Nemrég bejelentették, hogy mint vezérigazgató részesedést szerzett a Tv 2-ben, majd éppen ezért lemondott az Econet.hu felügyelőbizottsági tagságáról. És jött a hír, hogy a többségi tulajdonos SBS Broadcasting kockázatitőke-társaságok kezébe kerül. Az üzlet a vezérigazgatónak is jól jött?
Nem erről van szó. Az SBS Broadcasting arra törekszik, hogy minden egyes piacon, ahol jelen van, a lehető legtisztább rendszert építse ki, jól átlátható struktúrával, amelyben nincs jelen a régi vezetés. Romániában és Skandináviában is így építettek ki többségi tulajdonosi kontrollt, és ez a tisztítási folyamat lényeges eleme volt az SBS eladási folyamatának. A Tv 2 ráadásul igen komoly szerepet játszik a tulajdonos portfóliójában, hiszen éves forgalmával a teljes csoporton belül 15 százalékos szeletet tudhat magáénak.
Közben egy másik jelentős fegyvertényt is véghezvitt. Sikerült meghosszabbítani az ORTT-vel az adó műsor-szolgáltatási koncesszióját. Mi múlik az öt évvel meghosszabbított kontraktuson?
A koncesszió biztosítja a stabilitást 2007 és 2012 között. A televíziós iparág működtetéséhez több hosszú távra szóló szerződés szükséges. Ha például tárgyalunk egy amerikai filmstúdióval, akkor ötéves üzleteket kötünk.
Elég hamar megtalálták a közös hangot, pedig nem mindig volt zökkenőmentes a kapcsolat.
Nem titok: nem akartuk, hogy választási ügylet legyen a koncessziós megállapodásból, akkor ugyanis a politikai pártok pingpongasztalára kerültünk volna. Az egyezség egyébként megfelel a médiatörvény jogi előírásainak, amely csak azt írja elő, hogy legkésőbb 14 hónappal az eredeti szerződés lejárta előtt születhet meg a hosszabbítás. Súlyos szerződésszegést pedig nem követett el a Tv 2. Az esetleges elsötétítéseket nem ilyenek miatt rótta ki a testület.
Sokak szerint jó üzletet kötött a Tv 2 és az RTL Klub is, hiszen a korábbihoz hasonló méretű koncessziós díjat fizetnek a jövőben. Az évi másfél milliárd forint körüli összeget viszont többen keveslik.
Azok állítják ezt, akik nem értenek hozzá. Magyarországon a tévék európai viszonylatban is a harmadik legmagasabb díjat fizetik. Ennél többe csak Finnországban és Angliában kerülnek a jogok, míg máshol jóval kevesebbért adnak koncessziót, vagy akár nem is kell érte fizetni. Ráadásul, mivel a hazai reklámpiac jelentősen elmarad a nyugat-európaitól, ezért itt éri meg a legkevésbé televíziózni, ha a reklámbevételeket és a kirótt díjat vesszük alapul. Akár úgy is felfoghatjuk, hogy mi kompromisszumként fogadtuk el a korábbival hasonló méretű díjat, hiszen a piacon sokkal több a szereplő, mint nyolc évvel ezelőtt, azaz a reklámtortán is többen osztozkodnak. A Tv 2-nek például tavaly volt az első nyereséges éve, hosszú-hosszú veszteséges működés után. A társaság még csak most kezd majd profitálni abból, amit nyolc éve elkezdett.
Komoly növekedéssel számolnak?
Jelenleg 55-60 milliárdos a televíziós reklámtorta. Az éves bővülés pedig 13-15 százalékos. Nagy kérdés persze, hogy marad-e ez a növekedési ütem. Ha igen, akkor három év múlva lehet 75 milliárd forint felett a tévés hirdetési piac. Miközben a produkciós szerződések és a filmcsomagok is évről évre legalább 10 százalékkal emelkednek. Azaz a piac nagyjából csak annyival nő, amennyivel a költségek is emelkednek.
Viszont nincs már hitelállománya a Tv 2-nek.
Újdonság ez az életünkben. Visszafizettük a hiteleket. Így a nettó profit sokkal jobban nőhet, és a cash flow is kedvezőbben alakulhat majd a jövőben. Sőt megdöntjük a tavalyi eredményt. Akkor több mint 22,5 milliárd forint folyt be. Ha minden jól megy, akkor 10 százalékkal bővülhet az idei évben a tévé árbevétele.
Meddig tartható fenn a növekedési ütem?
Nem lehet megmondani. Az idén egyszer már nagyon megijedtünk. Májusban jóval a terv alatt zártunk, mert egyszerűen kevesebb pénzt szántak reklámokra a hirdetők. A mindennapi fogyasztási cikkeket gyártó FMCG-cégek igencsak megvágták a reklámokra szánt büdzséjüket. Aztán szerencsére "visszaállt" a rend. Olyannyira, hogy amit ott elvesztettünk, azt várhatóan sikerül visszaszerezni az ősszel.
Kik pótolták a csökkenő FMCG-hirdetőket?
A pénzügyi szektor, az autógyártók, a biztosítási cégek lettek aktívabb reklámozók. Minden évnek megvannak a maga slágerei. Tavaly a távközlés, a mobilcégek jeleskedtek, azelőtt az FMCG-szektor. Nehéz lenne megmondani, mi lesz jövőre. Most kezdjük a tárgyalásokat a hirdetőkkel, és nem titok az sem, hogy áremelést is tervezünk. Az, hogy milyen mértékűt, még konkrétan nem tudni. Be kell "lőni" a piacot, és ez szeptember-októberben szokott megtörténni.
A televíziós piacon folyamatos zsongás tapasztalható. Évről évre növekszik a csatornák száma, az ősztől ismét újabbak kezdik meg a sugárzást. Aggasztja a csatornadömping?
Megjelent a harmadik a láb a piacon. Ezek a kis csatornák, amelyek nézettségük alapján minden évben növelik együttes részesedésüket.
A nézők mellett elhalásszák a bevételeket is.
Együtt erősek, de a 25 magyar nyelvű csatorna közül mindegyik egy szűk alternatív közönségnek szól, így külön-külön nem tudnak komoly szerepet játszani, ezért nem tudják alapvetően átrendezni a hirdetési piacot. De érezhető lesz, hogy a reklámozók is elmozdulnak a kis csatornák felé, és több hirdetést helyeznek el náluk, még akkor is, ha két domináns szereplő marad a piacon.
Mennyit veszít a két nagy csatorna jelenleg?
A számok azt mutatják, hogy a Tv 2-től alig vesznek el valamit. Az adónak 30-31 százalékos a közönségaránya, akárcsak tavaly. Most még sokkal kevésbé érint bennünket a kis csatornák boomja, de nehéz megjósolni, mit hoz a jövő.
Azért biztosan nem véletlen, hogy a nagy tévék is megpróbálnak több lábra állni. Tulajdonosaik mellékszálon újabb adókat indítanak, miközben az RTL és a Tv 2 is sales house-okat szervez maga köré. További bővítéssel is számolni kell?
Az értékesítést sokkal hatékonyabban lehet sales house-ként végezni, mint hogy mindenki megpróbáljon külön-külön boldogulni. A Tv 2 értékesítési portfóliójába jelenleg a Spektrum-, a Club- és a Tv 2-tulajdonos SBS által indított Írisz csatorna tartozik. Sőt, a csoport ötfőssé válhat, ha sikerül megállapodni a Filmmúzeummal.
Tervezik a további terjeszkedést a médiapiacon?
Ez csak a médiatörvény keretein belül oldható meg. Másik országos műsorszolgáltatóban nem lehetünk jelen, de ez nem zárja ki az egyéb üzleti lehetőségeket. Nem titkolt szándékunk, hogy a pénzt, amelyet itt sikerül megkeresni, ne vigyük ki az országból.
Mekkora összegről van szó éves szinten?
Pár milliárdos nagyságrendről.
Közeleg a digitális televíziózás világa. A koncesszió meghosszabbítása egyben azt is jelentheti, hogy a 2012-re tervezett átálláskor előnyös helyzetben lesz majd a két nagy országos kereskedelmi adó?
A digitalizáció ma még csak szlogen. Nem lehet pontosan látni, hogy mik az elképzelések. Jó lenne, ha kikristályosodna, milyen platformon és miként lehet levezényelni az átállást.
Az Antenna Hungária tavaly elkezdte a digitális földfelszíni sugárzás kísérleti fázisát. A Tv 2 és az RTL Klub azonban nem vesz részt a projektben. Miért?
A digitális televíziózás új versenyhelyzetet jelent. Most beszállni, amikor még nincs kontrollálva ez a fajta műsorszolgáltatás, kockázatos. Nem akarjuk elkötelezni magunkat, hiszen jelenleg nem tudni, melyik fajta digitális platform (földi, kábel, műhold) jelenti majd a jövőt. Ezenkívül nem akarjuk saját konkurenciánkat ily módon segíteni. A befizetett koncessziós díjak egy részéből például a Magyar Televízió részesül, míg a másik felét a kábelszolgáltatók fejlesztésére fordítják.
Technikailag felkészült a társaság az átállásra?
Nagyságrendileg egymilliárdba kerültek a tavalyi és idei fejlesztések, és most kerül sor a vadonatúj digitális vezérlőrendszer beszerelésére. Az adásokat továbbító kijátszót tavaly kicseréltük, októbertől pedig már minden digitálisan zajlik a csatorna életében. A forgatáson felvett anyag központi leolvasógépen keresztül kerül a vágókhoz, majd a vezérlőbe, onnét pedig adásba. Javul majd a minőség, a nézők élesebb képet látnak.
A digitális televíziózással még több interaktív megoldásra nyílik majd lehetőség. Az ezekhez kapcsolható egyéb bevételek növekedése már most tapasztalható.
Jól látható, hogy a nem spot bevételek aránya folyamatosan növekszik. Tavaly a Tv 2-nél ezek aránya tíz százalék volt az összes árbevételen belül, az idén már 12 százalékos lehet. Nemzetközi szinten az átlag 15-20 százalék, de akadnak olyan csatornák is, például a TF1, ahol ez a 40 százalékot is eléri.
Tíz év múlva hogyan képzeli el a magyar televíziós piacot? Marad-e a Tv 2 és az RTL Klub dominanciája?
Mint szolgáltató várhatóan megmarad. De sokkal diverzifikáltabbak lesznek a társaságok, nem egy területre koncentrálnak majd, mint ma. Tíz év múlva várhatóan többféle felületen szolgáltatunk tartalmat, amelyeket mi állítunk elő és értékesítünk. Akár televízión, számítógépen vagy mobiltelefonon keresztül.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.