzel együtt magyar gazdaság érdekeit. A közeljövőt illetően a nemzeti valuta fokozatos gyengülésére számítunk.
Korábbi nyilatkozatában említette, hogy ha a forint erősödik a dollárhoz képest, akkor a Rába minden egyes forint után 140 milliót veszít. Ez a megállapítás jelenleg is megállja a helyét?
Igen, ezt most is el lehet mondani, hiszen minél nagyobb a cég exportja, annál nagyobb a forint erősödése miatt realizált veszteség. Tavaly a futómű-üzletág 126 millió dolláros árbevételt ért el, ez sokkal jobb eredményt jelenthetett volna, ha az árfolyamok nem alakulnak kedvezőtlenül.
A stratégiában továbbra is az amerikai export lesz-e a meghatározó, vagy a dollár gyengélkedése miatt inkább Európára koncentrálnak?
Folytatjuk az európai piacbővítést, két okból is. Egyfelől a piac természetes közelségben van, így a szállítási költségek alacsonyabbak, másfelől az árfolyamkockázat is kisebb. Ugyanakkor nem áll szándékunkban az Egyesült Államokból kivonulni, hiszen tavaly is jelentősen nőtt a tengerentúli exportunk. A növekedést elsősorban az európai kiviteltől várjuk, ezért kapacitásaink egy részét ide helyezzük át.
Az alkatrészüzletág esetében is Európa lesz a fő célpont?
Ezeket a termékeket továbbra is belföldre és a környező országok piacaira szállítjuk, és ezen a regionális szerepen nem kívánunk változtatni.
Nem jelent problémát, hogy az üzletág eredményessége elsősorban a Suzuki ülésmegrendeléseitől függ? Hiszen a Swift modellváltása miatt bekövetkezett kiesés erősen érződött a tavalyi eredményeken is.
Az alkatrészüzletág árbevételének körülbelül negyven százalékát teszi ki jelenleg ez az üzlet. Az arány meghatározó, ugyanakkor a tapasztalatok azt mutatják, hogy olykor egy közepes méretű vállalatnak, mint amilyen a Rába alkatrészüzletága, előnyös egy fejlődőképes stratégiai partnerhez kötni a szekerét, még akkor is, ha ez kockázatot rejt magában. Úgy látjuk, a kockázat vállalható, ezért üzleti kapcsolatunknak inkább a pozitív hozadékára koncentrálunk. Az új Swift modell felfutásának köszönhetően a közeljövőben az árbevétel jelentős bővülésére számítunk.
Sokan úgy látják, hogy a futómű- és az alkatrészüzletág mellett háttérbe szorul a Rába harmadik fő tevékenysége, a járműgyártás, holott a legmagasabb árrésű megrendelések ebben a szegmensben vannak.
Az árrés fogalma ebben a megközelítésben nem definiálható. A járműüzletág esetében ugyanis gyakran elfelejtik számításba venni azt az óriási befektetést, amelyet az elmúlt tíz évben tettünk annak érdekében, hogy megfeleljünk a honvédelmi tender elnyeréséhez szükséges követelményeknek. Ennek tükrében már nem tekinthető olyan hatalmas nyereségű üzletnek a katonai gépjárművek szállítása. Ráadásul a honvédelmi szállításoknál az igények előrejelezhetősége sokkal nehezebb, mint a másik két üzletágban. A haderőreform miatt a 15 éves keretmegállapodás ellenére sem látható teljesen pontosan, hogy a jövőben mennyi járműre lesz szüksége a minisztériumnak. Ezért itt a rugalmasságra, a vállalt kötelezettségek teljesítésére és a stabil jövedelmezőségre koncentrálunk.
A minisztériumon kívül vannak-e más vevői a járműüzletágnak, amelyek csökkenthetik a függőséget?
Természetesen, hiszen az autóbuszalváz-vásárlók is - mint például Ikarus Egyedi Autóbuszgyártó Kft. - az üzletág vevői közé tartoznak. De a több lábon állást kívánjuk elősegíteni azzal, hogy ide integráljuk az alkatrészüzletág győri üzemét, hiszen ott az alvázakhoz hasonló termékek készülnek.
Ha már szóba került az Ikarus, sikerült-e a Rábának új üzleti kapcsolatokat kiépítenie a Szovjetunió utódállamaiban, ahol a szocializmus leáldozásával a magyar buszexport is összeomlott?
A Rába képes volt arra, hogy a hullámvölgyek ellenére fönntartsa stratégiai kapcsolatait Oroszországban, s ezek az elmúlt években gyümölcsözni kezdtek. Ma már elmondhatjuk, hogy árbevételünk négy-öt százaléka a FÁK-országokba irányuló exportból származik. A további bővülés attól függ, hogy az elkövetkező években milyen mértékben támogatja az orosz állam a tömegközlekedést. Abból a szempontból versenyelőnyt élvezünk, hogy a hagyományos beszállító-vevő viszony helyett figyelembe vesszük az orosz ipar prioritásait, és a helyi összeszerelést megvalósítva lehetővé tesszük partnereink számára, hogy az ottani munkaerőt foglalkoztassák.
Hogyan látja a Rábát három év múlva?
Úgy gondolom, hogy a Rába Rt. 2007-ben a piacgazdasági elvek szerint működő, transzparens, rugalmas cégcsoportként és nyereségesen fog működni.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.