Ha a PiS populista szólamai válnak a gazdaságpolitika alapjává, akkor várhatóan növekednek az állami kiadások, ez tovább rontja Lengyelország gyenge fiskális pozícióit, és erős inflációs várakozásokat vált ki. Ami ennél is rosszabb, a szociális kiadások kiterjesztése aligha járulna hozzá az ország ijesztő, 17,5 százalékos - nagyrészt strukturális eredetű - munkanélküliségének enyhítéséhez, ráadásul lelohasztaná az euró gyors bevezetéséhez fűzött reményeket.
Amire Lengyelországnak leginkább szüksége lenne, az a fiskális fegyelem és egy piacorientált reformkurzus, benne a munkahelyteremtést fékező, merev munkaügyi szabályok lazítása. Az elmúlt két évtizednek - a kommunizmus és a központi tervezés lebontására, illetve az Európai Unióhoz való csatlakozásra irányuló - kitartó törekvései végső soron a reformok fontos hajtóerőiként funkcionáltak. Kérdés azonban, hogy a félig populista, félig liberális erők által uralt kormányban érvényre juttatható-e ismét a további reformokhoz szükséges politikai akarat.
Az euró lehető legkorábbi bevezetésére irányuló, célzott kötelezettségvállalás elvileg ugyanúgy szolgálhatna ugródeszkaként, mint ahogy a 90-es években az EU-csatlakozás ügye. Ilyen stratégiai célkitűzés igazolásként szolgálhatna az óvatos fiskális és monetáris politikához, és - tekintettel a lengyelek erős európai azonosságtudatára - támogatást is kelthetne a szükséges gazdaságpolitikához. A 2005-ben várhatóan a GDP 4,4 százalékára rúgó költségvetési hiányt ugyanis csak ilyen támogatás birtokában lehetne két éven belül az EU által elvárt 3 százalékos szint alá szorítani.
A mielőbbi euróövezeti tagság melletti elkötelezettségnek további, járulékos hatásai is lennének. Erősítené például a pénzügyi piacok szereplői között a konvergencia teljesülésére irányuló várakozásokat, ez csökkentené a befektetők számára a kockázati felárat. Az alacsonyabb kockázati szint enyhíti az inflációs várakozásokat, és hozzájárul a kamatok csökkenéséhez, ezen keresztül közelíti a lengyel államkötvények hozamát az EU-ban szokásos szinthez, öszszességében pedig fokozza a pénzügyi stabilitást.
A lengyel államkötvények jelenlegi 4,7 százalékos hozama nagyjából a maastrichti szerződés által kikötött hosszú lejáratú kamatszint határán van, ennek fenntarthatósága azonban erősen függ a fiskális politikai kilátásoktól és az átfogó hitelkockázat alakulásától. A stabilabb pénzügyi piac és az euróval szemben kevéssé ingadozó zlotyárfolyam számos előnyt hozhat. Közülük a legfontosabb az, hogy az árfolyamkockázat mérséklődése lendületet ad mind a belföldi, mind a külföldi közvetlen befektetéseknek, ez segítené az égető munkanélküliség enyhítését.
Mindezek alapján parancsolóan szükségesnek látszik, hogy az új kormány - a központi bankkal együttműködve - kidolgozzon egy átfogó programot, amellyel mind a fiskális, mind a monetáris politikát az euróövezeti tagság céljának lehet alárendelni.
Bár jelenleg nincs szükség arra, hogy meghatározzák a zlotynak az euró átvételekor alkalmazandó árfolyamát, egy ilyen programba azonban idővel - központi elemként - fel kell venni azt a formulát, amelylyel rögzíteni lehetne az átváltási kulcsot. Ha már most meghatároznák azt a meggyőző ismérvrendszert, amely szerint idővel majd megszabják az alkalmazandó árfolyamot, akkor a pénzügyi piacok pontosabban prognosztizálhatnák a jövőbeni valutajegyzések referenciaszintjét. Ezzel csökkenteni lehetne a spekulatív valutaarbitrázs esélyét és az euró átvétele előtti árfolyam-kockázatot. Mindez hozzájárulna a kamatok mérsékléséhez, mert ezek szintje többnyire tartalmaz árfolyam-kockázati összetevőt.
Közgazdászok körében kevés kétség van afelől, hogy az euróövezeti tagság tartós előnyöket hoz Lengyelország számára. Leszállítja a tranzakciós költségeket, és fokozza a munka termelékenységét. Mindez azonban csak akkor következik be, ha a súlyos intézményi fogyatékosságokat sikerül kiiktatni. A szükséges intézkedések részeként meg kell szüntetni a munkaerő mobilitását hátráltató jogi akadályokat, alapjaiban is meg kell reformálni a túl magas kulcsokat és nagyszámú kibúvót tartalmazó adórendszert, nem utolsósorban pedig fel kell hozni a szükséges szintre a gyatra úthálózatot. Ezek közül az új kormánynak mindegyikre sürgős feladatként kellene tekintenie, ráadásul - ha ügyesen kezelik a dolgot - akkor a programot a választóknak olyan, népszerű reformokként lehet eladni, mint amelyeket az emberek mindig is akartak.
Az új lengyel koalíciónak több súlyos kihívással is szembe kell néznie, amelyek közül nem a legkisebb az, hogy kibékítse egymással a populista és a liberális törekvéseket. Tartós eredményeket a kormány azonban csak akkor tud elérni, ha a populizmust sikerül a liberális reformok szolgálatába állítani.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.