Az idei adóbevételek 170 milliárd forinttal maradnak el a tervezettől. Vélhetően ez többnyire tervezési hibának tudható be, de van-e ebben az állami adóhatóságnak is némi felelőssége?
Az adóbevételek alakulásáról a Pénzügyminisztérium hatáskörébe tartozik a tájékoztatás, erről nem kívánok nyilatkozni. Egyébként az áfabevételek elmaradásának oka nagyrészt az, hogy tavalyról ez évre húzódtak át a kiutalások.
Szerepet játszhat ebben az is, hogy az APEH - mióta ön irányítja - kevésbé szerepel a nyilvánosság előtt, pedig az adózók ellenőrzés általi fenyegetettségének megelőző hatása jóval nagyobb lehet, mint amennyit bármilyen kényszerítő eszközzel el lehet érni.
Nem gondolom, hogy az APEH elnökének állandóan a nyilvánosság előtt kellene szerepelnie, vagy riogatnia az adózókat ahhoz, hogy az adóbevételek terv szerint áramoljanak a költségvetésbe. A szervezetnek megvan a megfelelő tájékoztatási részlege, amelynek az a dolga, hogy az adóhatóság magas színvonalú munkájáról folyamatos tájékoztatást adjon, és létezik a hatósági-ellenőrzési részleg is, ahol a konkrét ellenőrzéseket végzik, s ezzel szerintem az említett megelőző hatást el tudjuk érni.
Emiatt nem éri "szemrehányás" az új pénzügyminiszter részéről, akivel egy megyéből származnak, és jól ismerik egymást? Megszűntek volna a PM és az APEH közötti állandó viták?
Jó a kapcsolatunk, de a korábbi pénzügyminiszterrel is hasonló volt. Szakmai viták persze előfordulnak a pénzügyi tárca szakértőivel, de tudni kell, hogy az APEH a pénzügyminiszter alárendeltségében működő közigazgatási szervezet. Korábban több területen voltak súrlódások: a pénzügyi tárca sokat kritizálta az adótervezési és az ellenőrzési területet, de a kritika jogos volt, ezért ezeken a területeken személyi és szervezeti változásokat hajtottunk végre.
Minden utasítást végrehajt, amit a Pénzügyminisztériumtól, illetve a kormánytól kap? Elődjének az okozta a vesztét, hogy mert ellentmondani bizonyos kérdésekben. Önnel akkor ez nem fordulhat elő?
Azt gondolom, hogy az előbb említett két területen tényleg szükség volt a változásokra. Korábban az APEH adatszolgáltató-regisztrációs szerepet töltött be, az utóbbi időben viszont megnőtt az igény arra, hogy mi ne csak adatot szolgáltassunk, hanem mélyebb prognózisokat is készítsünk. Erre nem voltunk felkészülve. A másik terület, amelyet jogosan kritizáltak, az ellenőrzési tevékenység volt, mivel kicsit nehezen reagáltunk az európai uniós belépéssel együtt járó változásokra. Kiderült, hogy az új helyzet - azaz a kivetéses adómegállapítás helyébe lépő önbevalláson alapuló rendszer - "melegágya" lehet az áfacsalásoknak, s erre a hivatal tavaly még nem fordított kellő energiát.
A kormányzattal eszerint jó a kapcsolata; és milyen Kovács Árpáddal, az Állami Számvevőszék elnökével, aki kinevezése előtt kijelentette, hogy nem tartja önt alkalmasnak az APEH vezetésére?
Kovács elnök úrral azóta tisztázódott a félreértés, nem maradt tüske bennem vele szemben.
A jogtalan áfavisszatartás sok vállalkozás helyzetét megnehezítette, de állítólag még most is vannak a 2004-es áfabevallásokhoz kapcsolódóan vissza nem utalt tételek. Valóban így van?
Május végére gyakorlatilag kiutaltuk ezeket. Valóban van még néhány vállalkozó, aki nem jutott hozzá a tavalyi bevalláshoz kapcsolódóan az adójához, ám ezeknél valamilyen probléma merült fel.
Az idén változott az áfabevallások ellenőrzési filozófiája is. Volt ennek értelme?
Az áfa-visszaigényléseknél továbbra is vannak visszaélések. Jellemző, hogy fiktív cégeket, fiktív számlákat találunk. Vannak milliárdos ügyletek is, ahol csalásokat gyanítunk. Ez évtől alaposabban vizsgáljuk azokat az ügyleteket, ahol adóminimalizálási törekvéseket látunk, vagyis a bevallás csak látszólag befizetés, de ha a tartalom mögé nézünk, kiderül, hogy az adózók bevételük eltitkolásával, illetve nem valós költségszámlák befogadásával érik el a számukra kedvező egyenleget. A vizsgálatokat nagy tömegben kezdtük el, az eredményekről egy-két hónap múlva tudunk beszámolni.
A személyi-szervezeti változásokon kívül milyen módosításokat vezetett be?
A nemzetközi gyakorlat intenzív tanulmányozásával gőzerővel folyik az új, korszerű ellenőrzési módszertan kidolgozása. Büszke vagyok arra, hogy már most bevezettünk egy új vizsgálati módszert, amikor is a hagyományos és az operatív ellenőrzést kombináljuk. Nem csupán a nyugtaellenőrzésnél, de a hagyományos adóellenőrzésnél is, ha az adózó hivatkozik valamelyik másik cégre, egy telefont követően a másik ellenőrző csapat máris megjelenik azoknál is. Vagyis időben és koncentráltan lépünk fel.
Igen sok tisztességes adózó panaszkodik, hogy miközben az adócsalókat nem képesek utolérni, a tisztességeseket "bántják". A hivatal elnökeként inkább az APEH hatósági eszközeit igyekszik hangsúlyozni, a "polgárbarát" adóhatóságot erre az időszakra elfelejthetik az adózók?
Arra törekszem, hogy az APEH egyszerre legyen szolgáltató típusú, "polgárbarát", ugyanakkor érvényesítse a szigorú, következetes hatósági oldalát is. A kettő optimális egyensúlyát kell megtalálni.
Bizonyos területeken néha nem érződik az egyensúlyra törekvés. Most úgy tűnik, hogy "rászálltak" az építőiparra. Miért?
Óvakodnék attól, hogy adózói köröket kiemeljek vagy minősítsek, de az építőipari tevékenység tavaly és az idén is kiemelt ellenőrzési célpont, mivel rengeteg szabálytalanságot tapasztalunk. Itt az a jellemző, hogy vállalkozói láncolatok alakulnak ki, s ezekben a láncolatokban gyakran eltűnik valahol az áfa. Ezért kell fokozott figyelmet fordítanunk erre a területre.
?és gondolom, azért is, mert a kormány kemény harcot hirdetett a feketegazdaság ellen. A százlépéses program keretében kaptak-e új feladatokat? A háztartási alkalmazottakat már szeptembertől ellenőrizheti az adóhatóság. Készülnek erre?
Most vannak a parlament előtt a szükséges törvénymódosítások, sok feladatunk lesz, amelyekről az elfogadott törvények ismeretében tudok majd nyilatkozni. A háztartási alkalmazottakat elvileg most is ellenőrizhetnénk, de nem áll szándékunkban a tömeges vizsgálat szeptembertől sem.
Miközben a kormány hatalmas erőfeszítéseket tesz a feketegazdaság elleni harc jegyében, az eszébe sem jut senkinek, hogy az APEH ellenőreinek a számát kellene növelni, hiszen egy revizor a többszázszorosát "termeli" ki a költségvetés részére, mint amennyibe kerül. Próbált már lobbizni a revizorok számának növeléséért?
A realitásokat nekünk is figyelembe kell venni. Az APEH-ban az utóbbi két évben létszámleépítés volt, amely a revizorokat is érintette, s ez már megmutatkozik az ellenőrzések darabszámának a csökkenésében is. A jövő évi költségvetésünket már egyeztetjük, természetesen próbálunk minél több pénzt kérni a megnövekedett feladatainkra, de az idén az adott kereteken belül kell gazdálkodnunk.
Ezért keresték meg a nagy könyvvizsgáló cégeket, hogy őket is bevonják az ellenőrzésekbe?
Ez félreértés. Mi sohasem kezdeményeztük bevonni az említett szervezeteket vizsgálatainkba, sőt az ötletet sem tartottuk szerencsésnek. Az adóreform-bizottság javaslata volt, s mi azért kerestük meg az említett könyvvizsgáló cégeket, hogy az esetleges törvénymódosítási szándék esetén tájékoztathassuk a törvényhozókat, mibe kerül külső könyvvizsgálók bevonása az ellenőrzésbe. A felméréseink szerint sokkal többe, mint az adóhatósági ellenőrök foglalkoztatása.
Érezhetők már az ellenőrzési területen végrehajtott változások? Mire számíthatnak még az adózók? Kiket vizsgálnak kiemelten az idén?
Az eredmények nagyon jók. Az általunk végzett utólagos ellenőrzéseknél 81 milliárd forint nettó adókülönbözetet állapítottunk meg az első öt hónapban, míg a kényszerintézkedések hatására 93,5 milliárd forintot szedtünk be, amely meghaladja az előző év hasonló időszakának teljesítményét. Az idei ellenőrzési tervünkben már nem lesznek módosítások, vagyis az építőipar mellett kiemelten vizsgáljuk még a számítástechnikai alkatrészek kereskedelmét, valamint a cipő-ruha értékesítést. A személyi jövedelemadóval kapcsolatban a munkáltatók adatszolgáltatásának vizsgálatára helyezünk nagy hangsúlyt, mert sok a hiba. A magánszemélyek adóbevallásában az adókedvezmények és -mentességek igénybevételét vizsgáljuk.
A szűkös anyagi lehetőségek ellenére miként sikerült belülről elismertetnie magát? Eléggé rossz idők járnak az APEH-osokra: a jutalmak elmaradtak, létszámleépítés volt.
Együtt éltem meg ezekkel az emberekkel az elmúlt két év nehéz időszakát, és fontosnak érzem, hogy visszaadjam az APEH-osok önbizalmát, amelyet az elmúlt időszakban sok minden megtépázott. Kinevezésem után három hónappal nyugodtan kijelenthetem: nem véletlenül kapták meg az első negyedévben a dolgozók jutalmukat, és bízom benne, hogy a második negyedévben is így lesz.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.