BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

"A politikai pártok pingpongasztalára kerültünk volna"

Itthon szeretné befektetni a hitelmentessé vált Tv 2-tulajdonos MTM-SBS Rt. egyre jobb eredményét - nyilatkozta lapunknak Kereszty Gábor. A Tv 2 vezérigazgatója, aki nemrég részesedést is szerzett a társaságban, jelezte: szeptember közepétől digitális technológiára vált a csatorna. Az ehhez kapcsolódó tavalyi és idei fejlesztések nagyságrendileg egymilliárd forintba kerültek.
2005.09.14., szerda 00:00

Nemrég bejelentették, hogy mint vezérigazgató részesedést szerzett a Tv 2-ben, majd éppen ezért lemondott az Econet.hu felügyelőbizottsági tagságáról. És jött a hír, hogy a többségi tulajdonos SBS Broadcasting kockázatitőke-társaságok kezébe kerül. Az üzlet a vezérigazgatónak is jól jött?

Nem erről van szó. Az SBS Broadcasting arra törekszik, hogy minden egyes piacon, ahol jelen van, a lehető legtisztább rendszert építse ki, jól átlátható struktúrával, amelyben nincs jelen a régi vezetés. Romániában és Skandináviában is így építettek ki többségi tulajdonosi kontrollt, és ez a tisztítási folyamat lényeges eleme volt az SBS eladási folyamatának. A Tv 2 ráadásul igen komoly szerepet játszik a tulajdonos portfóliójában, hiszen éves forgalmával a teljes csoporton belül 15 százalékos szeletet tudhat magáénak.

Közben egy másik jelentős fegyvertényt is véghezvitt. Sikerült meghosszabbítani az ORTT-vel az adó műsor-szolgáltatási koncesszióját. Mi múlik az öt évvel meghosszabbított kontraktuson?

A koncesszió biztosítja a stabilitást 2007 és 2012 között. A televíziós iparág működtetéséhez több hosszú távra szóló szerződés szükséges. Ha például tárgyalunk egy amerikai filmstúdióval, akkor ötéves üzleteket kötünk.

Elég hamar megtalálták a közös hangot, pedig nem mindig volt zökkenőmentes a kapcsolat.

Nem titok: nem akartuk, hogy választási ügylet legyen a koncessziós megállapodásból, akkor ugyanis a politikai pártok pingpongasztalára kerültünk volna. Az egyezség egyébként megfelel a médiatörvény jogi előírásainak, amely csak azt írja elő, hogy legkésőbb 14 hónappal az eredeti szerződés lejárta előtt születhet meg a hosszabbítás. Súlyos szerződésszegést pedig nem követett el a Tv 2. Az esetleges elsötétítéseket nem ilyenek miatt rótta ki a testület.

Sokak szerint jó üzletet kötött a Tv 2 és az RTL Klub is, hiszen a korábbihoz hasonló méretű koncessziós díjat fizetnek a jövőben. Az évi másfél milliárd forint körüli összeget viszont többen keveslik.

Azok állítják ezt, akik nem értenek hozzá. Magyarországon a tévék európai viszonylatban is a harmadik legmagasabb díjat fizetik. Ennél többe csak Finnországban és Angliában kerülnek a jogok, míg máshol jóval kevesebbért adnak koncessziót, vagy akár nem is kell érte fizetni. Ráadásul, mivel a hazai reklámpiac jelentősen elmarad a nyugat-európaitól, ezért itt éri meg a legkevésbé televíziózni, ha a reklámbevételeket és a kirótt díjat vesszük alapul. Akár úgy is felfoghatjuk, hogy mi kompromisszumként fogadtuk el a korábbival hasonló méretű díjat, hiszen a piacon sokkal több a szereplő, mint nyolc évvel ezelőtt, azaz a reklámtortán is többen osztozkodnak. A Tv 2-nek például tavaly volt az első nyereséges éve, hosszú-hosszú veszteséges működés után. A társaság még csak most kezd majd profitálni abból, amit nyolc éve elkezdett.

Komoly növekedéssel számolnak?

Jelenleg 55-60 milliárdos a televíziós reklámtorta. Az éves bővülés pedig 13-15 százalékos. Nagy kérdés persze, hogy marad-e ez a növekedési ütem. Ha igen, akkor három év múlva lehet 75 milliárd forint felett a tévés hirdetési piac. Miközben a produkciós szerződések és a filmcsomagok is évről évre legalább 10 százalékkal emelkednek. Azaz a piac nagyjából csak annyival nő, amennyivel a költségek is emelkednek.

Viszont nincs már hitelállománya a Tv 2-nek.

Újdonság ez az életünkben. Visszafizettük a hiteleket. Így a nettó profit sokkal jobban nőhet, és a cash flow is kedvezőbben alakulhat majd a jövőben. Sőt megdöntjük a tavalyi eredményt. Akkor több mint 22,5 milliárd forint folyt be. Ha minden jól megy, akkor 10 százalékkal bővülhet az idei évben a tévé árbevétele.

Meddig tartható fenn a növekedési ütem?

Nem lehet megmondani. Az idén egyszer már nagyon megijedtünk. Májusban jóval a terv alatt zártunk, mert egyszerűen kevesebb pénzt szántak reklámokra a hirdetők. A mindennapi fogyasztási cikkeket gyártó FMCG-cégek igencsak megvágták a reklámokra szánt büdzséjüket. Aztán szerencsére "visszaállt" a rend. Olyannyira, hogy amit ott elvesztettünk, azt várhatóan sikerül visszaszerezni az ősszel.

Kik pótolták a csökkenő FMCG-hirdetőket?

A pénzügyi szektor, az autógyártók, a biztosítási cégek lettek aktívabb reklámozók. Minden évnek megvannak a maga slágerei. Tavaly a távközlés, a mobilcégek jeleskedtek, azelőtt az FMCG-szektor. Nehéz lenne megmondani, mi lesz jövőre. Most kezdjük a tárgyalásokat a hirdetőkkel, és nem titok az sem, hogy áremelést is tervezünk. Az, hogy milyen mértékűt, még konkrétan nem tudni. Be kell "lőni" a piacot, és ez szeptember-októberben szokott megtörténni.

A televíziós piacon folyamatos zsongás tapasztalható. Évről évre növekszik a csatornák száma, az ősztől ismét újabbak kezdik meg a sugárzást. Aggasztja a csatornadömping?

Megjelent a harmadik a láb a piacon. Ezek a kis csatornák, amelyek nézettségük alapján minden évben növelik együttes részesedésüket.

A nézők mellett elhalásszák a bevételeket is.

Együtt erősek, de a 25 magyar nyelvű csatorna közül mindegyik egy szűk alternatív közönségnek szól, így külön-külön nem tudnak komoly szerepet játszani, ezért nem tudják alapvetően átrendezni a hirdetési piacot. De érezhető lesz, hogy a reklámozók is elmozdulnak a kis csatornák felé, és több hirdetést helyeznek el náluk, még akkor is, ha két domináns szereplő marad a piacon.

Mennyit veszít a két nagy csatorna jelenleg?

A számok azt mutatják, hogy a Tv 2-től alig vesznek el valamit. Az adónak 30-31 százalékos a közönségaránya, akárcsak tavaly. Most még sokkal kevésbé érint bennünket a kis csatornák boomja, de nehéz megjósolni, mit hoz a jövő.

Azért biztosan nem véletlen, hogy a nagy tévék is megpróbálnak több lábra állni. Tulajdonosaik mellékszálon újabb adókat indítanak, miközben az RTL és a Tv 2 is sales house-okat szervez maga köré. További bővítéssel is számolni kell?

Az értékesítést sokkal hatékonyabban lehet sales house-ként végezni, mint hogy mindenki megpróbáljon külön-külön boldogulni. A Tv 2 értékesítési portfóliójába jelenleg a Spektrum-, a Club- és a Tv 2-tulajdonos SBS által indított Írisz csatorna tartozik. Sőt, a csoport ötfőssé válhat, ha sikerül megállapodni a Filmmúzeummal.

Tervezik a további terjeszkedést a médiapiacon?

Ez csak a médiatörvény keretein belül oldható meg. Másik országos műsorszolgáltatóban nem lehetünk jelen, de ez nem zárja ki az egyéb üzleti lehetőségeket. Nem titkolt szándékunk, hogy a pénzt, amelyet itt sikerül megkeresni, ne vigyük ki az országból.

Mekkora összegről van szó éves szinten?

Pár milliárdos nagyságrendről.

Közeleg a digitális televíziózás világa. A koncesszió meghosszabbítása egyben azt is jelentheti, hogy a 2012-re tervezett átálláskor előnyös helyzetben lesz majd a két nagy országos kereskedelmi adó?

A digitalizáció ma még csak szlogen. Nem lehet pontosan látni, hogy mik az elképzelések. Jó lenne, ha kikristályosodna, milyen platformon és miként lehet levezényelni az átállást.

Az Antenna Hungária tavaly elkezdte a digitális földfelszíni sugárzás kísérleti fázisát. A Tv 2 és az RTL Klub azonban nem vesz részt a projektben. Miért?

A digitális televíziózás új versenyhelyzetet jelent. Most beszállni, amikor még nincs kontrollálva ez a fajta műsorszolgáltatás, kockázatos. Nem akarjuk elkötelezni magunkat, hiszen jelenleg nem tudni, melyik fajta digitális platform (földi, kábel, műhold) jelenti majd a jövőt. Ezenkívül nem akarjuk saját konkurenciánkat ily módon segíteni. A befizetett koncessziós díjak egy részéből például a Magyar Televízió részesül, míg a másik felét a kábelszolgáltatók fejlesztésére fordítják.

Technikailag felkészült a társaság az átállásra?

Nagyságrendileg egymilliárdba kerültek a tavalyi és idei fejlesztések, és most kerül sor a vadonatúj digitális vezérlőrendszer beszerelésére. Az adásokat továbbító kijátszót tavaly kicseréltük, októbertől pedig már minden digitálisan zajlik a csatorna életében. A forgatáson felvett anyag központi leolvasógépen keresztül kerül a vágókhoz, majd a vezérlőbe, onnét pedig adásba. Javul majd a minőség, a nézők élesebb képet látnak.

A digitális televíziózással még több interaktív megoldásra nyílik majd lehetőség. Az ezekhez kapcsolható egyéb bevételek növekedése már most tapasztalható.

Jól látható, hogy a nem spot bevételek aránya folyamatosan növekszik. Tavaly a Tv 2-nél ezek aránya tíz százalék volt az összes árbevételen belül, az idén már 12 százalékos lehet. Nemzetközi szinten az átlag 15-20 százalék, de akadnak olyan csatornák is, például a TF1, ahol ez a 40 százalékot is eléri.

Tíz év múlva hogyan képzeli el a magyar televíziós piacot? Marad-e a Tv 2 és az RTL Klub dominanciája?

Mint szolgáltató várhatóan megmarad. De sokkal diverzifikáltabbak lesznek a társaságok, nem egy területre koncentrálnak majd, mint ma. Tíz év múlva várhatóan többféle felületen szolgáltatunk tartalmat, amelyeket mi állítunk elő és értékesítünk. Akár televízión, számítógépen vagy mobiltelefonon keresztül.

A szerző további cikkei

Vélemény cikkek

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.