A magánszektor mindenesetre jól működik. A korszerű technológia gyorsan terjed. A barátságtalan körülményekre a cégek létszámleépítéssel és a termelékenyebb, tőkeintenzívebb gyártási módszerek bevezetésével vagy a kapacitásaiknak az alacsony bérű térségekbe kihelyezésével válaszoltak. Ettől elmaradás csak a szolgáltató szektorban tapasztalható, amely nagyrészt a termelés nemzetközi láncolataitól, sőt az európai belső piaci versenytől is elszigetelve tevékenykedik.
Alaposabban megnézve olyan, mint "európai gazdaság" nem is létezik. A 25 tagállam nagyon különböző. Az északi államok vezető helyen állnak a csúcstechnikában, Spanyolország a néhány éve még 25 százalék körüli munkanélküliséget felére csökkentette, a kelet- és közép-európai tagálla-
mok gyorsan haladnak előre a felzárkózás útján. Igazán betegnek a négy legnagyobb tagállam közé sorolt hármat tekintik: Francia-, Német- és Olaszországot. Bizonyos reformokat azonban itt is elkezdtek.
A legfontosabb az, hogy immár mindenki világosan látja: a régi úton járva a prosperitás nem tartható fenn. Leszámítva bizonyos marxista kövületeket - amelyek továbbra is képesek elérni tízszázaléknyi szavazati arányt - megvan az a felismerés, hogy a nagy arányú munkanélküliség és az utóbbi 10 év gyatra növekedésének kezeléséhez mélyreható reformokra van szükség.
A tartósan fenntartott költségvetési hiányok szemlátomást nem hozták azokat az eredményeket, amelyeket a keményvonalas keynesiánusok megígértek. Ma már lassan nincs politikus, aki ki merné mondani, hogy a követendő út az adósságok további felhalmozásán keresztül vezet, bár az is igaz, hogy alig van közöttük olyan, aki elő merne állni a fiskális konszolidáció valamely hiteles tervével.
A probléma természetesen az, hogy a legsürgősebb reformok sokak számára fájdalmasan végződnének. A legtöbb közgazdász egyetért abban, hogy a foglalkoztatás erős védelme inkább fékezi az új munkahelyek teremtését, semmit csökkenti az állástalanságot. A védelem mérséklése ugyanakkor félelmet kelt a magánszektor dolgozóinak körében. Ez érthető, mert a Német-, Francia- és Olaszországban meglévő, 10 százalék körüli munkanélküliség és oly kevés új munkahely mellett az állástalanná válás súlyos csapásnak számít.
A kényelmes munkanélküli-segély természetesen mérsékli az elszenvedett csapás súlyát. A probléma az, hogy egyesek ezzel függőségbe kerülnek, és csak a segélyekből akarnak élni. Ez az oka annak, hogy a közgazdászok a segélyezés rendszerének olyan módosítását szorgalmazzák, amelylyel ösztönözni lehetne az újbóli elhelyezkedésre. Az ilyen késztetést a legtöbb ember mint rúgást érzékeli, amelyből egyáltalán nem kér.
Az említett országok közszolgáltatásait megvizsgálva azt látjuk, hogy a munkahelyek élethossziglan garantáltak, az előléptetés inkább kor, semmint érdem szerint történik, az ügyfeleket pedig nyűgnek tekintik. Az eredmény a tilalmak és korlátok tömege, s ez hatalmas fékező erő a termelékenység fokozásával szemben. A közületi szektor felrázása nyilvánvaló cél lehetne, ezt azonban a köztisztviselők ellenzik, mert az a számukra jóval kevésbé vonzó munkaszerződésekben nyilvánulna meg.
A közgazdászok ugyan tudják, hogy a reformokon a lakosság jelentős rétege veszítene, s ezzel szemben azzal érvelnek, hogy nagyobb csoportok viszont nyernének. Az egyik megoldás az, hogy az ellenállásra való tekintet nélkül előre kell nyomulni. Ez a Thatcher-módszer, amely annak idején mindenkit meglepett. Angela Merkelt egy időben mint a német vasladyt említették, s ez szemlátomást sokakat elriasztott. Emiatt kancellárként mélyreható reformokra nincs mandátuma. Egyidejűleg a francia államfői tisztség egyik várományosa, Nicolas Sarkozy kész lett volna Merkellel társulni egy merész reformprogram kimunkálásában, utóbb azonban a pozíciója gyengülni kezdett. Mindebből világosan látszik, hogy valami mást kell megpróbálni, hogy Európában reformokat lehessen végrehajtani.
Az egyik elképzelés az lehetne, hogy a győztesek kompenzálhatnák a veszteseket. A köztisztviselők munkaszerződésének felbontásához lehetne például egy költségtételt kapcsolni. Egy tisztességes végkielégítést például a többségük elfogadna, a kapzsinak vagy lustának tekinthető többiekkel viszont szembe lehetne fordítani a közvéleményt. Az öszszes vesztes kompenzálása természetesen roppant költséges lenne, a reformok azonban kifizetődővé tehetők, mert később megtérülnek.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.