BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Egy lépés előny - "magyar" csapat Ferihegyért

2005.06.30., csütörtök 00:00

A gazdaság ismét a politika előtt jár. Miközben a különféle pártok eddig csak szép szólamokban hangoztatták a nemzeti összefogást, a hazai cégek - felismerve közös érdekeiket, részben gazdasági kényszer hatására - képesek voltak összefogni. Az OTP Bank, a Mol, a TriGránit és az Euroinvest közösen jelentkezett a Budapest Airport megvételére, s jól értesültek tudni vélik, hogy a "nemzeti csapat" a Malév megszerzését is fontolgatja.

Közhely, hogy Magyarország kis ország. Jól menő cégeink sorra kinőtték a nemzeti piacot, ma már egy középvállalat is csak exportra építve lehet tartósan életképes. Ilyen körülmények közt nem csoda, hogy az első hazai gyökerű transznacionális vállalatok is megjelentek, arra azonban még nem volt példa, hogy ezek összefogva, közös célért szálljanak síkra.

Egyelőre nem tudni, hogy a mostani kezdeményezés egy trend előjele-e. Minden bizonnyal sok múlik az első projekt sikerén, ezért is fontos, hogyan reagál az állam. Hiszen a kudarc sokakat elrettenthet, míg a siker másoknak is meghozhatja a kedvét az ágazatokon átívelő összefogásokhoz.

Nem mintha túlzottan komolyan kellene vennünk, hogy nagy "nemzeti cégek" összefogásáról van szó, hiszen az sem tisztázott, mit jelent ez a kategória. A két tőzsdei társaság tulajdonosai közt igen sok külföldi befektetőt találunk, a hazai bejegyzés pedig nem sokat jelent.

Ami igazán fontos, az az, hogy az érintett cégek jórészt honi munkahelyeket tartanak fenn, itthon fizetnek adót, s a menedzsmentet is szoros érzelmi kötelék fűzi Magyarországhoz. Ezért alighanem a csak most megjelenő külföldiekhez képest jobban számít nekik tágabb környezetük állapota és az infrastruktúra fejlődése. Így az ilyen jellegű ígéretek ezen cégvezetőktől sokkal hihetőbben hangzanak, hiszen a célok sokszor önös érdekeikkel is egybeesnek.

Így a kezdeményezés feltétlenül megér némi állami segítséget, bár a pontos mérték nehezen becsülhető. Mindenképpen érdemes volna előretekinteni, hiszen igen sok hasonló, akár nagyobb volumenű kérdést kell még megoldani itthon. Elég csak az autópálya-építésekre vagy a MÁV és a posta privatizációjára gondolni. Csak az a kérdés, szerencsés-e, ha a gazdaság gyakorlati irányítása még inkább néhányak kezében összpontosul.

A szerző további cikkei

Vélemény cikkek

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.