A nagy áruházláncok beszállítói immár hónapok óta követelik - természetes szövetségesre lelve a kisebb konkurens boltok üzemeltetőiben -, hogy az állam nyirbálja meg a multik szerződéskötési szabadságát. Azt már sikerült elérniük, hogy számos terméknél a beszerzési ár alatti értékesítés tilalmával az áraknak alsó (!) korlátot szabott az elvileg a fogyasztóként fellépő választópolgárokat képviselő állam, miközben minden más piacon az ár maximálása a bevett szokás.
A beszállítók most azért küzdenek, hogy az érintett termékkör szélesítése mellett már az adható maximális fizetési haladékot is törvényileg szabják meg. Úgy érzik ugyanis, hogy igencsak egyenlőtlen alkupozíciójukat a hipermarketek kihasználják, s szép lassan teljesen ellehetetlenülnek.
Az óriásboltok üzleti modelljét áttekintve be kell látnunk, hogy a gyártóknak sok mindenben igazuk van. A hipermarketek lényegében megkerülhetetlenek lettek: aki nincs ott a polcaikon, elbukott a piacon. Így aztán a cégek egymás alá ígérnek árban, miközben egyre jobb szállítási feltételeket vállalnak, s egyre hosszabb kereskedelmi hitelt kínálnak.
A másik oldalról nézve, hipermarketet üzemeltetni tulajdonképpen a világ legjobb dolga. Ha van egy berendezett óriáscsarnokunk, már szinte tőke sem kell. A szállítóktól átvett gyorsan forgó cikkeket egyetlen nap alatt értékesíthetjük, miközben fizetni ráérünk két hónap múlva is. Így a stabilan várható 60 napos bevételtömeget szabadon befektethetjük hosszú távra is: ha újabb áruházakat építünk, amelyeknek árukészletét szintén ingyen meghitelezik a gyártók, akkor még több szabadon befektethető pénzünk lesz. A növekedéshez szükséges pénz jó részét tehát nem a tulajdonosoknak kell biztosítani, ráadásul a klasszikus hitelállomány sem nő. Így a minél gyorsabb növekedés a tulajdonosok elemi érdeke.
A modell ugyan nehezen indul be, hiszen a fejlesztésekhez jókora napi bevételre van szükség, viszont csak akkor bukhatna meg, ha a forgalom egyszer csökkenésnek indulna, ettől azonban a kis boltokénál alacsonyabb árak miatt aligha kell tartani. Ha pedig elfogy a meghódítható piac, a láncok alighanem egymás bekebelezésébe kezdenek majd.
A kérdés csak az, hogy mindez ok-e az állami beavatkozásra, hiszen a kiszolgáltatottság mértéke igencsak hasonló például az gépjárműalkatrész-beszállítóknál is, sőt ott sok olyan speciális termék van, amelyet kizárólag egyetlen márkába építenek be. Mégis, abban az ágazatban termelési stabilitásuk érdekében a gyártók sohasem lehetetlenítik el jó beszállítóikat.
A fogyasztásicikk-gyártók azért vannak rosszabb helyzetben, mert termékeik könnyedén helyettesíthetők. Csak úgy javíthatnak pozíciójukon, hogy - akár a hipermarketek - termékeik révén ők is megkerülhetetlenek lesznek. Ennek három útja lehet: a vevők ragaszkodásának kiharcolása, vagy ha képesek lesznek egy terméket a legolcsóbban kínálni, s így a boltnak extraprofitot hozni, vagy méretük miatt muszáj szóba állni velük.
Míg az első út realitását számos nemzetközi fogyasztásicikk-gyártó eredményei igazolják, a másik két stratégia létjogosultsága itthon igencsak kérdéses. Árban a legtöbb cég nem vetekedhet keleti versenytársaival, míg a hipermarketek méretbeli utolérése országokon átnyúló felvásárlásokat vagy stratégiai szövetségeket feltételezne.
Ilyen helyzetben nem csoda, ha a könnyen helyettesíthető termékek előállítói az államtól várják a csodát. Csakhogy elfelejtik: a törvények csak Magyarországra vonatkoznak, míg az import liberalizált. A cégek sürgette védőrendelkezések végeredménye így könnyen a piacról való teljes kiszorulásuk lehet.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.